خبرنگاران هاله 22 درجه ماه در اصفهان، پدیده نجومی ناشی از سرما و ابر

به گزارش وبلاگ مزدا 93، اصفهان - خبرنگاران - مردم مناطق مختلف استان اصفهان شامگاه یکشنبه شاهد پدیده نجومی ایجاد هاله و حلقه رنگین اطراف ماه بودند که به گفته کارشناسان، این اتفاق متاثر از سرمای شدید و وجود ابرهای سیرواستراتوس است.

خبرنگاران هاله 22 درجه ماه در اصفهان، پدیده نجومی ناشی از سرما و ابر

به گزارش وبلاگ مزدا 93، شامگاه یکشنبه پس از انتشار تصاویر و ویدئوهایی از وجود هاله نور اطراف ماه در شبکه های اجتماعی، بسیاری از مردم اصفهان این پدیده نجومی را که به راحتی قابل رصد بود، مشاهده کردند و از تماشای آن لذت بردند.

در این پدیده که به هاله 22 درجه معروف است، حلقه رنگینی ناشی از انعکاس نور ماه در ابرها در اطراف آن بوجود آمد که تا بامداد امروز دوشنبه نیز قابل رویت بود و بسیاری از علاقه مندان به نجوم آن را در دوربین های خود ثبت کردند.

اصفهان شاهد چند پدیده نجومی بود

مطالبی که در شبکه های اجتماعی در این زمینه منتشر شد اشاره به پدیده هاله 22 درجه داشت اما به گفته کارشناسان، دیشب چندین پدیده نجومی در آسمان اصفهان رخ داد که افراد کمتری متوجه آن شدند.

به گفته پژوهشگر خانه نجوم ادیب اصفهان، دیشب آسمان اصفهان میزبان چند پدیده نجومی از جمله هاله 22 درجه، کرونای ماه و هاله 46 درجه بود که بیشتر مردم هاله 22 درجه را که بهتر قابل رصد بود، تماشا کردند اما پدیده های دیگر در مدت زمان کوتاهتری به وقوع پیوست و به سختی دیده می شد.

حسن حاتمی در گفت و گو با وبلاگ مزدا 93 با بیان اینکه هاله 22 درجه از پدیده های رایج است که در ارتفاع بیش از هفت هزار متری جو زمین بوجود می آید، اضافه نمود: این پدیده از انعکاس نور ماه در ذرات بلوری یخ در ابرهای سیرواستراتوس بوجود می آید.

وی با اشاره به اینکه ابرهای سیرواستراتوس جزو مرتفع ترین ابرهای جو زمین هستند، گفت: این ابرها بسیار رقیق و شفاف هستند.

به گفته وی، بر اساس بعضی اسناد و شواهد موجود، وجود هاله نور اطراف ماه یکی از نشانه های هواشناسی و بارش است زیرا بطور معمول پس از ابرهای سیرواستراتوس، سامانه طوفان زا وارد می گردد.

وی به پدیده های دیگری که دیشب در آسمان اصفهان رخ داد اشاره و اضافه نمود: کرونای ماه نیز برای مدت کوتاهتری در اطراف ماه تشکیل شد که بدلیل اینکه به شکل تاج است به آن کرونا گفته می گردد.

این پژوهشگر نجوم، پدیده دیگری که رخ داد را نادر خواند و ادامه داد: در این پدیده هاله 46 درجه اطراف ماه بوجود آمد که از هاله 22 درجه خاص تر است و کمتر دیده می گردد.

حاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا امشب یا شب های آینده نیز این پدیده ها اتفاق می افتد، شرح داد: شرایط لازم برای ایجاد آنها، سرمای شدید، ابرهای سیرواستراتوس، ماه رو به کامل با درخشانی بالا و وجود بلورهای یخ در ابرها با قطر کمتر از 0.2 میلی متر است.

دمای هوای مناطق مختلف استان اصفهان در چند روز اخیر کاهش شدید یافت و به زیر صفر رسید بطوریکه در بعضی نقاط مانند بویین میاندشت به 10 درجه زیر صفر نیز رسید.

نقشه های هواشناسی بیانگر این است که از امروز دوشنبه افزایش ابر و بارش های پراکنده برف و باران و احتمال رعدوبرق به ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان پیش بینی می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران هاله 22 درجه ماه در اصفهان، پدیده نجومی ناشی از سرما و ابر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هاله 22 درجه ماه در اصفهان، پدیده نجومی ناشی از سرما و ابر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید