جام سیمین زراندود رشی در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، جام سیمین زراندود رشی در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد.

جام سیمین زراندود رشی در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد

جام مکشوفه یاد شده در روستای رشی بخش رحمت آباد رودبار بعد از زلزله رودبار در بازسازی و بازسازی یک واحد مسکونی به همراه مجموعه ای از جام های پایه دار، اشیای مفرغی و ظروف سفالی بطور اتفاقی کشف و در سال 72 وارد موزه رشت شد. اما متاسفانه 6 ماه بعد از آن به سرقت رفت.

موضوع مهم سرقت جام رشی که در واقع بشقاب سیمین زراندود است، پس از تشکیل پرونده در اینترپل (پلیس بین الملل) مورد پیگیری نهاده شد و در نهایت در سال 1373 در لندن شناسایی و پس از اعلام نظر کارشناسی به وسیله مرحوم علی حاکمی، این شی در همان سال به کشور بازگردانده شد و با شماره 415 در موزه ملی ایران به ثبت رسید.

این شی به همراه سایر اشیای نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در کشورهای اروپایی به نمایش عایدی. علاوه بر این نمایشگاه، بشقاب سیمین رشی در چند نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه ایران: مهد تمدن در موزه درنتس هلند و موزه آلیکانته اسپانیا نیز به نمایش عایدی. این شی تا به امروز در پنج کاتالوگ نمایشگاه های موزه ملی ایران معرفی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان گفت: بشقاب سیمین رشی یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی محسوب می گردد که سطح داخلی آن دارای نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه ای است.

به گفته ولی جهانی، این نقوش عبارتند از نقش 18 ماهی که در سه مورد تنها دم هایشان در بیرون از آب تصویر شده است. نقش 18 اردک که بر روی سطح آب شناورند که از میان آنها سر و گردنش چهار اردک بیرون از آب تصویر شده است. موضوعات تصویر شده در بشقاب رشی با دیگر ظروف ساسانی متفاوت اند، زیرا بیشتر ظروف و جام های منقوش این دوره در تجلیل از شاه ساسانی و نمایش اقتدار و زندگی پر تجمل شاهانه یا نقوش حیوانات اساطیری اند. شاید بتوان گفت که بشقاب رشی یکی از اولین نمونه های هنر دوره ساسانی است که موضوع نقوش بکار برده شده در آن مربوط به زندگی عموم جامعه ساسانی است.

وی تاکید نمود: موضوع اصلی بکار برده شده بر روی این بشقاب که صحنه ماهیگیری را نشان می دهد، تایید می نماید که بشقاب فوق به وسیله هنرمندان منطقه گیلان یا به سفارش یکی از بزرگان ساسانی که شاید با خانواده سلطنتی نیز ارتباط داشته، ساخته شده است. شاید بتوان این شخص را همان فرد نشسته در درون یکی از قایق ها دانست که ناظر بر کار ماهیگیران است. در زمینه تاریخ گذاری آن میتوان گفت که بشقاب رشی متعلق به قرون 6 و7 میلادی و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.

جهانی اظهار امیدواری کرد که عموم علاقمندان از نمایشگاه جام رشی، این شاهکار هنر و فرهنگ ساسانی تماشا نمایند.

منبع: همگردی

به "جام سیمین زراندود رشی در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام سیمین زراندود رشی در گنجینه بیستون رشت رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید