ایران پژوهان سرمایه های بی بدیل روابط ایران و ژاپن، مطالعات خارجی توکیو با موضوع سیاست

به گزارش وبلاگ مزدا 93، سمینار تخصصی ایرانشناسی با مشارکت 55 تن از ایرانشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری از دانشگاه های اوزاکا، هیروشیما، مؤسسه مطالعات زبان و فرهنگ آسیا - آفریقا دانشگاه توکیو، دانشگاه مطالعات خارجی ژاپن و دانشگاه کوبه به صورت حضوری در دانشگاه مطالعات خارجی توکیو و به صورت وبیناری از اوزاکا و کوبه در بستر مجازی زوم برگزار شد.

ایران پژوهان سرمایه های بی بدیل روابط ایران و ژاپن، مطالعات خارجی توکیو با موضوع سیاست

در نخستین روز از این سمینار، 5 مقاله از اساتید و 5 مقاله و در روز دوم، 8 مقاله از سوی دانشجویان مطالعات ایران و زبان فارسی ارائه شد و نشست روز سوم به صورت نخبگانی برای بررسی تعاملات بیشتر و بررسی چالش های روابط در گذشته بود.

علی سعادتقلی پورآذر، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن، ایران پژوهان را سرمایه های بی بدیل روابط دو کشور خواند و آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای تجهیز اتاق های ایران و توسعه کمی و کیفی نسل نو این اتاق ها بیان نمود.

کنجی تومیتا درباره نظام حکومت اسلامی در ایران و جست وجوی خط تقابل در برخورد تمدن ها سخنرانی خود را شروع کرد. وی گفت: قوانین اسلامی نظام حکومت اسلامی به دو دسته کلی حوزه مناسک دینی و زمینه هایی که روابط انسانی را پایدار می کند، تقسیم می شود. رهبری نظام حکومت اسلامی و عالم بشریت را یک فقه آن را در اختیار می گیرد که احکام خداوند را بدون نقضی اجرا می کند.

کنجی تومیتا افزود: در مسیر تشکیل یک جامعه با فضیلت نباید حقوق افراد پایمال شود که آن را در نیمه اول قرن نوزدهم جان و آزادی و مال و در نیمه دوم قرن نوزدهم حقوق بشر می نامند. همچنین به دو عنصر اصلی انسان که جسم و روح است نیز اشاره ای شده است.

الهام صابری، دانشجوی سال آخر دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه هیروشیما درباره تأثیر ویژگی های دانش آموزان در ارزشیابی تحصیلی و همچنین، ترکیب زبان ژاپنی زبان آموزان که ناشی از زبان مادری است، سخن گفت.

نوبوهیکو کوندو به مسائل مربوط به نسخه های خطی اشاره کرد و توضیح داد: در سال های دور برای تعامل علاوه بر زبان فارسی از نسخه های خطی با زبان های گوناگونی چون عربی، ترکی، اردو و مالایی و... استفاده می شد. همچنین به در اختیار گذاشتن این نسخه های خطی برای عموم نیز اشاره شد که تا قرن 19 در ایران رواج داشته است که رفته رفته در طول زمان توزیع نسخه های خطی کاهش یافت. اما با این حال در کشورهای همسایه چون پاکستان این امر ادامه یافت و با گذشت زمان بدون تغییرات ثابت ماند.

میکی کامیاما از دانشگاه مطالعات خارجی توکیو با موضوع سیاست مهاجرت یا پناهندگی افغان ها از طریق دولت ایران و طرح جامع سازماندهی اتباع خارجی سخنرانی کردند.

ناهوناکامورا از استادیار دانشگاه اوساکا به نظریه تصویر سازی در شعر فارسی اشاره و به بررسی جنبش و گرایش در پژوهش شعر معاصر پرداخت.

در ادامه، بهنام جاهدزاده دانشیار دانشگاه ازاوساکا مبحث پژوهشی خود را اینگونه شروع کرد که شواهد زبانی نشان می دهد نام روستای دریامان که در 5 کیلومتری جنوب شهر گرمی استان اردبیل واقع است و از نام محلی دیلمان گرفته شده است. چگونگی این تغییر به دلیل جهش های حروف و جابه جایی صدا در زمان های گذشته تا زمان کنونی است.

ناچیکو موهری استادیار از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هیتوتسوباشی به ارائه مطالبی پیرامون موضوع تغییرات مصرف آب در خانه و راهکارهای کاهش مصرف آب بدون به خطر انداختن آسایش زندگی با سنجش واقعی الگوهای مصرف آب خانگی شهروندان با دستگاه های اندازگیری خارجی و دیتالاگرها نیز پرداخت.

کنجی کورودا، استادیار گروه پدیده های جهانی و موزه ملی قوم شناسی در ارتباط با روابط تجاری ژاپن و ایران قبل از برقراری روابط دیپلماتیک، پژوهش خود را ارائه داد.

خانم توموکو یاماگیشی از گروه ایران شناسی نگاهی به روابط ایران و ژاپن و تاریخچه فرهنگی کفش های چرمی و طبی داشت و پس از آن، ماکوتو یائو در ارتباط با عشایر و چشم اندازهای بازنگری در تاریخ معاصر ایران موضوع خود را بیان نمود.

هدف از برگزاری این سمینار ارائه آخرین پژوهش های حوزه ایران، بررسی انتها نامه های دکتری، ارائه مباحث و گفت وگوهای فرهنگی ایران و ژاپن، بررسی روندهای آینده در روابط فرهنگی دو کشور و نگاه به آینده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ایران پژوهان سرمایه های بی بدیل روابط ایران و ژاپن، مطالعات خارجی توکیو با موضوع سیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران پژوهان سرمایه های بی بدیل روابط ایران و ژاپن، مطالعات خارجی توکیو با موضوع سیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید