آشنایی با دریاچه شیهون ،دزفول

به گزارش وبلاگ مزدا 93، آشنایی با دریاچه شیهون ، دزفول

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره آشنایی با دریاچه شیهون ، دزفول ،سخن خواهیم گفت.

آشنایی با دریاچه شیهون ،دزفول

بلیط هواپیما در طاهاگشت

آشنایی با دریاچه شیهون،دزفول

دریاچه شهیون دزفول (دز)

دریاچه شهیون در شمال شرقی و قسمت هایی از شمال شهرستان دزفول و در استان خوزستان واقع است. این دریاچه پشتکوه های منطقه شاداب دزفول وسعت این دریاچه در شرایط پرآبی و کم آبی کمی متفاوت بوده و در حالت کلی در حدود 6٬000 هکتار است. عمق دریاچه نیز در ژرف ترین مکان به 50 متر می رسد. آب دریاچه دز از ارتفاعات اراک و الیگودرز منشأ می گیرد و پس از عبور از رشته کوه های زاگرس و دریافت ریز آبه های فراوان وارد این دریاچه می شود که این رودخانه از دو شاخه اصلی بنام سزار و بختیاری تشکیل گشته است.

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز از جاذبه های بی نظیر منطقه شهیون دزفول است که در شمال غربی دزفول قرار گرفته است.

منطقه شهیون با مساحت بالغ بر 302 کیلومترمربع از توابع شهرستان دزفولاست که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است. راه آسفالته دزفول-شهیون که در حدود 75 کیلومتر مسافت است، تا آخرین روستا یعنی آبیدسری کشیده شده و مسافت آن تا روستای بیشه بزان (نخستین روستا) 34 کیلومتر است. جاده های فرعی آسفالته شده و شنی علاوه بر جاده اصلی امروزی وجود دارد که باعث اتصال روستاهای پیرامون به جاده اصلی است.

این منطقه از لحاظ زمین شناسی به دو بخش شمالی و جنوبی قسمت می شود. بخش جنوبی آن از خاتمه گلال حیدری در جنوب آغاز شده و تا قلعه شاداب و روستای بیشه بزان ادامه دارد. کنگلومرای بختیاری که حاوی قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه است، این منطقه را پوشش داده است.

وجود دره های پرعمق و دیدنی از خصوصیات مهم این منطقه است که مناظری زیبا از آفرینش را آشکار می کند. سازند آغاجاری شمال منطقه را تشکیل می دهد. مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریزدانه به شکل متناوب، جنس این سازند را تشکیل داده است. این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس است که با نزدیک شدن به مرکز منطقه، تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای ایجاد می شود. کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در بیشتر سال پربار هستند، در این منطقه خودنمایی می کند و باعث سرسبزی و زیبایی در بیشتر فصل های سال می شود. همچنین منطقه شهیون به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب نزدیک است؛ همین موضوع سبب شده تا گونه آب و هوایی متفاوتی در این منطقه ایجاد شود. وزش باد از جنوب شرق موجب می شود تا تابستان های گرم و زمستان های معتدل به وجود آید و وزش باد از شمال غربی باعث معتدل شدن هوا در تابستان و سرد شدن آن در زمستان می شود.

دریاچه شهیون که نام دیگر آن دریاچه سد دز است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران در شمال غربی دزفول است که در 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان، کنار روستای پامنار به وجود آمده و باعث زیبایی منطقه شهیون شده است. آب دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از کوه های زاگرس و دریافت ریز آبه های بسیار به این دریاچه وارد می شود. این دورودخانه شامل دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری است.

رود سزار در شمالی ترین بخش حوزه جاری است و از سه شاخه ماربره، تیره و سبزه تشکیل شده است. دومین سرشاخه اصلی رودخانه دز، رود بختیاری است که در 40 کیلومتری پیوند سرخاب به رود سزار متصل می شود.

در این دریاچه می توان ورزش های آبی مانند قایق رانی، اسکی و شنا و … را انجام داد. تعدادی جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی روی آن ها قرار گرفته است، همه این ها باعث زیبا جلوه دادن دریاچه شده است، به طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر 60 هزار مترمربع، چشم انداز زیبایی را خلق کرده است. درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است، همچنین حیات وحش منحصربه فردی از طریق جانوران کوچکی نظیر روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، ایجاد شده است.

پلنگ نیز در بخش های صعب العبور این مناطق مشاهده شده است. موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین جزیره باعث ایجاد شرایط مساعد به منظور ساخت مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه شده است. دریاچه شهیون در فصل هایی از سال مکان مناسبی برای صید ماهی است، چرا که انواع آبزیان در این دریاچه پرورش داده می شوند. مساحت دریاچه سد دز در مواقع پرآبی و کم آب اندکی متفاوت بوده و در بیشترین حالت تقریبا شش هزار هکتار است. عمق دریاچه نیز تا 50 متر متغیر است.

شگفتی های دریاچه شهیون

این دریاچه در استان گرجهت خوزستان قرار گرفته است، اما ماهی قزل آلا که که یک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می کند. قزل آلای رنگین کمان از ماهی های غیربومی دریاچه سد دز محسوب می شود. با توجه به اینکه این نوع قزل آلا (در مقایسه با انواع دیگر این ماهی) تحمل بیشتری نسبت به دمای محیط دارد، در این دریاچه چند سال قبل رهاسازی شده و اکنون توانسته خود را با شرایط محیطی آن سازگار کند. لازم به توضیح است که دریاچه دز بسیار بزرگ بوده و نقاط گوناگون آن دارای دماهای متفاوت است، زیرا در بعضی نقاط جریان های خنک فصلی از ارتفاعات منطقه وارد می شود یا چشمه های زیرزمینی از بستر دریاچه می جوشد، این عوامل باعث کاهش دمای قابل توجه آب نسبت به محیط اطراف شده است. همین امر موجب شده تا محیط مساعدی به عنوان زیستگاه ماهی قزل آلا مهیا شود.

جهت دسترسی به دریاچه شهیون

از جاده شهیون تا رسیدن به جاده انحرافی دریاچه باید جهت را طی کرد. این جاده تا پای دریاچه به شکل آسفالته است. پارکینگی مناسب همراه با تعداد زیادی قایق برای گردشگران فراهم شده است. به منطقه بسیار زیبا و سرسبز و پوشیده از درختان نخل از طریق یک ساعت پیاده روی می توان دسترسی پیدا کرد. در این محل چشمه ای وجود دارد که از بالای کوه جاری شده و در بخش پایین نیز منظره بدیع دریاچه خودنمایی می کند. درختان خرمایی در بخشی از محوطه وجود دارند که پنجاه سال قبل به زیر آب رفته و اکنون یکی دو سال است که مجددا سر از آب بیرون آورده اند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت

منبع: تاپ تراول

به "آشنایی با دریاچه شیهون ،دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دریاچه شیهون ،دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید