لو رفتن نامه ای که نشان می دهد تیم طراحی داخلی جگوار از تغییر برند اخیر آن، راضی نبودند

به گزارش وبلاگ مزدا 93، اخیراً نامه ای از تیم طراحی داخلی جگوار لو رفته که نشان می دهد آن ها از تغییر لوگوی برند و فرایند انجام این تغییر به هیچ وجه راضی نبوده اند. این تغییر که در انتهای سال گذشته به اجرا عایدی، یکی از جنجالی ترین تغییرهای لوگو در صنعت خودرو در سال 2024 محسوب می گردد. در این تغییر، لوگوی قدیمی و شاخص جگوار کنار گذاشته شد و جای خود را به یک هویت بصری کاملاً تازه داد. اما به نظر می رسد این تغییرات نه تنها مورد استقبال طرفداران برند قرار نگرفت، بلکه خود تیم طراحی داخلی شرکت نیز با آن مخالف بوده است.

لو رفتن نامه ای که نشان می دهد تیم طراحی داخلی جگوار از تغییر برند اخیر آن، راضی نبودند

بر اساس گزارش ها، این نامه که به وسیله 25 تا 30 نفر از اعضای تیم طراحی امضا شده، در سال 2022 برای گری مک گاورن، مدیر خلاقیت جگوار ارسال شده. در این نامه، نقدهای جدی نسبت به ظاهر لوگوی نو و نحوه تصمیم گیری برای طراحی آن مطرح شده است. تیم طراحی معتقد است که لوگوی نو از هویت و روح برند فاصله گرفته.

لوگوی نو: گرد و بازیگوش یا مدرن و شیک؟

یکی از نقدها اصلی این بود که لوگوی نو با محصولات جگوار، که معمولاً با حس قدرت، شکوه و سرعت شناخته می شوند، هماهنگ نیست. در نامه آمده است: ما احساس می کنیم که این لوگو با روایت و هویت بصری محصولات پانثِرا (Panthera) همخوانی ندارد. لوگو بیش از حد گرد و بازیگوش است و نمی تواند حس هیجان و شکوهی را که از برند جگوار انتظار می رود، منتقل کند.

تیم طراحی داخلی بعلاوه از تصمیم مدیریت برای برون سپاری این پروژه به یک تیم خارجی (Accenture Interactive) ابراز نارضایتی نموده و معتقد است که این پروژه می توانست به وسیله تیم داخلی با کیفیت بالاتری اجرا گردد. در نامه آمده است: ما به صورت گروهی و با همکاری میان رشته ای روی طراحی این پروژه کار نموده بودیم تا یک هویت مدرن و لوکس خلق کنیم. تمام اجزای طراحی ما با هدف و معنا ایجاد شده بودند.

واکنش رسمی جگوار به نقدها

در پاسخ به این نقدها، جگوار بیانیه ای منتشر نموده که مستقیماً به نامه لو رفته اشاره نمی کند، اما به اهمیت فرآیند خلاقانه و چالش های آن پرداخته است. در بیانیه آمده: خلاقیت یک فرآیند چندمرحله ای است که شامل ایده پردازی، چالش ها و مباحث مختلف می گردد. ما کوشش می کنیم محیطی را ایجاد کنیم که رشد ایده ها را پرورش دهد. این بحث ها و اختلاف نظرها برای رشد و نوآوری ضروری هستند.

این بیانیه بیشتر به جای تمرکز بر نقدها، بر اهمیت مباحثه و تغییرات در جهت پیشرفت تأکید دارد.

آیا تغییر لوگوی برندهای قدیمی تصمیم درستی است؟

تغییر لوگوی برندهای شناخته شده همواره چالش برانگیز است. لوگو یکی از مهم ترین عوامل شناسایی یک برند است و اغلب با خاطرات و احساسات مشتریان گره خورده است. تصمیم به تغییر لوگو باید بسیار هوشمندانه و با آنالیز عمیق تأثیرات احتمالی انجام گردد.

برای مثال، تغییر لوگوی کوکاکولا در دهه 1980 که به نیو کوک (New Coke) تغییر کرد، یکی از بزرگ ترین شکست ها در تاریخ بازاریابی بود. مشتریان حس کردند که برند موردعلاقه شان هویت خود را از دست داده و مجبور شدند خیلی زود به لوگو و فرمول قدیمی بازگردند.

از طرف دیگر، تغییر لوگوی گوگل در سال 2015 یک مثال پیروز است. آن ها لوگویی ساده تر و مدرن تر طراحی کردند که همچنان به ریشه های برند وفادار بود و مورد استقبال نهاده شد.

برای برندهایی مانند جگوار که سال ها با یک لوگوی خاص شناخته می شوند، تغییر لوگو می تواند پرریسک باشد. اگر این تغییر با روح برند و توقعات مشتریان هماهنگ نباشد، می تواند به جای تقویت هویت، به آن آسیب بزند. به نظر می رسد در خصوص جگوار، حداقل تیم طراحی داخلی و بسیاری از طرفداران احساس می نمایند که این تغییر چندان به صلاح نبوده است.

منبع: یک پزشک

به "لو رفتن نامه ای که نشان می دهد تیم طراحی داخلی جگوار از تغییر برند اخیر آن، راضی نبودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لو رفتن نامه ای که نشان می دهد تیم طراحی داخلی جگوار از تغییر برند اخیر آن، راضی نبودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید