نقش والدین در بهداشت مدارس

به گزارش وبلاگ مزدا 93، رشد و سلامت دانش آموزان، تحت تاثیر شرایط دوران کودکی و نفوذ تربیتی والدین است و خانواده اولین کانونی است که دانش آموز در آن آموزش دیده و پرورش می یابد. بنابراین نقش مهمی در رشد و شخصیت و ایجاد عادات نیکو در بچه ها دارد. در واقع باید گفت پایه و بنیان رفتار و عادات و انتها شخصیت دانش آموزان در خانه گذاشته

نقش والدین در بهداشت مدارس

نقش والدین در بهداشت مدارس

رشد و سلامت دانش آموزان، تحت تاثیر شرایط دوران کودکی و نفوذ تربیتی والدین است و خانواده اولین کانونی است که دانش آموز در آن آموزش دیده و پرورش می یابد. بنابراین نقش مهمی در رشد و شخصیت و ایجاد عادات نیکو در بچه ها دارد. در واقع باید گفت پایه و بنیان رفتار و عادات و انتها شخصیت دانش آموزان در خانه گذاشته می گردد، هر چند در این مرحله کودک تا حدی با هم سا لان و دوستان خود در ارتباط است اما محیط اصلی زندگی او خانه است و پدر و مادر و سایر اعضای خانواده الگوی رفتارهای دانش آموزان هستند و به اسم مهم ترین سرویس دهندگان و نخستین مراقبان بهداشت، در چگونگی حفظ و تامین سلامت و رشد و تربیت بهداشتی دانش آموزان در دوران تحصیل نقش مشخص نماینده دارند.

شرایط مالی، اخلاقی و فرهنگی خانواده در رشد و سلامت جسمی و روحی دانش آموزان عامل مشخص نماینده ای است. مسایل مربوط به سلامت دانش آموزان را به طور کلی می توان در ارتباط با دوره های متعدد زندگی تقسیم نموده و مورد آنالیز قرار داد. برای آنکه مفهوم سلامت دانش آموزان روشن گردد، مربیان و مراقبان بهداشت باید طی جلساتی اولیای دانش آموزان را توجیه نمایند. اولیا باید بدانند که یکی از عوامل اساسی در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان شان در مدارس، رعایت امور بهداشتی و در واقع کسب عادات خوب بهداشتی فرزندان شان در داخل خانواده است و به این ترتیب بچه ها عادات بهداشتی خود را از همان سال های اولیه زندگی فراگرفته و با جسم و روانی سالم پا به مدرسه یا خانه دوم خود خواهند گذاشت.

والدین نباید تصور نمایند که با پا گذاشتن فرزندان شان به داخل مدرسه و جدا شدن کودک از خانواده مسوولیت آنان انتها پذیرفته و یا کاهش یافته است. در این زمینه چنان که پیش از این متذکر شدیم، مربیان و مسوولان مدارس هر چند که مسوولیت حفظ و تامین تندرستی دانش آموزان را در این مرحله برعهده دارند اما آنان باید به والدین القا نمایند که یکی از عوامل اساسی و مهم در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان شان در مدارس مراقبت از سلامت آنان در خانه است. به عبارت دیگر، سلامت در مدرسه و حفظ آن در خانه مکمل هم و وابسته به یکدیگرند و این موضوع از یکدیگر قابل تفکیک نیست.

بسیاری معتقدند که باید نقطه عطف راه چاره را در خانه جستجو کرد. این امر به وسیله هماهنگ ساختن کوشش های اولیا و مربیان در مسایل مربوط به بهداشت و تندرستی دانش آموزان در نشست های مشترک صورت گیرد. تا وقتی اولیای دانش آموزان به فلسفه اجرای برنامه های بهداشتی و نقش حساس خود به اسم عامل موثر بر برنامه های بهداشتی مربوط به فرزندان شان پی نبرند، پیشبرد هدف های بهداشتی جامعه به ویژه کوشش های مربیان مدارس، میسر نخواهد بود. وقتی دانش آموز در مدت کوتاه مدرسه با اصول و موازین بهداشتی آشنا می گردد، سعی دارد آموخته های خود را در مدرسه و اجتماع هم تکمیل کند. پس برای اینکه سطح بهداشت مدارس با تغییر رفتار اولیا بالاتر رود به اولیا دانش آموزان باید مسایل بهداشتی را آموزش داد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "نقش والدین در بهداشت مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش والدین در بهداشت مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید