گیلان می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی باشد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، خبرنگاران/گیلان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: گیلان با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی و بازرگانی باشد.

گیلان می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی باشد

کیوان محمدی امروز در نشست با مجمع نمایندگان گیلان، برگزاری این نشست ها را در راستای توسعه استان عنوان و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در استان باید با همدلی و تعامل زمینه رشد و پیشرفت استان را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی و بازرگانی باشد، اضافه کرد: شرط اصلی توسعه اقتصاد در کشور و استان ورود و حمایت از سرمایه گذار خارجی و داخلی است.

محمدی گفت: برای مشخص شرایط توزیع بودجه استان منتظر تشکیل مجمع نمایندگان بودیم، در اوایل تیر ماه سالجاری توزیع بودجه انجام می گیرد.

در ادامه شراره کاووسی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به شرایط استان در مقایسه با کشور، گفت: گیلان در سالخوردگی رتبه یک کشور را دارد که این رتبه بر بازارکار، جمعیت فعال و نرخ باروری استان تاثیرگذار است، همچنین رتبه 23 سرمایه اجتماعی را داریم که نشاندهنده شرایط کار تیمی و گروهی است.

وی ادامه داد: استان در بهره وری کشاورزی رتبه نهم و در بهره وری صنعتی رتبه 23 را دارد؛ همچنین به لحاظ فراوری ثروت رتبه 13 کشور را داریم اما در سرانه فراوری در صندلی 17 کشور هستیم.

کاووسی با بیان اینکه در منابع آب دارای شرایط بهتری هستیم، گفت: اما در یک دوره 30 ساله شاهد تغییر 50 درصدی کاربری اراضی زراعی هستیم و به عبارتی در مدت 30 سال تقریبا 50 درصد اراضی زیر کشت ما زیر خشت رفته اند.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان توضیح داد: استان در حوزه زیرساختی و حتی فراوری انرژی نو در صندلی خوبی واقع شده است. در طرح آمایش به این نتیجه رسیدیم که در افق 1410 شاهد افزایش رشد مصرف، رشد بارگذاری در طبیعت، فرایند صعودی مهاجرت به استان خواهیم بود.

وی بیان نمود: با توجه به اینکه فراوری سرانه استان به نسبت پایین است باید به سراغ ظرفیت های خالی برویم، نگاه ما باید توسعه پایدار باشد که یا به وسیله محیط زیست یا بارگذاری فعالیت هایی که متناسب با محیط زیست باشد، محقق گردد.

کاووسی ادامه داد: تا به امروز آنطور که باید از ظرفیت دریا استفاده نکرده ایم، بنابراین موضوع رشد استان باید بر مبنای دریا باشد که این توسعه به توسعه سبزآبی نامگذاری شده است و در این الگو باید از تمام ظرفیت های دریا استفاده گردد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان بیان نمود: در سالجاری 41 پروژه اقتصاد مقاومتی با اشتغالزایی 3311 نفر در استان داریم؛ همچنین 92 پروژه در راستای جهش فراوری به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسیده که برای 6764 نفر اشتغال ایجاد می نماید، برای اجرای این پروژه ها یارانه سود به استان تعلق می گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گیلان می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان می تواند یکی از استان های موثر در حوزه تجارت خارجی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید