نیازمند 70 میلیارد سرمایه گذاری در میادین گازی هستیم

به گزارش وبلاگ مزدا 93، رییس برگزاری همایش و عضو هیأت مدیره شرکت گاز ملی ایران گفت: اصلی ترین مأموریت شرکت گاز در زمینه های هوشمند سازی، مقاوم سازی و مصرف بهینه سیاستگذاری شده است.

نیازمند 70 میلیارد سرمایه گذاری در میادین گازی هستیم

سید محمد حسین حسینی در سومین جلسه هم اندیشی مدیریت انرژی و کربن ویژه شرکت های گاز استانی که به میزبانی فارس برگزار گردید، گفت: موضوع مدیریت انرژی از موارد مهمی است که باید در راستای تغییر و تحولات جهانی پیاده سازی گردد.

او با اشاره به این موضوع که سهم انرژی های فسیلی به سردمداری نفت و گاز در سبد انرژی جهان قابل توجه است، گفت: انرژی به عنوان یکی از عوامل اصلی فراوری و رشد اقتصادی برشمرده می گردد و کشوری نظیر ایالات متحده هر ساله بیش از 900 میلیارد متر مکعب فراوری گاز دارد.

حسینی با یادآوری این موضوع که قرن بیستم متعلق به نفت بود که سهم بسیار مشخص نماینده ای در روابط سیاسی و تحولات ژئوپولوتیکی در جهان داشت، اضافه نمود: اگر قرن بیست و یکم را قرن گاز بدانیم، گزاف نگفته ایم. چرا که در حال حاضر باید از انرژی های فسیلی بواسطه موضوعات زیر ساختی فاصله گرفت و به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر برویم و تنها عاملی که می تواند با نگاه اقتصادی از این دوره گذر کرد، گاز طبیعی است.

او گفت: خوشبختانه کشور ایران از نظر دارا بودن حجم میادین گازی در رتبه دوم جهان واقع شده است و از جهت فراوری رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده، اما متأسفانه علی رغم اینکه از دو کشور آمریکا و روسیه کوچکتر هستیم، عنوان چهارمین کشور مصرف نماینده گاز جهان را یدک می کشیم. به همین علت باید با نگاهی دوباره به برنامه ریزی های مدیریتی و عملکرد اولیه داشته باشیم تا بتوانیم شاخص های مرتبط انرژی را به سطح مطلوبی برسانیم.

دبیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران گفت: این همایش ها فرصت بسیار خوبی برای تبادل تجربیات و ایجاد هم افزایی خواهد بود.

او، به راهبرد های صنعت گاز کشور اشاره نمود و گفت: شش راهبرد برای صنعت گاز کشور متصور شدیم و این در حالی است که در حال حاضر دومین کشور از نظر تأمین حجم رزرو و سومین کشور تأمین نماینده گاز جهان می باشیم؛ اما در سطح تجارت گاز در جهان رتبه قابل قبولی نداریم و روسیه با بیش از 19 درصد سبد گاز جهان را به خود اختصاص داده است.

حسینی گفت: در دولت سیزدهم درشش ماهه اول امسال افزایش 20 درصدی تجارت گاز را شاهد بودیم. بعلاوه باید به یاد داشت که نقش گاز در سبد اقتصادی کشور در بخش های مولد همانند صنایع و مصارف خانگی و مخازن نفتی که احتیاجمند تزریق گاز می باشند، تاثیرگذار است.

این مقام مسئول مأموریت شرکت گاز را مدیریت جهانی گاز و تجدید ساختار برشمرد و اضافه نمود: بیش از 75 درصد سبد انرژی های اولیه را در بخش گاز با 29.5 میلیون واحد پوششی و در بیش از 35 هزار روستا و بیش از 400 هزار شبکه توزیع داریم.

حسینی گفت: پارسال 278 میلیارد متر مکعب فراوری گاز داشته ایم که معادل هزار و 645 میلیون متر مکعب نفت خام است و از این مقدار 75 میلیارد در نیروگاه ها که بیش از 30 درصد از سبد ما را تشکیل می دهند و بیش از 16 میلیارد لیتر را سوخت مایع تشکیل می دهند.

عضو هیأت مدیره شرکت گاز ملی ایران گفت: در مصارف خانگی مقدار مصرف 60 میلیارد، صنعت 47 میلیارد و پتروشیمی 24 میلیارد، حمل و نقل 8.6 میلیون بوده است و علاوه بر سرمایه گذاری هایی که در بخش بالا دستی و در میان دستی و شبکه های توزیع داشته ایم، هنوز در حال بهره برداری از گاز هستیم.

حسینی به مقدار مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشور ها اشاره نمود و گفت: کشور ما و عربستان سعودی در این حوزه رشد صعودی داشتند که این مقدار در ایران معادل 19.31 و در عربستان معادل 19.46 درصد رشد مصرف انرژی در سال 2000 تا 2017 بوده است.این در حالیست که یکی از سیاست های اصلی کشور هایی که دسترسی به منابع مخازن نفت و گاز ندارند مطالبه گری جدی در بخش بهینه سازی است.

او در بخش دیگری به ضرورت های بهینه سازی اشاره و گفت: در مقطعی بزرگترین میدان گازی در پارس جنوبی کشف شد و این در حالیست که این مخازن احتیاج به نگهداشت هم دارند. از سوی دیگر در حوزه مخازن گازی احتیاجمند 70 میلیارد سرمایه گذاری هستیم که از یکسو با محدودیت فراوری روبرو بوده و از سوی دیگر با تقاضای روز افزون برای گاز روبرو هستیم. اما سیاست شرکت گاز و نفت این است که کمترین محدودیت را در بخش خانگی ایجاد نکنیم تا با قطعی گاز روبرو نباشیم.

حسینی ادامه داد: منافع چندگانه ناشی از بهینه سازی و صرفه جویی انرژی بیش از 2.5 برابر ارزش ناشی از کاهش مستقیم مصرف انرژی است و این در حالیست که اگر یک درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشیم، تمام کشور از این نعمت بهره مند می شوند.

او گفت: در بخش بهینه سازی ابزار هایی داریم که در جهان بر روی آن ها کار شده که این ابزار ها شامل ابزار های اقتصادی، مکمل، اقتصادیاتی و اقدامات داوطلبانه در این سطح مطرح است.

حسینی توضیح داد: در بخش بهینه سازی یکی از مأموریت های اصلی که در شرکت گاز دنبال خواهیم کرد اقداماتی همانند صرفه جویی و کنترل انرژی و مصوبات مربوط به شورای اقتصاد است.

او گفت: هوشمندسازی به عنوان یکی از ابزار های اصلی است که باید در شرکت گاز داشته باشیم تا بتوانیم عملیات پایش را انجام دهیم.

حسینی گفت: یکی از هدف گذاری های اصلی شرکت گاز این است که تمام کنتور ها را به جز تقریبا 27 میلیون کنتور دیافراگمی که در سطح کشور وجود دارد را دریافت و اطلاعات آن ها در دستور کار قرار دهیم تا در سال آینده اقدامات فنی آنرا انجام دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مهم ترین دستاورد هوشمند سازی اعمال مدیریت مشترک است، گفت: در تیرماه امسال یک رویداد با حضور شرکت های دانش بنیان در راستای ارائه توانمندی های این شرکت ها برگزار و توانمندی های این شرکت ها معرفی گردید.

حسینی گفت: تا به امروز یکی از اصلی ترین مأموریت های شرکت گاز هوشمند سازی و مقاوم سازی بوده است و باتوجه به اینکه ایران کشوری است که در معرض مخاطرات طبیعی همانند زلزله و سیل می باشد، مقرر شد تا یک نقشه راه تدوین گردد تا شرکت های گاز استان ها به صورت یکپارچه این موضوع را دنبال نمایند.

وبلاگ مزدا 93 فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نیازمند 70 میلیارد سرمایه گذاری در میادین گازی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند 70 میلیارد سرمایه گذاری در میادین گازی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید