جاذبه های گردشگری سرزمین چشمه های آب سرد را بشناسید

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ما در این گزارش پیشکشی تاریخی و دیدنی برای دوستداران سفر و کسب تجربه های تازه به ارمغان آوردیم که شاید برای شما هم جذابیت داشته باشد. پیشکش ما به شما چیزی بجز معرفی بعضی از جاذبه های یکی از شهرستان های تاریخی استان البرز به روایت تصاویر و کلمات نیست؛ پس با ما همراه شوید تا با بعضی از جاذبه های گردشگری سرزمین چشمه های آب سرد بیش از پیش آشنا شویم.

جاذبه های گردشگری سرزمین چشمه های آب سرد را بشناسید

البته شاید برایتان سؤال پیش بیاید که سرزمین چشمه های آب سرد کجاست و چرا با این لقب شناخته می گردد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت یکی از شهرستان های استان البرز با نام ساوجبلاغ با اسم سرزمین چشمه های آب سرد شناخته می گردد. این شهرستان بنابرآنچه که در کتاب نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی آمده، ولایتی است که در اوان سلاجقه مال به ری می داده و در عهد مغول سوا شده، هوایی به غایت خوب دارد. بیشتر آبش از قنوات است، میوه و قله بسیار می باشد و نانش در غایت نیکویی و حقوق دیوانی او دوازده هزار دینار مقرر است و مردم آنجا، چون بیشتراً صحرا نشینند مقید به مذهب نیستند؛ و از اعظم قرای آنجا خرداد (خراو) و نجم آباد و سنقر آباد است؛ و در سنقر آباد سادات آلی نسب اند.

لازم به ذکر است به رغم آنچه در این توصیف آمده، وجود آرامگاه حدود پنجاه تن از امامزادگان در محدوده شهرستان ساوجبلاغ مقدار علاقه اهالی این شهرستان به مذهب تشیع را نشان می دهد.

شایان ذکر است؛ از جاذبه های گردشگری شهرستان ساوجبلاغ می توان به امامزاده عبدالقهار اشاره نمود. مقبره این امامزاده در روستای ورده قرار گرفته است. روستای ورده در دهستان برغان قرار گرفته است. درب چوبی امامزاده عبدالقهار متعلق به دوره شاه تهماسب یکم است و هم اکنون در موزه ملی ایران از آن نگهداری می گردد.

در اینجا بهتر است بدانیم که آرامگاه امامزاده عبدالقهار متعلق به چه کسی است؟ اهالی روستای ورده باور دارند که این آرامگاه منسوب به امامزاده ابوالحسن (ع)، برادر امام ر ضا (ع) است، اما احتمالا این آرامگاه مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، زیرا در منابع تاریخی و رجالی فرزندی به نام ابوالحسن ملقب به عبدالقهار در میان فرزندان امام موسی کاظم یافت نشده است.

آرامگاه امامزاده عبدالقهار در تاریخ 5 دی 1375ثبت ملی شد.

از جاذبه های گردشگری و تاریخی دیگر روستای ورده می توان به حمام تاریخی ورده و امامزاده بی بی سکینه ورده اشاره نمود.

برج مقبره کردان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان ساوجبلاغ است. این برج تاریخی در فاصله 800 متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. بر اساس شواهد و اسناد کشف شده، این بنا از آثار دوره سلجوقیان بوده و گفته می گردد مقبره امامزاده حسین (ع)؛ از نوادگان امام سجاد (ع) است.

پل قدیمی بانو صحرا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای کردان شهرستان ساوجبلاغ است. این پل قدیمی در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته است. برای تماشا این پل تاریخی که در دوره صفویه ساخته شده، باید از راستا روستای ولیان بگذریم. روستای ولیان در 15کیلومتری شمال شهرک کوهسار قرار گرفته است. این روستا از شمال به کوه میانبند و روستای اسکوی دره، از جنوب غربی به روستا های دوزعنبر و آجین دوجین، از شرق به روستای گلین رود و از طرف غرب به روستای توره ده منتهی می گردد.

روستای ولیان دربرگیرنده چهارمحله با نام های پایین محله (جیرمحله)، وسط محله (میان محله)، شرق روستا (چال محله) و بالای روستا (جر محله) است.

آبشار های عالم زمین، سوته دره، سنج و چوب بست هم از جاذبه های گردشگری شهرستان ساوجبلاغ به حساب می آیند. آبشار عالم زمین در ارتفاعات روستای عالم زمین قرار گرفته است. روستای عالم زمین در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در فاصله 100 کیلومتری تهران واقع شده است. این روستا در کنار رودخانه ای دائمی قرار گرفته که در جهت شمال به جنوب از کوه های پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته است.

روستای خوروین یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان ساوجبلاغ است. این روستا در بخش چندار، 67 کیلومتری تهران و 3 کیلومتری شهر کوهسار قرار گرفته است.

از جاذبه های گردشگری روستای خوروین می توان به یک امامزاده و دو تپه باستانی خوروین با نام های گنج تپه و سیاه تپه اشاره نمود. این تپه های باستانی متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح هستند.

منبع: گردشبان

به "جاذبه های گردشگری سرزمین چشمه های آب سرد را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری سرزمین چشمه های آب سرد را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید