فلز آینده؛ عنصری که از طلا ارزشمندتر است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، اسفندماه سال گذشته بود که خبر رسید ایران به جمع کشورهای دارای ذخایر لیتیوم دنیا پیوسته است.

فلز آینده؛ عنصری که از طلا ارزشمندتر است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه 2 معدن لیتیوم در دشت قهاوند همدان کشف شده است، تأکید کرد که گواهی کشف و پروانه بهره برداری از این ماده معدنی در حال اخذ است. کشف این معدن که گستره اش 5 تا 6 کیلومترمربع و به مقدار مساحت دشت قهاوند است، 4 سال زمان برده و مقدار ذخیره قطعی این فلز استراتژیک 8 میلیون و 500 هزار تن اعلام شده است.

مریم کاظم کارشناس شیمی - لیتیوم با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره ای سفید محسوب می گردد که سبک ترین عنصر جامد شناخته شده جهان است. به خاطر رنگش گاهی لقب طلای سفید نو هم به آن داده می گردد! این فلز به شدت آتش گیر است و با آب و هوا واکنش می دهد و اکسید می گردد. به خاطر همین شکل فلزی آن معمولا در روغن های صنعتی یا نفت نگهداری می گردد. لیتیوم به شکل یونی در آب اقیانوس ها وجود دارد و به شکل نمک در خاک یافت می گردد. به علت ویژگی های خاص ازجمله سبک بودن، استفاده از آن روزبه روز در حال توسعه است. به همین علت به آن فلز آینده هم می گویند.

لیتیوم به خاطر سبک بودن و ویژگی های مهم دیگر در قطعات الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد، ولی یک مشکل اساسی پیش روی استفاده روزافزون آن وجود دارد. درحال حاضر، استخراج لیتیوم کار بسیار دشواری محسوب می گردد و بسیاری از کشورها دانش کافی و توانایی استخراج آن به طور کامل را ندارند. به همین علت هم استفاده از لیتیوم در جهان آنگونه که باید، نبوده است. اگرچه بعضی کشورها از آن استفاده نمی نمایند، ولی به مرور در آینده، استفاده از این فلز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر از لیتیوم برای فراوری داروهای افسردگی و اختلال دوقطبی استفاده می گردد. داروهای فراوریشده با لیتیوم میل به خودکشی را در افرادی که به این سمت رفته اند، کاهش می دهد. در ساخت باتری های لیتیومی از این فلز استفاده می گردد؛ باتری هایی که در وسایل الکترونیکی مانند گوشی های همراه، لپ تاپ و حتی ساعت یافت می گردد.

یکی از مهم ترین موارد استفاده از لیتیوم ساخت باتری های مخصوص قلب است. این باتری ها البته یک بار مصرف بوده و قابل شارژ نیستند. ولی در باتری های قابل شارژ لیتیومی، در واقع ما با شکل آلیاژ یا نمک روبه رو هستیم. مانند خودروهای برقی که در آنها از اینگونه باتری ها که قابلیت شارژ دارند، استفاده می گردد.

بعلاوه آلیاژهای لیتیومی در ساخت فضاپیما و هواپیما کاربرد دارند. ضمن آنکه از لیتیوم برای ساخت شیشه و سرامیک هایی با مقاومت حرارتی بالا استفاده می گردد. از نمونه های شاخص آن، می توان به تلسکوپ های مختلف و بعلاوه پریسکوپ زیردریایی ها اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "فلز آینده؛ عنصری که از طلا ارزشمندتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلز آینده؛ عنصری که از طلا ارزشمندتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید