نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست؟

به گزارش وبلاگ مزدا 93، با شروع فصل سرما در بسیاری از مناطق کشور نسبت به راه اندازی بخاری های نفتی و گازی اقدام می کنند. نصب صحیح بخاری به ویژه دودکش بخاری از اهمیت بالایی برخوردار است و هر گونه کوتاهی و بی توجهی در نصب آن آسیب های جدی به خانواده ها وارد خواهد کرد. به طوری که هر ساله شاهد تعداد زیادی از این حوادث ناگوار هستیم. غافل از اینکه با چند نکته و روش می توان از نصب صحیح دودکش و لوله بخاری اطمینان حاصل کرد. در این مطلب و با آموزش نحوه نصب صحیح دودکش بخاری با ما همراه باشید.

نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بخاری گازی ؛ معرفی کامل، بهترین برندها و قیمت

انواع لوله بخاری

نکاتی که باید در نصب لوله های بخاری رعایت کرد تا حد زیادی به نوع لوله بخاری بستگی دارد. به طور کلی دو نوع لوله بخاری در بازار ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله بخاری ساده

لوله بخاری های ساده نیازی به معرفی ندارند و همه با آن ها آشنایی دارند و ساختار ساده ای دارند و تقریباً در سه اندازه بزرگ و متوسط و کوچک در بازار موجود هستند. لوله بخاری ساده با قطر بزرگ عمدتاً برای بخاری های نفتی کاربرد دارند. لوله بخاری با قطر متوسط و کوچک نیز در بخاری های گازی به کار برده می شوند.

لوله بخاری آلومینیومی یا فنری

این نوع از لوله های بخاری که خرطومی نیز خوانده می شوند ساختاری کمی پیچیده تر دارند. طول این لوله بخاری ها با کشیدن افزایش می یابد. خم کردن این لوله های بخاری بدون استفاده از زانویی صورت می گیرد. این لوله ها به دلیل ساختاری که دارند به راحتی خم می شوند.

لوله بخاری ساده یا لوله بخاری آلومینیومی؟

اگر چه لوله بخاری های ساده در نصب و راه اندازی به عنوان زانویی نیاز پیدا خواهند کرد و نصب سخت تری در مقایسه با لوله های خرطومی یا فنری دارند اما از طرفی هم اتصالات برقرار شده در آن با بخاری و دودکش و همچنین میان قطعات و لوله بخاری به مراتب بهتر و مطمئن تر از اتصالات لوله بخاری است. سازمان استاندارد و آتش نشانی هم به شهروندان توصیه کرده اند که در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری به هیچ وجه در فضای خانه ها از لوله بخاری فنری یا آلومینیمی استفاده نکنند.

علت سردی لوله بخاری یا برگشت هوا از دودکش

دلیل اصلی سردی لوله بخاری و برگشت هوا از دودکش نصب و طراحی غیراصولی و غیراستاندارد دودکش است. به طوری که دودکش قادر به تهویه فراورده های سوختن در فضای داخلی نیست. این مورد در لوله بخاری ها و دودکش هایی که از پنجره و دیوار ها بیرون زده اند بسیار شایع است.

با برقراری تهویه نامناسب، در اثر سوختن در بخاری اکسیژن موجود در محیط مصرف می شود و از آنجایی که لوله بخاری قادر به تهویه و اکسیژن رسانی نیست پس مقدار اکسیژن موجود در فضای داخلی کاهش می یابد و یک فشار منفی شکل می گیرد. در این صورت جریان هوا از دودکش به لوله بخاری است و متعاقباً لوله بخاری کاملاً سرد خواهد بود.

در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری توجه داشته باشید که ساده ترین راهکار برای غلبه بر این مشکل باز گذاشتن مقداری از پنجره است تا مقدار اکسیژن موجود در فضای داخلی افزایش یابد. در صورتی که مشکل با این راهکار هم برطرف نشد توصیه می شود که حتماً با کارشناسان تماس بگیرید.

احتمال دیگری که در خصوص سرد شدن لوله های بخاری وجود دارد در واقع سرد بودن بیش از اندازه هوا است. این سرما به وسیله لوله بخاری فلزی غیراستاندارد منتقل می شود و باعث سنگینی فرآورده های سوختن می شود و خارج شدن آن ها به کندی صورت خواهد گرفت.

در نحوه نصب صحیح دودکش و لوله بخاری برای برطرف کردن این مشکل راهکار اصولی نصب استاندارد دودکش و لوله بخاری، استفاده از کلاهک اچ (H) شکل در پشت بام روی دودکش و همچنین رعایت فاصله دودکش از دیوار جانبی و ارتفاع دودکش حداقل 60 سانتی متر بالاتر از سطح پشت بام باشد.

چرا در زمستان باید دریچه های کولر را پوشاند؟

در نصب صحیح لوله و دودکش بخاری باید توجه داشت که دریچه های کولر به دلیل قطر و اندازه بزرگ تری که از لوله و دودکش بخاری دارند می توانند نقش بهتری در خارج کردن هوای اتاق به بیرون داشته باشند. در این صورت با باز بودن دریچه کولر، هوا به وسیله دریچه خارج و یک جریان معکوس از دودکش به فضای داخل برقرار خواهد شد؛ بنابراین در فصل زمستان دریچه های کولر حتماً باید بسته باشند.

استاندارد های نصب صحیح دودکش بخاری

  • حداکثر طول لوله رابط دودکش باید 45 سانتی متر برای هر 2/5 سانتی متر قطر لوله رابط دودکش باشد. در صورتی که طول لوله رابط از 45 سانتی متر برای هر 2/5 سانتی متر قطر لوله رابط بیشتر باید به وسیله افزایش ارتفاع کل دودکش یا قطر لوله رابط ظرفیت مورد نظر را تأمین کرد.
  • در جدول زیر ضخامت ورق لوله رابط دودکش فلزی از ورق فولادی گالوانیزه را مشاهده می کنید.
قطر داخلیضخامت ورق گالوانیزه
با قطر داخلی 10 سانتیمتر0/6 میلی متر
از قطر داخلی 15 تا 20 سانتیمتر0/7 میلی متر
از قطر داخلی 25 تا 30 سانتیمتر0/9 میلی متر
و قطر بزرگ تر از 30 سانتیمتر1/5 میلی متر
  • در نصب صحیح دودکش بخاری دقت داشته باشید که استفاده از حلبی یا ورق سیاه برای ساخت کلاهک و لوله رابط دودکش ممنوع است. حداقل ضخامت ورق گالوانیزه برای ساخت لوله رابط دودکش 0/6 میلی متر است.
  • حداقل فاصله کلاهک دودکش با کولر آبی و دریچه های تأمین هوای ساختمان باید 3 متر باشد. در غیر این صورت، دودکش باید تا یک متر بالاتر از روی کولر امتداد یابد.
  • در صورت استفاده از بخاری دیواری، دهانه دودکش حداقل باید در ارتفاع 120 سانتی متر از کف محل نصب تعبیه شده باشد.
  • کلیه محل های اتصال دودکش باید کاملاً دودبند باشد.
  • استفاده از قطعات لوله سیمانی پیش ساخته سر صاف برای دودکش ممنوع است و باید از نوع نر و ماده (فنجانی) استفاده شود. در غیر این صورت در محل اتصال قطعات دودکش به هم باید از کمربند استفاده شود به نحوی که فاصله بین دودکش و کمربند کاملاً دودبند شود.
  • قطعات دودکش باید به صورت کاملاً هم محور روی هم قرار گیرند و به طور مستقیم تا پشت بام، بدون آنکه به فضای بیرون ارتباط داشته باشد ادامه یابد. محل های اتصال باید کاملاً دودبند باشد.
  • حداقل ارتفاع ورودی دودکش بخاری به دیوار (دهانه دودکش) از کف ها 90 و برای بخاری دیواری این ارتفاع 120 سانتی متر تعیین شده است. برای ارتفاع های بیشتر از 130 سانتی متر، لوله رابط دودکش باید یکپارچه بوده و با بست های مناسب به دیوار محکم شود به طوری که لوله رابط بدون اتصال به وسیله گازسوز ایستایی کافی داشته باشد.
  • در نصب صحیح دودکش بخاری دقت داشته باشید که دهانه دودکش ها باید کاملاً باز و تمیز باشد و به گونه ای اجرا شود که بعد از نصب دستگاه گازسوز با محفظه احتراق باز، دودکش آن به سمت دهانه خروجی دود شیب منفی نداشته باشد.
  • مجرای عبور همه دودکش ها اعم از فلزی یا مصالح ساختمانی باید با یک لایه عایق حرارتی در طول راستا پوشانده شده و عایق با توری سیمی یا مصالح مناسب دیگر در جای خود محکم شود.

سخن آخر

اهمیت نصب صحیح دودکش و لوله بخاری همه را ملزم می کند که الزامات لازم را در این زمینه رعایت کنند. با رعایت نکات و استاندارد هایی که در بالا به آن ها اشاره شد می توان میزان خطرات و حوادث مربوط به بخاری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در رعایت نکات بالا کوشا باشید.

منبع: ویکی ساختمان

به "نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب صحیح دودکش بخاری ، علت برگشت هوا از دودکش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید