جفا در حق بچه هاست که مجبورشان کنیم مثل ما فکر نمایند ؛ آنها برای آینده ای متفاوت با اکوسیستم ما تربیت می شوند ، امروز دوره اصول تدریس است، نه روش تدریس

به گزارش وبلاگ مزدا 93، وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم آینده دورِ دور را می بیند؛ استعدادی در بچه ای که درسش خوب نیست و این نگاه آینده نگرانه در تربیت مبتنی بر فناوری که جزوی از این مسیر شده، احتیاج کلیدی ما در مدارس است.

جفا در حق بچه هاست که مجبورشان کنیم مثل ما فکر نمایند ؛ آنها برای آینده ای متفاوت با اکوسیستم ما تربیت می شوند ، امروز دوره اصول تدریس است، نه روش تدریس

به گزارش وبلاگ مزدا 93، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه دوره های توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران اظهار کرد: روش تدریس یعنی ترک کردن دامنه خلاقیت معلمان و ما در حال حاصر از دوره روش تدریس عبور کردیم و به دوره پسا روش رسیده ایم.

وی شرح داد: دوره پسا روش به این معنی است که معلمان همه روش ها را می دانند و روش خاص خود را پیدا می نمایند. امروز دوره اصول تدریس است. معلم باید به تمام اصول تدریس مطلع و متناسب با تفاوت فردی بگوید که با هر یک از بچه ها چطور برخورد گردد. این هنر معلمی است.

بچه ها برای آینده ای متفاوت با اکوسیستم ما تربیت می شوند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر کلیدواژه آینده اضافه کرد: ما همه بچه داریم. این جفا در حق این نسل است که ما آنها را مجبور کنیم مثل ما فکر نمایند، مثل ما ببینند و مثل ما بگویند. این بچه ها برای آینده ای متفاوت از اکوسیستم ما تربیت می شوند.

وی ادامه داد: بسکمک از شغل های 2030 هنوز درست نشده است. معلم آینده سرش بالاست و دورِ دور را می بیند؛ استعدادی در بچه ای که درسش خوب نیست می بیند. این نگاه آینده نگرانه در تربیت مبتنی بر فناوری که جزوی از این مسیر شده، احتیاج کلیدی ما در مدارس است. این امر از معلمان و دبیران آغاز شده و به محصلان می رسد.

کلید حل مسائل آموزش و پرورش درون خود آن است

صحرایی تاکید نمود: کلید حل مسائل آموزش و پرورش درون خود اوست و قیمت پیدا کردن آموزش و پرورش در گرو متحول شدن ما است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جمله ای معروف مبنی بر اینکه معلمان به گونه ای آموزش می دهند که آموزش دیده اند و چیزی را می گویند که به آنها گفته شده است، مطرح کرد: این یعنی اگر به روز نشویم، عقب گرد می کنیم. این جمله معروف برای وقتی است که نظام آموزشی ایستا باشد. در نظام آموزشی پویا، معلم به شیوه های نو آشنا می گردد.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان نمود: سرعت انتقال و یادگیری و تغییر در دوره ای که ما قرار داریم بیش از هر زمان دیگر و غیر قابل توصیف است. معلمان از ما توقع دارند در به روز شدن، آنها را کمک کنیم. علم روز را در حوزه تخصص به آنها دهیم و آنچه از آنها توقع داریم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم؛ این به حق و بجاست. معلمان باید در استانداردهای حوزه منابع انسانی سالی 200 ساعت آموزش ببینند، آیا ما چنین نموده ایم؟! این از مسائل جدی ما است.

تحول با تغییر برنامه درسی ایجاد نمی گردد

صحرایی گفت: اگر نقطه تحول آموزش و پرورش برنامه درسی بود، ما برنامه درسی را تازه کردیم. نظام آموزشی تازه درست کردیم و از 1ـ3ـ3ـ5 به 3ـ 3ـ 6 آمدیم، نتیجه چه شد؟ عامل تحول معلم است. اگر برترین برنامه درسی جهان را هم داشته باشیم ولی معلم تربیت ننموده باشیم به در نمی خورد. اگر معلم برای ایفا نقش تازه خود آماده شده باشد برنامه درسی را راهبری می نماید.

وی اضافه کرد: رابطه بین مولف، معلم و محصل رابطه پویا و فرایندی است. معلم خوب در تدریس به مقتضیات دانش آموز توجه دارد و آنقدر توانایی دارد که به تناسب آن برنامه را تغییر دهد و در عین حال هدف برنامه درسی را دنبال کند. هدف برنامه درسی هیچ گاه در کتاب تجلی نمی گردد بلکه کتاب، راهنمای عمل است. معلم کلید اصلی تحول است که ما از آن غفلت کردیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "جفا در حق بچه هاست که مجبورشان کنیم مثل ما فکر نمایند ؛ آنها برای آینده ای متفاوت با اکوسیستم ما تربیت می شوند ، امروز دوره اصول تدریس است، نه روش تدریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جفا در حق بچه هاست که مجبورشان کنیم مثل ما فکر نمایند ؛ آنها برای آینده ای متفاوت با اکوسیستم ما تربیت می شوند ، امروز دوره اصول تدریس است، نه روش تدریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید