اختلاف درباره احیای برجام؛ کدام کشور گام اول را بردارد؟

به گزارش وبلاگ مزدا 93، در حالیکه ایران می گوید منتظر اولین اقدام عملی آمریکا است، فرانسه روز گذشته گفت قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به توافق هسته ای پابیند شود.

اختلاف درباره احیای برجام؛ کدام کشور گام اول را بردارد؟

یک مقام کاخ الیزه روز سه شنبه، 7 بهمن گفته است که ایران اگر برای مذاکرات هسته ای جدی است، باید از انجام اقدامات تحریک آمیز بیشتر خودداری کند و به تعهداتی که در توافق هسته ای داده است، احترام بگذارد.

این اظهارنظر یک روز پس از گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده منتشر شده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته اعلام کرده بود که رهبران دو کشور طی این مکالمه که نخستین گفت وگوی آنها پس از مراسم تحلیف بایدن محسوب می شود، تمایل خود را برای همکاری مشترک به منظور برقراری صلح در خاور نزدیک و خاورمیانه و به ویژه مسئله هسته ای ایران ابراز کردند.

در واکنش به موضع فرانسه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: چرا در، ایران - کشوری که محکم ایستاد و 4 سال تروریسم اقتصادی وحشیانه آمریکا را که بر خلاف برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده، شکست داد - باید اول حسن نیت نشان دهد؟ این آمریکا بود که بدون دلیل توافق را نقض کرد. آمریکا باید اشتباه خود را جبران کند پس از آن ایران پاسخ خواهد داد.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز سه شنبه 7 بهمن در مسکو در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف،گفت بازگشت ایالات متحده به برجام اساس و زمینه برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام را فراهم می آورد.

روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت ایران تاکید کرد که هر گونه پیشرفت در زمینه مذاکره با آمریکا، به گام های عملی آمریکا بستگی دارد.

ایران در روزهای اخیر در حال گسترش فعالیت های اتمی خود و کم کردن محدودیت های برجامی است، تولید اورانیوم بیست درصد را آغاز کرده و حتی ممکن است اوایل اسفند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

جو بایدن در روزهای اخیر با رهبران آلمان، فرانسه، بریتانیا و روسیه درباره مسائل مختلف از جمله برجام گفت وگو کرده است.

روز گذشته بایدن با پوتین گفت و گو کرد که طبق بیانیه کرملین حفظ برجام یکی از موارد مورد بحث میان دو رییس جمهور بود.

منبع: فرارو

به "اختلاف درباره احیای برجام؛ کدام کشور گام اول را بردارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف درباره احیای برجام؛ کدام کشور گام اول را بردارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید