رم DDR6؛ هر آنچه که باید بدانید

به گزارش وبلاگ مزدا 93، رم DDR6 همان طور که از اسمش پیداست، جدیدترین فناوری در حوزه ساخت رم (RAM) به شمار می رود. در این مقاله هر آنچه که باید از این قطعه بدانید را مطرح می کنیم.

رم DDR6؛ هر آنچه که باید بدانید

سیرِ پیشرفت رم همواره رو به جلو بوده و در طی چند سال اخیر به خوبی با فناوری DDR5 روبه رو شدیم. در آینده نزدیک قرار است شاهد رم DDR6 باشیم. بنابراین، بد نیست اطلاعات مختصری که فعلا از این نوع قطعه داریم را با هم آنالیز کنیم.

رم DDR6 سرعت بیشتری داشته و از فناوری های MSAP بهره برداری می نماید. با این حال، این فناوری ها به چه معنا هستند؟ از طرفی دیگر، تا چه مقدار باید انتظار داشته باشیم رم DDR5 همچنان در سطح بازار به فروش برسند؟ در ادامه ضمن پاسخ به این دسته از سوالات، درباره زمان عرضه این نوع رم و مشخصات مورد احتیاج برای تهیه و نصب این قطعه صحبت می کنیم.

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

3,200,000

تومان

رم کامپیوتر سامسونگ مدل DDR3 1600MHz 240Pin DIMM 12800 ظرفیت 4 گیگابایت

380,000

تومان

خرید برترین رم (RAM) از وبلاگ مزدا 93

مشاهده همه

زمان انتشار و عرضه رم DDR6

در ماه فوریه سال 2023 (ماه بهمن سال 1401) تایید شد که نسل تازهی از قطعه رم در دست توسعه قرار گرفته است. این خبر به واسطه اعلانیه سامسونگ در یک رویداد منتشر شد و انتظار می رود فناوری DDR6 تا سال 2025 قابل استفاده قرار گیرد. از آن جایی که رم DDR5 مدت زمان زیادی در سطح بازار عمر نموده، حدس زده می گردد که DDR6 هم دستِ کم طول عمری مشابه به مدل قبلی در سطح بازار بین الملل داشته باشد. با این وجود، برای رم DDR6 ابتدا باید یک اسلات مناسب طراحی گردد تا رم در داخل جایگاهش روی مادربرد قرار گیرد. به همین علت قبل از رسیدنِ رم تازه به دست مشتری، باید مادربردهای تازهی طراحی و ساخته شوند.

روی هم رفته، دقیقا در زمان انتشار DDR6 نمی توان خیلی سریع از این قطعه کامپیوتری استفاده کرد و باید پیش از خرید این قطعه، یک مادربرد تازه و پیشرفته ای را خریداری کرد.

از رم DDR6 چه انتظاراتی داریم؟

همان طور که در گذشته به این موضوع اشاره نموده ایم، رم تازه قرار است سرعت بیشتری داشته باشد و بعلاوه از فناوری تازه MSAP استفاده کند. در ادامه، هر یک از این دو مورد را با جزئیات بیشتری مرور می کنیم.

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

3,100,000 تومان

مشاهده و خرید

سرعت DDR6

با بیشتر شدنِ عدد DDR در هر نسل از رم ها، سرعت در هر تغییر، تقریبا دو برابر بیشتر می گردد. فناوری DDR5 در حداکثر سرعت اطلاعات 51.2 گیگابایت بر ثانیه در سطح دو کانال به ازای هر ماژول کار می نماید؛ اگرچه، سرعت ماژول های JEDEC در حدود 6400 مگابایت در ثانیه با ماژول های سریع تر منتشر شده در طول چرخه عمر فناوری DDR5 محسوب می گردد.

انتظار می رود رم DDR6 حداکثر سرعت اطلاعات 12800 مگابایت بر ثانیه را در ماژول های JEDEC و 17000 مگابایت بر ثانیه را در حالت اورکلاک داشته باشد. از طرفی دیگر انتظار می رود این سرعت ها چرخه عمر DDR6 را افزایش دهند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که مولفه DDR تنها یکی از ویژگی های این قطعه است که برای محاسبه طول چرخه عمر رم مورد استفاده قرار می گیرد.

فناوری تازهی به نام MSAP

اعلانیه سامسونگ درباره DDR6 بعلاوه حامل یک بیانیه برای تکنولوژی MSAP هم بود که در ماژول های رم DDR6 مورد استفاده قرار گرفته است. MSAP مخفف عبارت Modified Semi Additive Process است که به صورت تحت اللفظی، فرایند نیمه افزودنی اصلاح شده معنا می گردد. این فناوری در حال حاضر در رم های DDR5 مورد استفاده قرار گرفته است. MSAP به سازنده ها اجازه می دهند تا ماژول هایی را با مدارهای بهتر خلق نمایند تا قطعه رم از طریق پوشش فضاهای خالی سرعت بیشتری در انتقال و بعلاوه اتصالات داشته باشد.

رم لپ تاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL22 کروشیال مدل CT16 ظرفیت 16 گیگابایت

1,885,000 تومان

مشاهده و خرید

فناوری DDR6؛ آینده سخت افزار رم

رم DDR6 هنوز در اول راه واقع شده است. بنابراین، تا یک سال آینده کوشش می گردد تا ساختِ این قطعه به مرحله نهایی رسیده و بعلاوه دو سال هم باید انتظار کشید تا این قطعه به طور گسترده وارد بازار گردد. اگرچه، وقتی DDR6 به دست مشتری برسد می توان راحت تر با تست و آزمایش کردن قطعه، به متر و معیارهای دقیق DDR6 مطلع شد.

با تمام این تفاسیر، همچنان به این نکته باید دقت داشت که برای تهیه و خرید رم DDR6 ابتدا باید مادربرد را به تازهترین مدل ارتقا داد تا بتوان قطعه رمِ تازه را روی آن نصب کرد.

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

3,200,000

تومان

رم کامپیوتر سامسونگ مدل DDR3 1600MHz 240Pin DIMM 12800 ظرفیت 4 گیگابایت

380,000

تومان

خرید برترین رم (RAM) از وبلاگ مزدا 93

مشاهده همه

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "رم DDR6؛ هر آنچه که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رم DDR6؛ هر آنچه که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید