آمادگی موکب ها برای خدمت مؤمنانه در ایران و عراق

به گزارش وبلاگ مزدا 93، با وجود اینکه برپایی اربعین به دلیل شیوع کرونا در هاله ای از ابهام است، کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی ستاد اربعین در هر شرایطی آماده خدمت به عاشقان حسینی در ایران و عراق است.

آمادگی موکب ها برای خدمت مؤمنانه در ایران و عراق

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ مزدا 93، برپایی مراسم پیاده روی اربعین حسینی سال جاری با شیوع کرونا همچنان در هاله ای از ابهام است، چرا که نه تنها طرف عراقی به عنوان میزبان برپایی مراسم اربعین، بلکه حتی مسؤولان کشورمان نیز هنوز تصمیمی درباره پیاده روی اربعین اخذ ننموده اند.

این امر در حالی است که امروز جلسه رؤوسای کمیته های ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور برگزار گردید و قرار بود کمیته ها نظرات خود برای برپایی این حماسه را اعلام نموده و تصمیم گیری از سوی ستاد اربعین درباره شرایط این حماسه بزرگ اتخاذ گردد.

* شرایط اربعین در جلسه امروز ستاد اربعین نهایی نشد

اما آن طور که به نظر می رسد همچنان تصمیم نهایی از سوی ستاد مرکزی اربعین که با هماهنگی با ستاد ملی کرونا اتخاذ خواهد شد، صورت نگرفته و قرار است در جلسه بعدی با آنالیز بیشتر شرایط عراق و ایران، این تصمیم نهایی و اعلام گردد.

با وجود عدم اعلام رسمی شرایط اربعین سال جاری به دلیل شیوع کرونا، کمیته های مختلف برای اربعین سال جاری سناریو هایی را در نظر گرفتند تا با آمادگی به استقبال اربعین 99 بروند.

یکی از کمیته های اربعین، کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی است که با سه سناریوی برپایی اربعین همچون سال های گذشته، برپایی اربعین با محدودیت و فقط برای شهروندان عراقی و همچنین عدم برپایی مراسم اربعین اقدام به برنامه ریزی نموده است.

به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی ما برنامه های خود برای اربعین سال جاری را در ستاد مرکزی اربعین اعلام کردیم و با توجه به شرایط پیش رو، آماده خدمت به عاشقان حسینی در ایران و عراق هستیم و با برنامه ریزی اجرا شده برای هر شرایطی خود را آماده خدمت به زوار اربعین و موکب های عراقی و حتی مردم کشورمان نموده ایم.

* جانمایی موکب ها در عراق و ایران در صورت برپایی اربعین همچون گذشته

بر همین اساس، کمیته مشارکت های مردمی ستاد مرکزی اربعین در صورت برپایی اربعین همچون سال های گذشته، از موکب ها ثبت نام به عمل آورده و جانمایی موکب های متقاضی را معین نموده است تا در صورت برپایی اربعین با حضور حداکثری، امکانات لازم از تغذیه و اسکان گرفته و حتی وسایل بهداشتی را در اختیار زائران حسینی قرار دهد.

یکی دیگر از احتمالات اربعین سال جاری، اعمال محدودیت در برپایی این مراسم است و به نظر می رسد با توجه به بسته بودن مرز ها و شیوع کرونا در منطقه، امکان حضور زائران خارجی در مراسم اربعین مهیا نگردد و اربعین سال جاری فقط با حضور شهروندان عراقی صورت گیرد. برای این احتمال نیز کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی، پیشنهادی مبنی بر کمک به موکب های عراقی را در نظر گرفته است.

* مشارکت در فیض خدمت به زوار اربعین با اعزام بخشی از موکب ها یا کمک های مؤمنانه

به طوری که با آمادگی موکب ها برای کمک به میزبانان اصلی اربعین، موکب های ایرانی برای مشارکت با موکب های عراقی وارد میدان خواهند شد و در صورت احتیاج یا تقاضای طرف عراقی، بعضی از موکب ها با هدف کمک به عراقی ها به عنوان میزبان حماسه اربعین و مشارکت در فیض خادمی زوار حسینی به عراق اعزام خواهند شد.

یا حتی در صورت عدم اعزام موکب ها، با کمک های مؤمنانه بسته های بهداشتی برای حفظ سلامت زائران پیاده روی اربعین به همت موکب های ایرانی جمع آوری و تهیه شده و برای زوار حسینی در عراق ارسال گردد تا از این طریق به زائران حسینی در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا خدمتی شده باشد.

* از سرگیری فعالیت و همدلی موکب ها در ایران

لغو پیاده روی اربعین و مشارکت ایرانیان در این حماسه بزرگ نیز یکی دیگر از احتمالات اربعین سال جاری به دلیل شیوع کروناست که بر این اساس، کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی در نظر دارد در چنین موقعیتی موکب های اربعینی را برای مبارزه با کرونا دوباره فعال کند؛ به طوری که موکب ها که در صورت عدم برپایی اربعین در جهت حرکت زوار قرار نمی گیرند، به جای توزیع مواد غذایی و اطعام زائران، به کمک مؤمنانه و توزیع بسته های معیشتی و حتی توزیع ماسک و مواد بهداشتی برای مبارزه با کرونا خواهند پرداخت.

* کمک به بازسازی عتبات یا زیرساخت های اربعین

علاوه بر این، عاشقان حسینی و متولیان موکب ها می توانند هزینه های خدمت به زوار در مراسم اربعین سال جاری را به دلیل شرایط کرونا به بازسازی اعتاب مقدسه عراق و حتی زیرساخت های کمک به زائران اربعین که توسط این ستاد در حال اجرا است، بپردازند.

به گفته محمد جلال مأب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سال جاری در صورت عدم برپایی اربعین برای ایرانیان، می تواند فرصت معنوی برای نشان دادن ارادت به آستان اهل بیت (ع) باشد. بر همین اساس، فهرستی از موارد زیرساختی ضروری مانند کارخانه یخ سازی، بسته بندی آب شرب، سردخانه های نگهداری و بسته بندی غذا و سرویس های بهداشتی، در حال تهیه است که توصیه می کنیم خیران و موکب های ایرانی در کنار کمک به بازسازی عتبات، در زمینه تهیه این اقلام نیز مشارکت نمایند.

کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی زیرنظر ستاد بازسازی عتبات فعالیت می نماید که احداث صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی و صحن حضرت زینب (س) در جوار حرم امام حسین (ع) از بزرگترین طرح های توسعه اعتاب مقدسه توسط این ستاد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آمادگی موکب ها برای خدمت مؤمنانه در ایران و عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی موکب ها برای خدمت مؤمنانه در ایران و عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید