رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دوره تغییر فرا رسیده است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تهران (پانا) - نشست مشترک رئیس و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و هم چنین اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دوره تغییر فرا رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نشست مشترک نمایندگان با رئیس و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست که در نخستین ماه فعالیت دکتر علی سلاجقه صورت پذیرفت، خود به تنهایی حاکی از شروع دورانی تازه در روابط دو جانبه نهاد حاکمیتی محیط زیست کشور در کنار قوه مققنه است. موضوعی که بارها در جریان نشست صمیمانه مجلس و سازمان محیط زیست شنیده شد.

از جوابگویی تا مطالبه

بخش مهمی از نشست یک شنبه شب در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش های مبسوط مدیران ارشد سازمان در حضور نمایندگان بود. موضوعی که به علت کمبود وقت و گستردگی مسائل ناتمام ماند و مقرر شد که در ادامه کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی میزبان مدیران سازمان باشد و چالش ها و راهکارها این بار در صحن کمیسیون های بهارستان پیگیری گردد.

این فضای صمیمانه که به تعبیر دکتر سلاجقه روندی است که با تشکیل مجلس و دولت انقلابی، ولایی و مردمی در کشور جریان یافته، نمود خود را در تعاملات نمایندگان و مدیریت تازه سازمان نشان داده است.

استقبال رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و هم چنین رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از انتخاب سلاجقه و اعلام حمایت حداکثری از برنامه های او با پاسخ مثبت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همراه شد و وی در سخنان خود تاکید نمود که در دوره تازه، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاهی ناظر، حقوق محیط زیست کشور را از دستگاه های اجرایی مطالبه می نماید اما در برابر مطالبات مجلس سازمان به با جدیت جوابگو خواهد بود.

صحبت های محمد جواد عسگری و سمیه رفیعی نیز نشان داد که کمیسیون و فراکسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی هم بر مسائل و چالش های محیط زیست کشور اشراف دارد و هم برنامه های کلان مدیریت تازه را راهکاری مناسب برای بهبود اوضاع محیط زیست کشور می داند.

حمایت فراکسیون محیط زیست از تغییر

سمیه رفیعی، از اعضای موثر کمیسیون و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم، بی تردید یکی از مهم ترین حامیان تغییرات اخیر در سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می گردد. رویکردی که در سخنرانی کوتاه و در این نشست به خوبی قابل مشاهده بود.

رفیعی در ابتدای سخنانش ضمن استقبال از انتخاب سلاجقه به عنوان رئیس تازه سازمان تاکید نمود و بلافاصله به یکی از مهم ترین چالش های موجود یعنی مسائل بودجه و اعتبارات محیط زیست کشور پرداخت.

وی در این باره گفت: انصافا سازمان محیط حفاظت زیست همیشه بلحاظ بودجه در رنج بوده است و ما نمایندگان مجلس باید نهایت احتمام خود را در جهت برطرف این مشکل بگذاریم.

وی اضافه کرد: بسترهایی که به وسیله کمیسیون کشاورزی فراهم شده است می تواند راهگشای بسکمک از تصمیمات مدیریتی جنابعالی و همکارانتان باشد.

رفیعی یکی از مواردی که به آن تاکید نمود پیگیری مجلس در مورد بحث عوارض آلایندگی و جرایم آلایندگی بود که رئیس فراکسیون محیط زیست بر بازگشت این جرائم و عوارض به صندوق ملی محیط زیست تاکید نمود.

موضوعی که در سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مطرح شد و در آن سلاجقه خواهان توجه جدی نمایندگان به ارتقای بودجه و اعتبارات سازمان در سال های پیش رو شد.

تعامل، کلیدواژه دوره تازه

به همین دلیل، محمد جواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی درسخنان خود در این نشست بارها بر موضوع حمایت از سازمان تاکید نمود.

وی هم چنین در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست بار دیگر بر تعامل مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود و گفت: نگاه و رویکرد کمیسیون کمک به فضای محیط زیست در جهت ایفای نقش خود به سمت رشد و توسعه است. بنابراین معتقدیم نمایندگان مجلس تمام توان و حمایت خود را در بکارگیری حل مسائل سازمان قرارمی دهد تا شاهد رشد و توسعه محیط زیست باشیم.

وی تاکید نمود که مجلس این آمادگی را دارد که در راستای اصلاح قوانین بستری فراهم کند تا با حذف بروکراسی های اداری، سازمان را در کارهای محوله کمک نماید.

عسگری در ادامه گفت: رویکرد مجلس مقابل سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد تعاملی است و کوشش همه نمایندگان مجلس بر این است که سازمان با حمایت قاطع درانجام وظایف از این شرایط نهایت استفاده را ببرد تا بهانه ای برای ناکارآمدی و زمین ماندن کارها در آینده نداشته باشد.

وی به موضوع کمبود بودجه سازمان هم اشاره نمود و گفت: در قالب بودجه 1401 حتما باید صندلی محیط زیست مورد توجه قرار گیرد و با تدوین قوانین و برنامه در برنامه هفتم توسعه شاهد شکوفایی، توسعه و تحول سازمان حفاظت محیط زیست باشیم.

دوره تغییر فرا رسیده است

در این میان شاید نقش اصلی در گرم شدن این روابط را بتوان در سخنان ریاست سازمان حفاظت محیط زیست یافت. جایی که سلاجقه در دقایق ابتدایی سخنان خود برای چند دقیقه به گرمی از حضور نمایندگان و شکل گیری این نشست ابراز خرسندی کرد و بارها در سخنانش بر توسعه روابط با کمیسیون ها و نقش بهبود روابط طرفین در بهبود شرایط محیط زیست کشور سخن گفت.

علی سلاجقه در بخشی از سخنانش خطاب به نمایندگان مردم گفت: امیدواریم با وجود ظرفیت های فراوانی که داریم و با روحیه مطالبه گری و انقلابی نمایندگان مردم در مجلس، محیط زیست را تبدیل به محیط زیستی قدرتمند کنیم.

وی هم چنین بر استفاده از ظرفیت های قانونی در تدوین برنامه های محیط زیست تاکید نمود و گفت: برنامه های تدوینی در قالب طرح و لایحه تقدیم اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس می گردد تا با همفکری و رسیدن به راه چاره قانونی، راستا را برای اجرای صحیح قانون فراهم کنیم.

سلاجقه با تاکید براینکه طرح های سازمان محیط زیست طرح هایی کلان خواهند بود گفت: امیدواریم با این ظرفیتی که در مجلس مشاهده می گردد از طرح ها و لوایحی که سازمان تدوین می نماید مجلس با حمایت و با تامین اعتبارات ویژه حمایت کند.

حمایت و تعامل، کلید واژه های اصلی نشست مشترک یک شنبه شب مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست بود و برگزاری آن بی شک نشانه ای پررنگ از تعاملی سازنده که در ماه های اخیر و با روی کارآمدن دولت سیزدهم قابل مشاهده است. تعاملی که این امید را تقویت می نماید که حال محیط زیست ایران خیلی زود به وضعیتی مطلوب بازگردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دوره تغییر فرا رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: دوره تغییر فرا رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید