6 روش برای برطرف مشکل ارسال نشدن فکس!

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ارسال نشدن فکس و اختلال دستگاه دورنگار از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران این دستگاه با آن روبه رو می شوند. برای برطرف مشکل ارسال نشدن فکس ابتدا باید عیب یابی دقیقی انجام گردد؛ زیرا دلایل مختلفی موجب به هم ریختگی تنظیمات این دستگاه پرکاربرد می گردد.

6 روش برای برطرف مشکل ارسال نشدن فکس!

دستگاه فکس یکی از ملزومات اداری در شرکت ها و ادارات است و کاربرد فراوانی در زمینه ایجاد ارتباط کاغذی میان شرکت ها دارد. در واقع این دستگاه می تواند اسناد موردنظر را به صورت یک کپی، به مقصد مشخص شده از طریق یک شماره تلفن ارسال کند. دستگاه فکس قابلیت این را دارد که از طریق برق، تلفن و حتی اینترنت عملکرد بهتری داشته باشد و اسناد را به مقصد برساند.

نکات کلیدی

  • ابتدا باید از سالم بودن خط تلفن خود مطمئن باشید. می توانید آن را از دستگاه تکست جدا نموده و به گوشی وصل کنید. سپس از طریق گوشی تماس بگیرید و از سالم بودن خط نمابر اطمینان پیدا کنید.
  • اتصالات موجود در پشت دستگاه را کنترل کنید و مطمئن شوید که سوکت و سیم اتصال سالم و درست است.
  • سیم تلفن مورداستفاده باید 2 رشته سیم داشته باشد و 4 رشته ای نباشد. در این صورت مانع کارکرد صحیح فکس می گردد.
  • سیم تلفن از پریز باید مستقیما به دستگاه فکس متصل گردد و اتصالی از طریق یا محل دیگر نداشته باشد.
  • در صورت فعال بودن اینترنت روی خط تلفن، حتما از یک اسپلیتر برای گرفتن نویز خط بهره ببرید.

فکس چه کاربردی دارد؟

برای آشنایی با دلایل و رفع مشکل ارسال نشدن فکس، ابتدا باید بدانید این دستگاه چیست. فکس یک ابزار مخصوص انتقال اطلاعات به صورت کتبی و از طریق خطوط تلفن است . نمابر، دورنگار و پست تصویری از نام های دیگر این دستگاه ارتباطی است که قابلیت مخابره تصویر مدرک و اسناد را به اشخاص دیگر دارد.

این دستگاه اطلاعات زیاد را در کمترین زمان و بدون تأخیر به مقصد ارسال می نماید. به همین علت با وجود انواع پیغام رسان های مجازی و اینترنتی، همچنان جایگاه خاصی در ادارات دارد. علاوه­ براین خیلی از شرکت ها امضای دیجیتالی را به رسمیت نمی شناسند و همچنان فکس، امضا سنتی رایج را حفظ می نماید.

در نتیجه دفاتر پلیس و اسناد رسمی از این دستگاه کاربردی به وفور استفاده می کنند. تلفکس نیز نوعی دستگاه است که در کنار سیستم فکس، تلفن نیز دارد.

دلایل ارسال نشدن فکس

برخی از عوامل وجود دارند که در فرایند ارسال فکس دچار اشکال می شوند و در نتیجه پیغام کتبی موردنظر مخابره نمی گردد. برای این که بدانیم چرا فکس ارسال نمی گردد، باید تمامی عوامل را آنالیز کنیم. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • قطعی مودم اینترنت
  • قطعی اتصالات دستگاه
  • وجود مشکل ارتباطی میان مودم و خط تلفن فکس
  • بروز اشکال در قطعات داخلی دستگاه
  • گیر کردن سند در Immediate Transmission
  • شماره گیری اشتباه در هنگام ارسال فکس و…

نصب و تعمیر ماشین های اداری با تیم وبلاگ مزدا 93

روش های رفع مشکل ارسال نشدن فکس

اقداماتی که برای حل مشکل عدم ارسال فکس می توان انجام داد، بستگی به دلایل آن دارد. برخی از این موارد با یک آنالیز جزئی قابل شناسایی هستند و کاربران شخصا می توانند مشکل را رفع کنند.

اما در مواردی که رفع مشکل ارسال نشدن فکس احتیاجمند اقدامات تخصصی است، باید از متخصصان امر یاری خواست. در ادامه به آنالیز چند نمونه از این موارد می پردازیم:

1.آنالیز اتصال مودم به دستگاه فکس

دستگاه های فکسی که به ­تازگی فراوری و طراحی شده اند، قابلیت اتصال به مودم و اینترنت را دارند. در واقع فرایند ارسال فکس آن ها علاوه ­بر خط تلفن، از طریق اینترنت نیز انجام می گردد.

زمانی­ که در این نوع دستگاه های فکس پیغام کتبی موردنظر ارسال نگردد، می تواند ناشی از قطعی مودم اینترنت باشد و در این شرایط برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس فقط کافی است اتصالات مودم آنالیز و اصلاح گردد.

در این صورت دستگاه فکس پیغام Fatal error را صادر می نماید. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس حتما باید مودم اینترنت را آنالیز نموده و مشکل اتصال به اینترنت را از طریق روشن و خاموش کردن یا سایر روش ها حل کنید.

2. آنالیز قطعات و اتصالات داخلی دستگاه

دستگاه فکس دارای اتصالات مختلفی است که از اجزاء اصلی و مهم آن به شمار می رود و در کارکرد صحیح دستگاه تأثیر مستقیم دارد. در واقع زمانی­ که یک دستگاه فکس کار نمی نماید، ابتدا باید اتصالات آن را آنالیز کرد.

وجود پارگی و پوسیدگی در این اتصالات، باعث قطع شدن ارتباط دستگاه با خط تلفن می گردد و در نتیجه مانع ارسال فکس به مقصد موردنظر خواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است کابل ها و اتصالات در اثر حواس پرتی کاربر از محل خود خارج شده و باعث قطعی ارتباط دستگاه شوند. البته رفع مشکل ارسال نشدن فکس در این اتفاقات به آسانی انجام می گردد؛ زیرا مشکل خاصی مطرح نیست.

3. اطمینان از برقراری ارتباط مودم و خط تلفن

یکی دیگر از مسائلی که می تواند مانع ارسال فکس به مقصد گردد، بروز اشکال ارتباطی میان مودم اینترنت در خط تلفن متصل به فکس است. این مشکل می تواند ناشی از گوشی تلفن و مودم باشد. بعلاوه ممکن است اشکال از شبکه اینترنت باشد.

در صورتی که دستگاه فکس در بخش Outbox پیغامی به عنوان No dial tone صادر کند، نشان دهنده این مسئله است. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس به علت مشکل ارتباطی مودم و خط تلفن، باید اتصالات این 2 را آنالیز کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اتصال سیم تلفن به مودم کلیک کنید.)

بیشتر بخوانید: رایج ترین مسائل دستگاه فکس!

4. سرویس کامل دستگاه فکس

اگر پس از آنالیز تمام موارد دیگر و رفع اشکالات ناشی از آن ها، دستگاه فکس مجدد قادر به ارسال پیغام موردنظر شما نباشد، باید دستگاه به صورت تخصصی آنالیز و تعمیر گردد .

وجود مسائل مختلف در قطعات داخلی دستگاه و تعمیر نکردن به موقع این قطعات، می تواند باعث ایجاد مسائل بزرگ ­تر گردد و حتی در کارکرد سایر قطعات دستگاه نیز تأثیر داشته باشد.

بنابراین ضروری است برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس و پیشگیری از ایرادات اساسی تر، از یک متخصص در این زمینه یاری بگیرید و دستگاه را به صورت تخصصی ترمیم کنید.

5.تعمیر دستگاه و پیشگیری از گیر کردن سند در Immediate Transmission

ممکن است زمانی که شما سند اصلی را در داخل فیدرفکس برای ارسال قرار می دهید، سند در حالت Immediate Transmission گیر نموده باشد. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس باید اقدامات ذیل را انجام دهید:

  • سند را خارج کنید.
  • سپس سند را در محل اصلی خود بگذارید.
  • تمام قسمت های سند را کنترل کنید.
  • مطمئن شوید که دستگاه می تواند آن را اسکن کند.

6.دقت در شماره گیری در زمان ارسال فکس

یکی دیگر از مسائل رایجی که می تواند مانع ارسال فکس گردد، شماره گیری اشتباه مقصد موردنظر است. برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس به توضیح مراتب ذیل اقدام کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که شماره فکس را به درستی وارد نموده اید.
  • از وجود دستگاه فکس در مقصد موردنظر مطمئن شوید.
  • شلوغ بودن خطوط نیز می تواند مانع ارسال فکس گردد.
  • هنگام انجام شماره گیری باید مابین اعداد مکث ایجاد کنید. به طور مثال پس از ثبت کد شهر یا ناحیه از کلید Pause یا Redial استفاده نموده و سپس شماره های دیگر را وارد کنید.
  • از تنظیم درست روش ارتباطی خودتان از طریق PBX Selection در زیر بخش Admin settings مطمئن شوید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر ماشین های اداری!

نتیجه گیری

افرادی که در ادارات و سازمان ها از دستگاه فکس استفاده می کنند، ممکن است با مشکل ارسال نشدن فکس روبه رو شوند و در پی راهکار های این مشکل بگردند. مشکل ارسال نشدن فکس در بیشتر موارد، مربوط به اختلالات تلفن نمابر و اینترنت است. بعلاوه می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که قطعات موجود در داخل دستگاه آسیب دیده اند و کارکرد درستی ندارند.

در صورت ارسال نشدن فکس، این دستگاه عملا کاربردی نخواهد داشت. اگر در مورد رفع مشکل ارسال نشدن فکس احتیاج به خدمات تخصصی و تعمیر ماشین های اداری و دستگاه فکس دارید، با متخصصان مجرب وبلاگ مزدا 93 تماس بگیرید و مشورت کنید.

سوالات متداول

چرا فکس ارسال نمی گردد؟

مشکل ارسال نشدن فکس دلایل زیادی می تواند داشته باشد که باید آن ها را با دقت آنالیز کنید. اتصالات تلفن و اینترنت، مودم، سیم های اتصالی دستگاه و... باید کنترل شوند.

آیا راهکار ساده برای رفع مشکل ارسال نشدن فکس وجود دارد؟

یک راهکار ابتدایی برای حل این مشکل، خاموش و روشن کردن دستگاه است. در صورتی که دستگاه ایراد خاصی نداشته باشد، این روش کارساز خواهد بود. بعلاوه دقت کنید تا سند موردنظر در داخل دستگاه گیر ننموده باشد.

در صورت عدم رفع مشکل ارسال نشدن فکس پس از این مراحل چه کاری باید انجام داد؟

با یک متخصص تعمیر دستگاه فکس تماس بگیرید و نسبت به رفع تخصصی این مشکل، اقدام کنید. کارشناسان وبلاگ مزدا 93 به این منظور در کنار شما هستند.

منبع: آچاره

به "6 روش برای برطرف مشکل ارسال نشدن فکس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش برای برطرف مشکل ارسال نشدن فکس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید