روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه یابد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه یابد.

روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه یابد

محمد رحیم صراف (باستان شناس پیشکسوت) با اشاره به ارزیابی که از شرایط جامعه باستان شناسی کشور دارد، گفت: اکنون احساس می کنم که روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه پیدا کند. از طرف دیگر باستان شناسان باید درصدد آن برآیند که بیشتر از آثار باستانی کشور حفاظت نمایند. ما به عنوان پیشکسوتان باستان شناسی آنچه در توان داشتیم را انجام دادیم و اکنون نوبت جوانان و افرادی است که تازه وارد جامعه باستان شناسی کشور شده اند.

او ادامه داد: باستان شناسان باید علاوه بر انجام تحقیقات علمی، آنچه در توان دارند در حفظ و نگهداری باستان شناسی و میراث فرهنگی کشور ارائه دهند.

صراف در مورد چرایی تاکیدی که بر حفظ میراث فرهنگی دارد و اینکه آیا با این تاکید میخواهد اشاره ای به تخریب بافت تاریخی شیراز داشته باشد، گفت: مکانهایی هست که باید حفظ شوند. میراث فرهنگی مهم است و ارثیه اجدادمان است. باید حفظشان کنیم. ما باید این میراث را حفظ کنیم، چرا که مردم جهان ایران را با این میراث می شناسند.

این باستان شناس پیشکسوت با اشاره به تجربیاتی که از کار با خارجی ها دارد، گفت: آنها ما را با میراث فرهنگی می شناسند. می آمدند و می دیدند و همیشه از آنچه گذشتگان به عنوان میراث برای ما بجای گذاشته اند، متعجب می شدند و این بود نشانه های ایران برای آنها.

او بعلاوه معتقد است: عرصه باستان شناسی ایران توانسته خود را با آنچه این روزها در عرصه جهانی در جریان است همگام سازد. حتی معتقد هستم که باستان شناسان ایرانی از خیلی از باستان شناسان جهان جلوتر هستند، چرا که ما داریم در محوطه های باستانی با قدمت چند صد سال کار می کنیم و تمام منطقه ها و محوطه های ایران در دست باستان شناسان ایرانی است. این در حالی است که اگر باستان شناس خارجی هم به ایران بیاید، چنین امکانی ندارد و تنها می تواند در محوطه ای محدود کار کند. ایران بهشت باستان شناسی است و به شرط آنکه به خارجی ها اجازه کاوش دهیم، آنها می توانند به این بهشت دسترسی داشته باشند. این امر در دست ماست.

صراف با تاکید بر آنکه حضور باستان شناسان خارجی برای کاوش در محوطه های باستانی ایران منوط به شرایط باید باشد، توضیح داد: بهتر است شرایط پژوهش و حضور باستان شناسان خارجی در ایران را پژوهشکده باستان شناسی تعریف کند. البته باید بدانیم که چه کسی و برای کاوش در کدام منطقه می آید. در این خصوص تحقیق کنیم و برترین را انتخاب کنیم. در این میان باید تعامل دوسویه برقرار گردد و تنها به حضور باستان شناسان ایرانی برای ایراد سخنرانی در کنفرانس های خارجی اکتفا نگردد. ایران در حوزه باستان شناسی باید جهانی گردد.

منبع: همگردی

به "روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روح تازه ای به باستان شناسی کشور دمیده شده که باید ادامه یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید