راهنمای کامل سوشی خوری برای تازه کارها!

به گزارش وبلاگ مزدا 93، انواع سوشی

چند سالی است که تب سوشی خوری در ایران هم به راه افتاده و رستوران های متعددی در شهرهای مختلف ایران معروف ترین غذای ژاپن را سرو می نمایند. بسیاری از شما تا به حال انواع سوشی را امتحان نموده اید، اما خیلی ها هستند که به علت وحشت از خوردن ماهی خام هنوز سمت امتحان کردن این سوشی های رنگارنگ و زیبا نرفته اند. خب، نگران نباشید! ما این جا هستیم تا راهنمای کامل سوشی خوری برای تازه کارها را به شما معرفی کنیم و انواع سوشی ، طرز خوردن سوشی و برترین انتخاب برای تازه کارها را با شما در میان بگذاریم. شاید شما هم بعد از امتحان کردن آن به خیلی بزرگ عاشقان سوشی پیوستید. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

راهنمای کامل سوشی خوری برای تازه کارها!

سوشی چیست؟

سوشی یکی از معروف ترین غذاهای ژاپنی است و در حقیقت به غذایی گفته می شود که از برنج خاص سوشی و ترکیب سبزیجات، ماهی و حتی میوه تهیه می شود. انواع سوشی در رستوران ها سرو می شود و این تنوع هم می تواند برای شما مجذوب نماینده باشد و هم این که شما را در انتخاب سوشی مناسب گیج کند. با وجود انواع سوشی ، با این حال ماده اولیه و اصلی این غذا برنج سوشی است که شاری هم نامیده می شود. سوشی با انواع ماهی، میگو و سبزیجات تهیه می شود، با این حال انواع گیاهی سوشی هم موجود است و گیاهخواران هم می توانند سوشی مورد علاقه شان را انتخاب نمایند.

تاریخچه مختصر سوشی

قبل از آن که برای امتحان کردن انواع سوشی راهی رستوران شویم بهتر است حداقل مختصری در خصوص تاریخچه سوشی بدانید تا یک سوشی خور حرفه ای و مطلع باشید! ریشه غذای سوشی به امپراتوری چین باستان برمی شود. در آن موقع مردم عادت داشتند تا برای حفظ طعم ماهی دور آن را با برنج پخته بپوشانند. این رسم کم کم به ژاپن راه پیدا کرد و در قرن نهم روش طبخ ماهی و برنج به روشی بسیار محبوب و پرهوادار تبدیل شد. کم کم روش تهیه این غذا که سوشی نامیده می شود دچار تغییر و تحولات زیادی شد و هر سرآشپزی چیزی به دستور تهیه آن کم یا اضافه نمود و به این ترتیب یکی از معروف ترین غذاهای ژاپن به وجود آمد. جالب است بدانید که سوشی روزگاری به علت قیمت بالای مواد استفاده شده، غذای ثروتمندان و اشراف جامعه به حساب می آمد و عوام مردم نمی توانستند از پس هزینه های آن بربیایند.

در نهایت در قرن 19 بود که شکل تازهی از سوشی ابداع شد و سوشی های رنگ و وارنگ در اغذیه فروشی های سیار در معرض فروش قرار گرفتند. در شهرهای مهم ژاپن مثل توکیو سوشی فروخته می شد و به علت تنوع و طعم بی نظیرش به مرور به یکی از محبوب ترین غذاهای ژاپنی تبدیل شد. در دهه 1960، تاجران و بیزنس من های ژاپنی که در کالیفرنیا زندگی می کردند این غذای محبوب ژاپنی را وارد فرهنگ آمریکایی کردند و دیری نگذشت که سوشی در آمریکا هم به غذایی تازه و محبوب تبدیل شد. اولین رستوران سوشی در سال 1966 و در محله ژاپنی ها تبدیل شد. به زودی سرآشپزهای آمریکایی هم دست به کار شدند و با خلاقیت هایشان انواع سوشی را به وجود آوردند و موادی مثل آووکادو و پنیر خامه ای را هم به ترکیبات سوشی اضافه نمودند.

چطور سوشی بخوریم؟

سوشی خوردن کار سختی نیست، اما مثل هر غذای دیگری قواعد و رسم و رسوم های خاص خود را دارد که در ادامه بعضی از مهم ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • قبل از سرو غذا دست هایتان را بشویید. در بسیاری از رستوران های مخصوص سوشی برای مشتریان حوله مرطوب داغ می آورند تا با استفاده از آن ها دست هایتان را تمیز کنید. قبل از آن که آغاز به خوردن بکنید از گارسون یا سرآشپز در خصوص خوردن انواع سوشی سوال کنید و بپرسید که کدام نوع سوشی را می توانید با دست بخورید و کدام را باید با چاپستیک (چوب غذاخوری) میل کنید.
  • در روش سنتی و در ژاپن باستان، سوشی با دست خورده می شد! البته امروزه اغلب انواع سوشی با چاپستیک خورده می شود اما هنوز هم ماکی و نیگیری باید با دست خورده شوند! تنها ساشیمی و چیراشی را ضروری است با چاپستیک بخورید.
  • سوشی را گاز نزنید! این نکته بسیار مهمی است و اگر می خواهید مثل یک حرفه ای رفتار کنید ضروری است آن را رعایت کنید. سوشی را با چاپستیک بردارید و به طور کامل در دهانتان بگذارید. به این ترتیب طعم واقعی و اصیل سوشی را بهتر می توانید احساس کنید.

چاپستیک | Chopsticks

همان طور که گفتیم بیشتر انواع سوشی ها با چاپستیک خورده می شوند. اما اگر تا به حال با این چوب ها غذا نخورده اید نگران نباشید. معمولا سرآشپز یا گارسون قبل از سرو غذا روش صحیح غذا خوردن با چاپستیک را به شما آموزش می دهد و باور کنید، غذا خوردن با چاپستیک به آن سختی که به نظر می رسد هم نیست!

نکاتی برای امتحان سوشی

اگر برای اولین بار بالاخره دل به دریا زده اید و می خواهید انواع سوشی را امتحان کنید پیشنهاد می کنیم نکات زیر را رعایت کنید تا تجربه ای لذت بخش و خوشمزه داشته باشید.

  • سوشی با گوشت پخته را امتحان کنید!

اگر برای اولین بار می خواهید سوشی سفارش بدهید پیشنهاد می کنیم از رول های سوشی با گوشت پخته آغاز کنید تا کم کم به طعم سوشی عادت کنید. هیچ وقت برای اولین بار سوشی اصیل و سنتی با گوشت خام را امتحان نکنید، چون ممکن است شما را به کل از سوشی بیزار کند. می توانید از گارسون بخواهید تا شما را هدایت کند و سوشی هایی را سفارش بدهید که با گوشت نمک سود شده، کبابی یا سرخ شده تهیه شده را انتخاب کنید. بعضی از این سوشی ها عبارتند از:

  • رول ابی تِن | Ebi Ten Roll: این سوشی از تمپوره میگو، خیار، دانه های کنجد و سس مخصوص تشکیل شده است.
  • فیلی رول | Philly Roll: این سوشی که گاهی اسموکی یا اسپشیال اسموکی هم نامیده یم شود از سالمون دودی، خیار، کنجد و سس مخصوص تهیه می شود.
  • سالمون یاکی رول | Salmon Yaki Roll: سالمون گریل شده، خیار، کنجد و سس مخصوص مواد تشکیل دهنده این سوشی را تشکیل می دهند.
  • اوناگی ایل رول | Unagi Eel Roll: مارماهی گریل شده، خیار، کنجد و سس مخصوص.
  • سوشی هایی را انتخاب کنید که مواد اولیه آشنایی داشته باشد!

وقتی به منوی انواع سوشی ها نگاه می کنید با انواع مختلفی از سوشی روبرو می شوید که با ترکیبات متفاوتی تهیه شده اند. پیشنهاد ما ای است که با سوشی هایی آغاز کنید که مواد اولیه شان را می شناسید و با طعم آن ها میانه خوبی دارید. همین مواد به شما یاری خواهد نمود راحت تر با طعم سوشی کنار بیایید و حتی کم کم از آن خوشتان بیاید. اگر نوع خاصی ماهی مثل سالمون را دوست دارید پس سوشی ای را انتخاب کنید که با ماهی سالمون تهیه شده باشد.

  • با سوشی های گیاهی آغاز کنید!

اگر هنوز برای امتحان کردن انواع سوشی با ماهی خام آماده نیستید و نگرانید که از طعم آن خوشتان نیاید، پیشنهاد بهتری هم برایتان داریم. سوشی انواع بیشماری دارد و جالب است بدانید که همه آن ها از گوشت خام تهیه نشده اند! سوشی های خوشمزه و خوش طعمی وجود دارند که کاملا گیاهی هستند و از سبزیجات مختلف تشکیل شده اند. بنابراین چه گیاهخوار باشید یا صرفا از امتحان کردن گوشت خام واهمه دارید می توانید تجربه سوشی خوری خود را با این نوع سوشی ها آغاز کنید. کاپاماکی (رول سوشی خیار)، رول آووکادو، رول سیب زمینی شیرین و سوشی هایی که با قارچ تهیه می شوند گزینه های محبوب و پرهوادار هستند.

  • گزینه های ملایم تر را انتخاب کنید!

اگر خیلی هوادار ماهی و غذاهای دریایی نیستید و نگران بوی تند ماهی هستید و با این حال می خواهید سوشی با ماهی را امتحان کنید به سراغ ماهی هایی با بوی کمتر و ملایم تر بروید. بعضی از برترین انتخاب ها برای تازه کارها ماگورو (ماهی تن)، اوهیو (ماهی هالیبوت)، ایکا (ماهی مرکب)، تای (ماهی سرخو) و هوتاتگای (گوش ماهی) هستند.

  • اجازه بدهید سرآشپز شما را هدایت کند و حتی به جایتان انتخاب کند!

اگر با تمام این نکات باز هم مردد هستید که کدام یکی از انواع سوشی را انتخاب کنید به مهارت و تجربه سرآشپز اعتماد کنید. از آن جا که سوشی غذایی خاص و تازه برای ما ایرانی ها به شمار میرود طبیعی است که بسیاری از مشتریان اطلاعی در خصوص سوشی ها نداشته باشند. در رستوران های مخصوص سوشی، سرآشپز مشتاقانه آماده است تا شما را در این مورد هدایت کند و با توجه به ذائقه و سلیقه تان برترین نوع سوشی را به شما معرفی کند.

منبع: sushicounter.com

منبع: الی گشت

به "راهنمای کامل سوشی خوری برای تازه کارها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل سوشی خوری برای تازه کارها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید