ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید

به گزارش وبلاگ مزدا 93، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید و اجازه نمی دهد کوشش های موجود به هم افزایی برسد و ما را در راستا مرجعیت علمی قرار دهد.

ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید

به گزارش وبلاگ مزدا 93 از شیراز، هاشم داداش پور در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه شیراز گفت: یکی از مسائل و چالش های جدی که با آن روبرو هستیم شکل گیری نهاد های عملی مختلف در کشور است و با این وجود همچنان ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید و اجازه هم افزایی مورد انتظار را نمی دهد.

معاون وزیر علوم اعلام کرد: با وجود بعضی تصورات و فعالیت های اشتباه باید تاکید نمود که بدون توجه به زیرساخت ها و برطرف ضعف ها، رسیدن به دانشگاه تمدن ساز و مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

داداش پور گفت: نگاه های جزیره ای نسبت به آموزش عالی نیز نگران نماینده است وبعضی تاسیس های تعداد بالای دانشگاه ها در سال های قبل مسائلی ایجاد نموده و می بینند چه اتفافاتی افتاده و چه پول های بی حساب کتابی خرج شده و الان برای جمع کردن ان ها باید چه هزینه هایی بکنیم تا به تمدن سازی برسیم.

او با اشاره به روز دانشجو وشهادت های مظلومانه دراین روز، گفت: وقتی سیر طی تحول علمی در این عرصه مشاهده می گردد به مواردی، چون افزایش چشمگیر فراوری علم، ارتقای جایگاه کشور و دانشگاه ها در تراز دنیای و ارتقای جایگاه فناوری کشورمی رسیم.

این مسئول با طرح سوالی مبنی بر اینکه، اما آیا به قله های دانش دنیای رسیده ایم؟ و در حیطه سیاستگذاری عقب افتادگی ها ناشی از چیست؟ گفت: در حوزه علم و فناوری با یکسری موانع روبرو هستیم واگر هماهنگی و یکپارچگی در نهاد های کشور اتفاق نیفتد، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

داداش پور بعلاوه نگاه کوتاه مدت با تغییر دولت ها را از دیگر چالش ها عنوان نمود و گفت: اگر قرار باشد فعالیت های آموزشی و پژوهشی در کشور اتفاق بیفتد، باید توام با احیای هویت تمدنی کشور باشد، اما نگاه دوگانه ای داریم در این باره که گاهی اوقات ممکن است مورد توجه قرار نگیرند و آن این است که آیا دانشگاه عام و دنیا شمول است یا تمدن ساز؟ و تعارضات مبنایی در فلسفه ها نیز یک دیدگاه دیگر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه اگر قرار باشد در تقابل دو فکر و فلسفه حرکت کنیم به فلسفه ای که برخواسته از مبنای معرفتی ماست باید توجه کنیم، گفت: مکاتب شکل گرفته نشان دهنده یک پشتوانه فلسفی است و تمدن بدون پشتوانه فلسفی شکل نخواهد گرفت.

داداش پور اضافه کرد: با وجود اینکه مدعی کوشش در درون دانشگاه ها هستیم، اما ضعف جدی در حمایت از توسعه کرسی های اندیشی داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشوراعلام کرد: ضعف جدی در فراوریات علمی و پژوهشی از این باب داریم که بتواند مسائل کشور را به ضرورت هدفمند حل نماید وهنوز دانشگاه های ما ماموریت محور نشده اند که بتوانند مسائل محلی خود را حل نمایند.

داداش پور ادامه داد: در دولت ها عزم جدی به علت فشار های ببش از حد از عناصر قدرت مشاهده نکردیم تا دانشگاه نقش هم افزا در مسائل مالی، اجتماعی و ... داشته باشد و از طرفی ظرفیت های ملی و بین المللی در کشور معین نیست.

او با بیان اینکه دانشگاه درک خوبی از فضای کسب و کار بازار ندارد و به همین علت تجاری سازی به خوبی شکل نگرفته است، ضعف در تعامل با کشور های همجوار را از دیگر چالش ها ذکر کرد و اضافه کرد: اگر قرار است دانشگاه های ما مرجعیت علمی پیدا نمایند، چاره ای جز حرکت به سمت بین المللی شدن نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید