ریسک های اقتصاد 2023

به گزارش وبلاگ مزدا 93، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با هشدار مدیران شرکت ها و اقتصاددانان در داووس شروع شد که نسبت به احتمال رکود جهانی در امسال هشدار دادند. براساس منظره اقتصاددانان ارشد مجمع جهانی اقتصاد، دورنمای مالی2023 بسته به کشور هدف متفاوت خواهد بود.

ریسک های اقتصاد 2023

به گزارش دنیای اقتصاد، تصویر کلی جهانی مبهم است و تقریبا 20درصد از پاسخ دهندگان درحال حاضر احتمال وقوع رکود جهانی را زیاد می دانند؛ به طوری که دو برابر آماری که در نظرسنجی قبل در سپتامبر انجام شده بود، به دست آمده است؛ با این حال تفاوت قابل توجهی بین نتایج منطقه ها مختلف جغرافیایی وجود دارد.بیشتر اقتصاددانان ارشد انتظار رشد میانه یا قوی در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا را دارند؛ درحالی که بیش از 90درصد اقتصاددانان معتقدند رشد در آمریکا و اروپا ضعیف خواهد بود. مجمع جهانی اقتصاد هر سال افکار و انتظارات اقتصاددانان ارشد بخش دولتی و خصوصی را گرد هم می آورد و این نظرسنجی در نوامبر و دسامبر2022 انجام گرفته است.درحالی که رهبران تجاری در فرانسه، آلمان و انگلستان نسبت به بهبود رشد داخلی بدبین هستند، نسبت به توسعه جهانی بدبینی بیشتری دارند.

با این حال انگلستان به عنوان موقعیت منتخب تجاری با مدیران ارشد شایسته شناخته شده است که آن را در رتبه سومین کشور مهم برای رشد عایدی، پس از آمریکا و چین و برابر با آلمان قرار داده است. انگلستان پیش از این هرگز رتبه ای بالاتر از چهارم نداشته است.از 4410 رهبر تجاری که به وسیله پرایس واترهاوس کوپرز (PWC)، شرکت چندملیتی خدمات حرفه ای بریتانیایی، در اکتبر و نوامبر سال گذشته مورد آنالیز قرار گرفتند، 73درصد پیش بینی نموده اند که رشد جهانی در 12ماه آینده کاهش یابد. آمار به میزان ای ناامیدکننده بوده است که از هر پنج مدیر، دو نفر ابراز نگرانی نموده اند که ممکن است شرکتشان تا انتها دهه دوام نیاورد.یک نظرسنجی جداگانه از اقتصاددانان ارشد که به وسیله مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، نشان می دهد که دوسوم آنان انتظار رکود جهانی در 2023 را دارند و 18درصد چنین رکودی را بسیار محتمل ارزیابی نموده اند. نگرانی مدیران جهانی احتمالا طی این هفته بازتاب بیشتری در رسانه ها خواهد داشت.

بیش از 2700مدیر اجرایی، بانکدار و اقتصاددان برای اولین بار پس از ژانویه2020 در اجلاس داووس سوئیس شرکت نموده اند. افزایش تورم در سال گذشته و متعاقب آن موج جهانی افزایش نرخ بهره به وسیله بانک های مرکزی، بسیاری از اقتصادها را برای شرایط رکودی آماده نموده است.بعلاوه انتظار می رود که بحران های مختلفی بر فعالیت های تجاری در 2023 تاثیر بگذارد. 9نفر از 10پاسخ دهنده انتظار داشتند که تقاضای ضعیف و هزینه های استقراض بالا بر شرایط شرکت ها تاثیر بگذارد و بیش از 60درصد نیز به هزینه های مواد اولیه بالاتر اشاره نموده اند. با توجه به پیش بینی ها انتظار می رود چالش های پیش رو منجر به کاهش هزینه ها به وسیله کسب وکارهای چندملیتی گردد.

در میان سوالاتی که از اقتصاددان شده بود 86درصد انتظار داشته اند که شرکت ها هزینه های عملیاتی را کاهش دهند، 78درصد گفته اند ممکن است کارگران اخراج شوند و 77درصد در نظر داشته اند که زنجیره های تامین بهینه شوند.به روایت مطالعات انجام شده، اقتصاددانان ارشد انتظار دارند در 2023 منظره جهانی برای مشاغل چالش برانگیز باقی بماند. تمام شرکت کنندگان با رای 100درصدی انتظار داشته اند که روندهای فعلی ژئوپلیتیک جهانی تا ترسیم مجدد نقشه فعالیت های مالی در امتداد شکاف های نو ادامه دهند. تغییر مالی گسترده تر به وسیله تجارت، سرمایه گذاری، نیروی کار و جریان های فناوری، تاثیر خواهد گذاشت و به این صورت چالش ها و فرصت های بی شماری را برای تجارت ایجاد خواهد نمود.

یکی از نتایج مثبت این گزارش طرح این مساله بود که انتظار نمی رود اختلالات زنجیره تامین باعث کاهش قابل توجهی در فعالیت تجاری در 2023 گردد.باب موریتز، رئیس موسسه PWC، درباره نتایج به دست آمده از این نظرسنجی گفته است، سطح نگرانی در نظرسنجی انجام شده را می توان اغراق آمیز نامید. به گفته او، تصویر رکود قریب الوقوع در پیش بینی ها ساخته و پرداخته شده است و مردم مدت هاست که درگیر این خبر هستند. در مقایسه با بحران مالی در 2008، درحال حاضر روسای شرکت ها نگرانی های مالی بیشتری دارند، با این حال مطمئن هستند که شرکت هایشان را در طول این رکود به درستی مدیریت خواهند کرد. اعتماد رهبران کسب وکارها به منظره رشد شرکت ها بیشترین ضربه را خورده است؛ به طوری که از زمان بحران 2008 چنین ناامیدکننده نبوده است.

سازگاری یا مرگ؟

این نظرسنجی نشان داد که سه ریسک بزرگ سال جاری شامل تورم، نوسانات کلان مالی و درگیری ژئوپلیتیک هستند. به گفته موریتز از PWC، شگفتی اصلی منظره بلندمدت بوده است؛ به طوری که 40درصد از مدیران اجرایی متقاعد شده اند که اگر سازمانشان تغییر نکنند، در 10سال آینده از نظر مالی ارزان نخواهد بود. سال گذشته، مدیران اجرایی نگران تهدیدهای سایبری، سلامت و تغییرات آب وهوایی بودند؛ بحران تغییرات آب وهوایی همچنان برای مدیران حیاتی است. درباره پرسنل، 60درصد از روسای شرکت ها برنامه ای برای کاهش تعداد کارکنان ندارند، با این حال انتظار می رود که سال جاری نیز ریزش کارکنان زیاد باشد. موریتز معتقد است که قدرت اصلی در دست کارکنان حرفه ای خواهد بود.

منبع: فرارو

به "ریسک های اقتصاد 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های اقتصاد 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید