مهم ترین نقطه ضعف نمایشگاه گردشگری جهان!
به گزارش وبلاگ مزدا 93، نمایشگاه گردشگری آلمان که بیشتر به بورس گردشگری شباهت دارد، از روز سه شنبه 19 اسفندماه کار خود را آغاز کرد، نمایشگاهی که به خاطر کووید-19 پس از یک سال وقفه، این بار مجازی برگزار شد. روزنامه فرانکفورتر آلمان درباره این نمایشگاه نوشته بود امسال 10 هزار غرفه از حدود 190 کشور در ITB حضور دارند که ایران نیز با یک سالن اختصاصی امیدوار است به زودی به روزهای پررونق گردشگری برگردد.
اما تفاوت حضور امسال ایران اختصاص بخشی ویژه به صنایع دستی، سوغات و هنر ایرانی بود. با این وجود مهرنوش زنگنه، تنها هنرمند ایرانی حاضر در ITB برلین، غفلت این نمایشگاه نسبت به سوغات و صنایع دستی را یک نقطه ضعف می داند و می گوید: اگرچه رویکرد نمایشگاه ITB برلین گردشگری و سفر است، اما این سوال مطرح است که چرا با وجود اختصاص بخشی از فضای فیزیکی این نمایشگاه در سال های گذشته به صنایع دستی و سوغات، اما در نمایشگاه مجازی از آن غفلت شده است!؟
زنگنه که پیش تر سابقه حضور در نشست گردشگری ایران و چین در سال 2019 را داشته و در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی دیگری نیز شرکت کرده است، ارائه صنایع دستی در کنار محصولات گردشگری را تکمیل کننده محتوای هر دو بخش می داند و ادامه می دهد: با علم به شرایط مجازی نمایشگاه امسال آلمان، اما به نتیجه آن امیدوارم. به هر حال گوشه ای از هنر و صنایع دستی ایران معرفی و شناخته می شود.
او می گوید: حضور هنرمندان در نمایشگاه های بین المللی دست واسطه و دلال را کوتاه می کند. اطلاع دارم که برخی از آثار ما هنرمندان توسط دلال ها در بازارهای بین المللی عرضه می شود، اما بدون امضا و نشانی. حتی کسی از وجود ما خبر ندارد و شناخته نمی شویم و هیچ ارتباطی با مشتری و اطلاعی از سلیقه و نیاز او نداریم. مزیت حضور در نمایشگاه های بین المللی- فرقی نمی کند در کنار گردشگری و یا مستقل - به هر حال به شناخته تر شدن هنرمند و آثار ایرانی کمک می کند.
زنگنه معتقد است، حضور در نمایشگاه های بین المللی مثل آلمان که امسال مجازی برگزار گشت، حتی اگر سود و صرفه اقتصادی برای صنایع دستی نداشته باشد، ولی به لحاظ این که برند و هنرمند معرفی می شود، اتفاق خوبی است و در صورت استمرار این حرکت، حتما در آینده جایگاه خود را پیدا می کند و نتیجه های بهتری برای بازار صنایع دستی ایران به دست می آورد.
سروناز صالحیان، کننده یکی از آژانس های گردشگری که در غرفه مجازی صنایع دستی ایران (در بخش جامعه تورگردانان ایران) حضور داشت نیز درباره فضای نمایشگاه امسال به ایسنا می گوید: امسال شرکت کننده ای از صنایع دستی حضور نداشت و شاید ایران تنها کشوری بود که در این بخش محتوای قابل دفاع و خوبی را تولید و عرضه کرد. بیشتر افراد حاضر در ITB که شاید مرتبط با این حوزه باشند، هنرمند، معمار و یا موزه دار بودند. با توجه به این شرایط انتظار بازدهی زودهنگام نمی توان داشت و باید منتظر آینده بود و رایزنی ها و بازاریابی ها را ادامه داد.
او هم اظهار می کند: این نمایشگاه با آن که هر سال بخشی را به صنایع دستی و سوغات اختصاص می داد، اما در محیط مجازی آن را فراموش کرده و بخشی را به آن اختصاص نداده بود که به نظرم نقطه ضعف نمایشگاهی با این درجه از اهمیت در صنعت گردشگری است. البته ما می دانیم که رویکرد اصلی این نمایشگاه گردشگری است، اما نمی شود که در فضای فیزیکی بخش سوغات و صنایع دستی باشد، اما در محیط مجازی آن را حذف کنند.
صالحیان می گوید: نمایشگاه گردشگری آلمان به جزئیات زیادی می پردازد و در سال های گذشته که حضوری بود وسعت زیادی دشت، طوری که هر آن چه را به جهانی گردشگری مربوط می شود و نمی شود می توان در آن یافت. اما محیط مجازی آن بسیار تخصصی طراحی شده بود، که البته پلتفورم آن بسیار کاربردی و قابل دسترس و آسان بود و برای شرکت کنندگان نمایشگاه مجازی واقعا ایده آل بود.
ایسنا نوشت، نمایشگاه ITB برلین که از سال 1966 درحال برگزاری است، به بورس بین المللی گردشگری معروف است و از مهم ترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار می آید. سال 2019 حدود 160 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. برآورد شده بود ITB در سال 2020 حدود هفت بیلیون یورو درآمد کسب کند که با شیوع ویروس کرونا برنامه های آن متوقف شد اما امسال نوع مجازی آن برگزار گشت که از ایران نیز 27 شرکت گردشگری حضور داشتند و کشورمان برای نخستین بار بخش مستقلی را به صنایع دستی اختصاص داده بود.
منبع: گردشبان