فروش قبر دست دوم در لندن ، سوزاندن جسد انتخاب 78 درصد از بریتانیایی ها ، قبر کارل مارکس هم به فروش می رسد؟

به گزارش وبلاگ مزدا 93، استفاده دوباره از گورهای قدیمی دوباره در لندن رواج یافته است. این بار قرعه به نام قبرستان هایگیت رسیده، جایی که در آن کارل مارکس دفن شده است و حالا شاید مجبور گردد با خانه ابدی اش خداحافظی کند.

فروش قبر دست دوم در لندن ، سوزاندن جسد انتخاب 78 درصد از بریتانیایی ها ، قبر کارل مارکس هم به فروش می رسد؟

وبلاگ مزدا 93 - آرش نهاوندی: بسیاری از قبرهای این گورستان مانند یک مکان استراحت همچون مکان هایی که در رمان های ادگار آلن پو ترسیم می شد، با کوزه و پیچک، تزئین شده اند و به آرامگاه های این قبرستان جلوه متشخصی داده اند.حتی قبرهای همسایه نیز بسیار مجذوب نماینده هستند، قبر منحصر به فرد کارل مارکس به شماره 24748 یکی از قبرهای خاص این قبرستان است.

به گزارش اکونومیست، ایان دانگاول، رئیس انجمن دوستان قبرستان هایگیت معتقد است که قیمت و ارزش قبرها نیز مانند اقامتگاه های مجلل بسته به محلی که در واقع شده اند تغییر می نماید.

مارکس در مانیفست کمونیست خود نوشته بود: بورژوازی ... گورکن های خود را فراوری می نماید. اما او دشمنان بورژوای خود را دست کم گرفته بود. بورژوازی بعلاوه بنیانگذاران قبرستان ها، فروشندگان قبر و امروز نیز بازیافت نمایندگان قبرهای خود را فراوری می نماید.

در سکوت لندن، قبرهای این قبرستان که به مدت یک قرن دست نخورده به جای مانده اند، قرار است دوباره بازگشایی گردد و مورد استفاده قرار بگیرد و ساکنان تازهی قرار است بالای سر ساکنان قدیمی این گورها به خواب ابدی فرو فرایند.

قانون دفن دوباره در قبرهای قدیمی

در بهار سال جاری، مجلس بریتانیا قانونی را از تصویب گذراند که مملو بود از واژه بقایای انسانی و بر اساس آن به قبرستان هایگیت مجوز داده می شد تا دوباره قبرها را برای دفن مردگان مورد استفاده قرار دهد. این قانون در حالی سال جاری جنبه اجرایی به خود گرفته که در سایر قبرستان های لندن چندین سال است قبرهای قدیمی دوباره مورد بازیابی قرار می گیرند و مردگان تازه در قبر مردگان قدیم به خاک سپرده می شوند.

برای استفاده دوباره از یک گور در قبرستان های شهر لندن، قانون محدودیت های اندکی وضع نموده است. براین اساس، برای استفاده دوباره از یک گور باید دست کم 75 سال از دفن مرده قبلی گذشته باشد. پیش از اقدام به دفن دوباره مردگان تازه در قبرهای قدیمی، این مساله باید در تابلوهای اعلانات و روزنامه های کثیر الانتشار درج گردد. دفن دوباره اجساد تازه در گورهای قدیمی دو حالت دارد یا ضمن نبش قبر قانونی، بقایای جنازه قدیمی که در تابوت قرار گرفته است، در عمق بیشتری دفن خواهد شد یا بقایای وی به محل و قبری دیگر انتقال داده خواهد شد.

بر اساس مصوبه مجلس بریتانیا، از سال آینده تعدادی از قبرهای گورستان تاریخی های گیت دوباره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اگر چه هنوز جزئیات دقیقی از مبلغ قابل پرداخت برای قبرهای بازیابی شده، اعلام نشده، اما به احتمال زیاد برای قبرهایی که در منطقه ها بهتر گورستان واقع شده اند، بهای اضافی تر باید پرداخت کرد. همین مساله به تنهایی می تواند سبب لرزیدن کارل مارکس در گور خود گردد. اما شاید تنها یک فاکتور وجود دارد که بورژواها آن را به درستی درک می نمایند و آن معنای میراث فرهنگی و تاریخ است. دانگاول در این باره می گوید: که قبرهای قدیمی نظیر قبر کارل مارکس که به افراد مشهور تعلق دارند، دست نخورده باقی خواهند ماند.

فضایی برای زندگان وجود ندارد، چه رسد به مردگان

استفاده دوباره از گورها صرفا دلایل مالی ندارد. امروزه شهفرایندان لندن از این مساله گلایه دارند که دیگر فضای کافی برای زیست آن ها در این کلانشهر وجود ندارد. اوضاع حتی برای افراد از کار افتاده نیز بدتر از این است. لندن امروزی شهری است که بخشی از آن از منطقه ها مسکونی و بخش دیگر از گورستان ها و به ویژه قبرستان های تاریخی تشکیل شده است.

کمبود فضا برای دفن اجساد مردگان امروز نه تنها مشکل لندن بلکه بدل به مسئله ای اساسی در سراسر انگلیس شده است. البته شرایط در شهر لندن حادتر از سایر نقاط کشور است.

در نتیجه آنالیز های اجرا شده در سال 2011 ، بعضی از منطقه ها لندن تا 20 سال پس از این تاریخ فضای کافی برای دفن اجساد داشتند، اما بعضی منطقه ها دیگر حتی در آن موقع هیچ فضایی برای دفن اجساد نداشتند.

راهکار های جایگزین

در سال های اخیر برای حل معضل کمبود فضا برای دفن اجساد، قبرستان های بزرگی در منطقه ها حومه شهر ساخته شده اند، به رغم مخالفت مقامات روحانی کلیسا امروز سوزاندن اجساد نیز پدیده ای مرسوم در انگلیس شده، در حال حاضر سوزاندن جسد انتخاب 78 درصد از بریتانیایی ها است. با این حال این تغییر رویکرد هم به نظر یاری چندانی به بهبود اوضاع ننموده و قبرستان های حومه شهر نیز در حال پر شدن هستند، اخیرا نیز مخالفت های عمیقی با سوزاندن اجساد ابراز شده است.

ممکن است استفاده دوباره از قبرهای قدیمی قدری تکان دهنده به نظر برسد اما این پدیده ای است که در انگلستان قرن هفدهم هم رواج داشته است. البته این مساله در آن موقع بیشتر ریشه های مالی داشته است. اما بعدها با شیوع وبا و بروز بعضی بحران های دیگر، استفاده دوباره از گورهای قدیمی از مد افتاد و در سال 1832 قانونی برای توسعه قبرستان های لندن تصویب شد که به ساخت هفت قبرستان غیر دولتی در لندن انجامید که از آن ها امروزه با عنوانهفت باشکوه یاد می نمایند. هایگیت نیز یکی از این قبرستان ها بود که بعد از مصوبه سال 1832 ساخته شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "فروش قبر دست دوم در لندن ، سوزاندن جسد انتخاب 78 درصد از بریتانیایی ها ، قبر کارل مارکس هم به فروش می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش قبر دست دوم در لندن ، سوزاندن جسد انتخاب 78 درصد از بریتانیایی ها ، قبر کارل مارکس هم به فروش می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید