یک اژدهای امروزی از نمای نزدیک

به گزارش وبلاگ مزدا 93 ، اژدها یکی از مشهورترین، شگفت انگیزترین و در عین حال مجذوب کننده ترین موجودات افسانه ای در دنیا است که داستان ها و افسانه های بسیاری درباره آن ساخته و پرداخته شده است. چینی ها از جمله مردمانی هستند که یک روز، اژدها را می پرستیده و او را نماد آب، باران و آبادانی می دانسته اند؛ اما مردم ایران زمین، تصویر خوشایندی از اژدها نداشته و او را از نخستین یاران اهریمن و موجودی پلشت و اهریمنی تصور می کردند.

یک اژدهای امروزی از نمای نزدیک

درست است که ایرانیان باستان، تصویر خوبی از اژدها نداشته اند؛ اما بچه های امروز، این موجود افسانه ای را خیلی دوست دارند و از خواندن و شنیدن داستان هایی درباره این موجود اسرارآمیز و افسانه ای لذت می برند. مجموعه پنج جلدی یک اژدهای امروزی، یکی از همین مجموعه هاست.

در این مجموعه، ماجراهای اژدهایی به نام خال خالی روایت می گردد که دوست دارد زندگی بهتری داشته باشد؛ به همین دلیل تصمیم می گیرد به شهر برود و برای خودش، کار مناسبی پیدا کند. از این رو در یک روز پاییزی، وسایلش را در بقچه می گذارد و با پدر و مادر و خواهرهایش خداحافظی می نماید و به شهر می رود.

خال خالی در شهر، سوار مترو می گردد و از این گوشه به آن گوشه می رود؛ آدم هایی را می بیند که اعتنایی به او ندارند. دُمش را له می نمایند و از او عذر نمی خواهند. حتی نمی خواهند و نمی توانند این واقعیت را بپذیرند که او یک اژدهای واقعی است که می تواند پرواز کند و نفس گرمش، شعله می کشد؛ آخر در تصور آدم ها، خال خالی، فقط و فقط پسربچه ای است که لباس اژدها به تن نموده است.

پایان خال خالی دلتنگ می گردد و به شهر باستانی شان کتیبه می رود تا روزگار خوش گذشتگان و اجداد خود را به خاطر آورد. آنجاست که متوجه می گردد خانه بزرگ پدری را با یک خانه کوچک عوض نموده؛ در شهر باستانی کتیبه، همه خاطره ها در ذهنش مرور می گردد و به یاد می آورد در شهر با او چه کردند و چطور حق و حقوقش را نادیده گرفتند. به همین دلیل تصمیم می گیرد برای شهردار نامه بنویسد و از حق خود دفاع کند اما نه؛ بهتر است به جای این کار، سنگ و میخی بر دارد و آغاز به نوشتن کند و او همین کار را می نماید و روی تخته سنگی می نویسد: یک اژدهای امروزی، شاید در اول راه، چیزهای زیادی نداند. او تنهایی را به در کنار خانواده بودن انتخاب می نماید... به جایی می رود که اصلا او را به عنوان یک اژدها قبول ندارند اما به او یک شغل سخت می دهند و هر وقت دلشان بخواهد از کار اخراجش می نمایند.

مرجان ظریفی، مجموعه پنج جلدی یک اژدهای امروزی را نوشته و مجید صابری نژاد، آن را تصویر نموده؛ نویسنده در این مجموعه به مسائل زندگی شهرنشینی اشاره نموده و با زبانی مجذوب کننده و غیرمستقیم از بچه ها خواسته به بزرگ ترها و دوستان خود احترام بگذارند؛ از سوی دیگر بچه ها را تشویق نموده با فرهنگ و تاریخ خود آشنا شوند و به آن افتخار نمایند در عین حال تکنولوژی و ابزار و دنیای مدرن را هم بشناسند.

این مجموعه را نشر قو برای گروه سنی ب منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "یک اژدهای امروزی از نمای نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک اژدهای امروزی از نمای نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید