شاد چگونه دانش آموزان را به فضای مجازی سنجاق کرد؟!

به گزارش وبلاگ مزدا 93، خبرنگاران/قم کمتر از دو هفته دیگر مدارس کشور بازگشایی می شوند ولی هنوز ملاحضات خاصی که در مورد برنامه شاد وجود دارد هنوز نگرانی هایی را ایجاد نموده است.

شاد چگونه دانش آموزان را به فضای مجازی سنجاق کرد؟!

در پی شیوع ویروس کرونا و به تعلیق درآمدن آموزش تحصیلی دانش آموزان مقاطع مختلف پس از سالها آموزش به شیوه سنتی به فضای جدید آموزش مجازی تبدیل شد.وزارت آموزش و پرورش با ملزم کردن دانش آموزان به نصب و استفاده از شبکه آموزش دانش آموزان(شاد)،مسائل و مسائلی پیرامون حوزه خانواده و آموزش برای آن ها خصوصا دانش آموزان مقاطع پایین تر یعنی بچه ها محصل ایجاد نموده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در ابتدا به سراغ غلامحسین احمدوند رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش پرورش قم رفتیم. وی ضمن اشاره به این که در ابتدا مسائلی پیرامون بحث آموزشی و دانش آموزان در استفاده از برنامه شاد وجود داشت بیان نمود: خوشبختانه تا کنون بسیاری از مسائل این برنامه رفع شده و بسیاری از خدمات و فعالیت های آموزش و پرورش در این بستر ارائه می گردد.

وی اضافه نمود: تا به امروز به طور میانگین در همه مقاطع حدود 80 درصد دانش آموزان از شبکه شاد بهره مند شدند.

احمدوند همچنین توضیح داد: عصر کنونی بدون شک عصر دیجیتال و اینترنت بوده و ما ناگزیر هستیم با دنیای که در آن زندگی می کنیم همراه و همگام شویم. بنابراین توصیه ای که به خانواده ها داریم این است که آموزش مجازی را یک غنیمت بدانند و نسبت به یادگیری و استفاده از آن کوچکترین تعللی نداشته باشند که اکر تعلل کنیم از دنیا جا می مانیم.

با وجود این که طبق گفته غلامحسین احمدوند 80 درصد دانش آموزان از شبکه بهره مند هستند اما بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان نیز هنوز با تهیه گوشی تلفن همراه مناسبی(نسخه های بالاتر اندروید) که این برنامه را اجرا کند درگیرند و تا به امروز نتوانسته اند از عهده خرید بربیایند.

پانصدهزارتومان..

لیلا دانشجوی روانشناسی که از کاربران فضای مجازیست و نسبت به الزام نصب شاد اعتراض داشت گفت: اخیرا برای تعمیر گوشی موبایلم به مغازه موبایل فروشی مراجعه نموده بودم که دیدم خانمی همراه با کودک نه ساله اش وارد مغازه شدند.

لیلای 28 ساله ادامه می دهد: خانم به متصدی مغازه گفت که من پانصدهزارتومان بیشتر ندارم و میخواهم برای برای دخترم گوشی بخرم.والا...مثل این که باید یک برنامه ای روی گوشی نصب کند تا بتواند درس بخواند من هم بیشتر از این نمیتوانم هزینه کنم.متصدی هم با ناراحتی و آرامی به خانم گفت که با دومیلیون هم الان نمی توانید چیزی بخرید که به دردتان بخورد چه برسد با پانصد تومان.شرمسار. خانم هم با ناامیدی و سرخوردگی به دخترش گفت: بریم مامان جان اینجا از آن گوشی ها که به درد ما بخورد تمام نموده اند.

شیوا،دانشجوی مقطع کارشناسی که عضو فعال گروه های خیریه است مطرح کرد: بیشترین چیزی که در این دوران درخواست می گردد می گردد تلفن همراه های دست دومی اند که خانواده های کم بضاعت می خواهند برای فرزندانشان تهیه نمایند.

وی همچنین اضافه نمود: بیشترین کوشش ما در گروه های خیریه این بود که بتوانیم برای خانواده های کم بضاعت گوشی های هوشمند تهیه کنیم تا فرزندانشان خصوصا بچه ها محصل که از نظر آموزشی در این دوران زیان بیشتری متحمل شده اند بتوانند از برنامه شاد استفاده نمایند.

از سن کم شان بعید بود!

از شیوا که برادر خردسالش از برنامه شاد استفاده می کرد نوع مواجهه برادرش را با فضای آموزشی مجازی جویا شدیم که او با اشاره به اینکه نحوه استفاده از فضای مجازی آموزش فرهنگ سازی نشده است اضافه نمود: من شخصا کارهای برادرم را سامان می دهم.چون هم سنی ندارد و ارتباط دریافت با پیچ و خم های فضای مجازی برایش سخت هست هم ترجیح می دهم اطلاعات را با واسطه خودم دریافت کند اما چیزی که برایم عجیب بود هم کلاسی های برادرم بودند که کاملا به فضای پیغام رسان شاد تسلط داشتند و حتی نام های کاربری شان را هم خودشان گذاشته بودند که از سن کم شان بعید بود!

از شاد تا خشونت والدین!

در ادامه به سراغ فردوس محمدی روانشناس بالینی و متخصص بچه ها رفتیم. وی با اشاره به این که شرایط ویژه ای که درآن قرار داریم دانش آموزان را ناچار نموده که برای ادامه فرایند تحصیلی به پروژه برنامه شاد بپیوندند مطرح کرد: این برنامه در کنار فوایدی که به همراه داشت مسائل زیادی را برای بچه ها و خانواده ها ایجاد کرد.

وی اضافه نمود: والدین گوشی موبایل را در اختیار بچه ها خود، بدون آشنایی اولیه ، قرار می دادند. بسیاری از آنها در فضای گسترده اینترنت به محتواهای غیراخلاقی و نامناسب برای سنین کودکی خصوصا در فضاهای بازتر و در دسترس تر مثل اینستاگرام دست پیدا نموده بودند و خانواده ها بی خبر از همه جا و بدون آمادگی به محض مواجهه با این صحنه ها،خشونت های کلامی و بدنی بر بچه ها خود اعمال می کردند.

این متخصص روانشناسی کودک در مورد اهمیت نظارت بر عملکرد کودک در فضای مجازی توضیح داد: نظارت باید دو طرفه باشد. هم از طرف دولت باید فرهنگ سازی هایی در قالب ویدیوهای آموزشی انجام گردد و هم خانواده ها کودکشان را رها ننمایند و حداقل با یاری دریافت از مشاور و متخصص زمینه بچه ها نحوه مواجهه با مساِل این چنینی کودک را فرا بگیرند.

محمدی بیان نمود: با وجود کم کاری های نهاد آموزش و پرورش و نقص های سیستماتیک که از سالها قبل روی هم انباشته شده است و آزمون و خطاهای دائمی روی افراد، نباید تمام امید را صرفا به مقوله کلان مثل دولت و نهاد بست.هرکدام از اعضای خانواده باید به مثابه دولت باشند و با پیگیری اوضاع بچه هاشان زمینه رشد صحیح آن هارا فراهم نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شاد چگونه دانش آموزان را به فضای مجازی سنجاق کرد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاد چگونه دانش آموزان را به فضای مجازی سنجاق کرد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید