نه! نوترینوها سریعتر از نور نیستند

به گزارش وبلاگ مزدا 93، به گفته اینشتین، هیچ چیز نمی تواند سریعتر از سرعت نور حرکت کند. اما در برهه ای، این باور عمومی ایجاد شد که شاید چیزی سریع تر از نور پیدا نموده باشد.

نه! نوترینوها سریعتر از نور نیستند

فوتون ها یا ذرات نور با سرعت 300000 کیلومتر بر ثانیه، در خلاء حرکت می نمایند. اما اگر جسمی با جرم واقعی به سرعت نور نزدیک گردد، میزان انرژی لازم برای شتاب دادن به آن به طور تصاعدی تا بی نهایت افزایش می یابد، پس رسیدن به سرعت های نزدیک به نور عملا غیرممکن می گردد.

با این حال، در سال 2011، فیزیکدانان سرن (مرکز اروپایی تحقیقات هسته ای) در سوئیس آزمایشی با نوترینو ها انجام دادند که به نظر می رسید این دانش دیرینه را زیر و رو می نماید.

نوترینو ها ذرات ریز با جرم بسیار کم هستند که به قدری ضعیف با ذرات دیگر برهمکنش می نمایند که می توانند مستقیماً از جامدات هم عبور نمایند. آزمایش سرن، نوترینو ها را از مقر سرن در ژنو، سوئیس، در فاصله بیش از 725 کیلومتری به گرن ساسو، ایتالیا فرستاد. دانشمندان سرعتی را 60 میلیاردم ثانیه سریعتر از سرعت نور ثبت کردند. این یافته ها با قوانین فیزیک انیشتین در تضاد بود و دنیا را شوکه کرد!

آنتونیو اردیتاتو، سخنگوی تیم تحقیقاتی در سرن، خاطرنشان کرد: ما به نتایج خود اعتماد زیادی داریم. ما هر چیزی را که می توانست میزان گیری های ما را تحریف کند، آنالیز و دوباره آنالیز نموده ایم، اما چیزی پیدا نکردیم. با این وجود، شک و تردید وجود داشت. تنها چند روز پس از گزارش های اولیه، سرن این یافته ها را نادرست خاطرنشان کرد و ارتباط کابلی معیوب بین GPS و رایانه را مقصر دانست.

بنابراین نوترینو ها سریعتر از نور نیستند - چرا این موضوع باعث ناراحتی مردم شد؟ زیرا آلبرت انیشتین گفته بود که اگر بتوانیم راهی برای سفر سریعتر از نور پیدا کنیم، می توانیم در زمان سفر کنیم. بنابراین این آزمایش مشکل دار، برای مدت کوتاهی به دانشمندان با مطرح کردن امکان سفر در زمان طعنه زد. بعلاوه آن ها را مجبور کرد تا در ابتدایی ترین ایده ها در خصوص دنیا ما تجدید نظر نمایند.

این خطا ممکن است برای چند دانشمند شرم آور باشد، اما کار خوب در سرن همچنان ادامه دارد. در سال 2012، آن ها ذره ای را کشف کردند که ممکن است ثابت گردد که بوزون هیگز باشد که دانشمندان معتقدند چندین راز فیزیک را شرح می دهد.

منبع: کتاب جالب

100 Hoaxes & Mistakes That Fooled Science

منبع: یک پزشک

به "نه! نوترینوها سریعتر از نور نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه! نوترینوها سریعتر از نور نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید