ابعاد مهم توافق تهران و ریاض؛ عربستان خاتمه واقعیت ایران را پذیرفت

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ملاقات امروز (پنجشنبه17 فروردین ماه) وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، فرصت دیگری را برای فعال سازی روابط بین دو کشور فراهم کرد تا تهران و ریاض یک گام دیگر به بازگشایی سفارتخانه های خود نزدیک شوند.

ابعاد مهم توافق تهران و ریاض؛ عربستان خاتمه واقعیت ایران را پذیرفت

ابوالفضل خدائی: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در روزهای اخیر با میانجیگری چین توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند که از سال 2016 قطع شده بود. در پی این توافق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در پکن با فیصل بن فرحان، همتای سعودی اش در پکن ملاقات و گفت وگو کرد. در بیانیه مشترک تهران و ریاض دو طرف بر اهمیت گفت وگو پیرامون راه های توسعه روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ 28 فروردین 1380 و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ 6 خرداد 1377 به امضا رسیده است، تاکید نمودند. دو طرف توافق نمودند هماهنگی های لازم را میان هیئت های فنی برای آنالیز راه های توسعه همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای ویزا برای شهروندان دو کشور از جمله ویزا عمره، ادامه دهند.

حسین امیرعبداللهیان که پیش از امضای بیانیه با همتای سعودی خود ملاقات نموده بود با انتشار توئیتی در ارزیابی گفتگوهای خود نوشت: آغاز روابط رسمی دیپلماتیک تهران -ریاض، از سرگیری حج عمره، همکاری مالی و تجاری، بازگشایی سفارتخانه ها و سرکنسولگری ها و تاکید بر ثبات، امنیت پایدار و توسعه منطقه، موضوعات مورد توافق و دستور کار مشترک است.

بیشتر بخوانید:

در ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان چه گذشت؟

متن بیانیه مشترک ایران و عربستان

در همین حال ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در ارزیابی ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان گفت: مقرر شد هیأت های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم ملاقات و زمینه های توسعه همکاری های تجاری و مالی و همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک را فراهم نمایند. دو طرف به منظور تسهیل آمد و رفت بین دو کشور توافق کردند با ملاقات هیأت های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود و آمد و رفت بین دو کشور را تسهیل نمایند. در این ملاقات بعلاوه بر تسهیل صدور ویزا و خدمات ویزای برای اتباع دو کشور در حوزه های مختلف مالی و تجاری و بعلاوه تسهیل صدور ویزا عمره برای اتباع ایرانی تأکید شد.کنعانی با اشاره به اینکه روابط رسمی بین دو کشور فعال شده گفت: به تدریج شاهد تبادل هیأت های مختلف در سطوح دولتی و خصوصی بین دو کشور خواهیم بود.

بعلاوه محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: بر اساس توافق انجام شده و بیانیه مشترک امضا شده بین وزیران خارجه ایران و عربستان به زودی سفارتخانه های دو کشور در تهران و ریاض بازگشایی می شود و روابط به حالت عادی باز می شود.

دو کشور چین و فرانسه نیز از برقراری روابط بین ایران و عربستان استقبال کردند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در کنفرانسی خبری گفت که کشورش از کوشش های ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دوجانبه استقبال می نماید و آماده یاری به ارتقای امنیت، ثبات و توسعه منطقه خاورمیانه با درایت و قدرت چینی است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز که برای ملاقات با شی جینپینگ رهبر چین در این کشور حضور دارد از ابتکار چین که موجب ملحق شدن عربستان سعودی و ایران به یک دیگر شد، استقبال کرد.

در این بین رسانه های مطرح جهان نیز به تحلیل و آنالیز ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان پرداختند. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در پی توافقات نو میان دو کشور نوشت که ایران و عربستان سعودی به عنوان رقبای دیرینه در خاورمیانه، روز پنجشنبه گام مهم دیگری به سوی آشتی برداشتند. این توافق می تواند کوشش های دیپلمات ها برای انتها دادن به جنگ طولانی در یمن را تقویت کند. آسوشیتدپرس نوشت: این توافق نشان دهنده یک پیروزی دیپلماتیک دیگر برای چین است زیرا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصور می نمایند که آمریکا به آرامی درحال خروج از منطقه است. این رسانه پیش تر در تحلیلی نوشت: توافق با ایران، این فرصت را در اختیار محمد بن سلمان قرار داد تا به آمریکا نشان دهد که کسان دیگر هم می توانند به سیاستهای خاورمیانه شکل دهند.

شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز آمریکا نیز گزارش داد: چین با پیشروی آشتی ایران و عربستان به یک پیروزی دیپلماتیک دیگر دست یافت و همزمان با اعلام اقدامات نو دیپلماتیک از سوی ایران در پکن، کشتی های جنگی ارتش چین در آب های اطراف تایوان به حرکت درآمدند.

رسانه های غربی بر این باورند که ریاض در حال ایجاد مسیر خود و پیشروی در مسیر تشکیل ائتلاف های نو است؛ حتی اگر با کشورهایی باشد که ایالات متحده آنها را تهدید استراتژیک می داند. این بدان معناست که واقعیت در ریاض حاکم شده و مسئولین سعودی با اکراه دو حقیقت ناخوشایند را پذیرفته اند: اولین مورد این است که ایران اکنون یک نیروی نظامی قدرتمند با زرادخانه بزرگ موشکی و شبه نظامیان نیابتی در سراسر منطقه است. نیرویی که بعید است عربستان و متحدانش هرگز آن را شکست دهند.

فرانس 24 نیز این تحول را اینگونه ارزیابی می نماید: نزدیکی شوکه نماینده بین عربستان و ایران که به شدت بر خلاف سیاست دولت های غربی در قبال فعالیت های هسته ای ایران پیش رفته، پتانسیل آن را دارد تا روابط در سراسر منطقه خاورمیانه را متحول کند.

روزنامه الاخبار نیز در همین رابطه نوشت: منطق زورگویی و سلطه طلبی که بر سیاست های آمریکا حاکم بود از تأمین شروط ثبات عاجز است. به نظر می رسد کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که منطق شراکت به صورت برابر که چین نیز از آن دفاع می نماید آن ها را به این هدف می رساند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "ابعاد مهم توافق تهران و ریاض؛ عربستان خاتمه واقعیت ایران را پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد مهم توافق تهران و ریاض؛ عربستان خاتمه واقعیت ایران را پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید