ماجرای جنین سنگی در بدن زن 52 ساله ایرانی

به گزارش وبلاگ مزدا 93، در پی یافتن اتفاقی یک جنین سنگی در بدن یک زن 52 ساله، گزارش این مورد نادر در یک مجله علمی بین المللی منتشر شد.

ماجرای جنین سنگی در بدن زن 52 ساله ایرانی

به گزارش ایسنا، لیتوپدیون یا جنین سنگی یکی از عوارض بسیار نادر حاملگی های خارج رحمی است که به صورت توده کلسیفیه در قسمتی از حفره شکم یا لگن ظاهر می گردد. کلسیمی شدن یا کلسیفیکاسیون رسوب کلسیم در بافتی از بدن است.

در لیتوپدیون یا جنین سنگی، پس از لقاح، جنین خارج از رحم تشکیل می گردد، ولی به علت این که شرایط برای رشد آن مناسب نیست، پس از مدتی رشد متوقف می گردد و آغاز به کلسیمی شدن می نماید. معمولاً فرد از وجود جنین سنگی در بدن خود آگاه نمی گردد و سال ها بعد به صورت اتفاقی وجود آن معین می گردد.

این یک پدیده نادر است که در 1.5 تا 2 درصد از حاملگی های خارج از رحم ودر 0.0054 درصد از تمام حاملگی ها رخ می دهد.

اخیراً به صورت اتفاقی یک جنین سنگی از بدن یک زن 52 ساله در ایران خارج شده و گزارش این اتفاق در مجله Radiology Case Reports منتشر شده است.

دکتر سهیل میرزایی پژوهشگر گروه تشریح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و عضو گروه رادیولوژی بیمارستان شهید ستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تبادل نظر با ایسنا، در خصوص لیتوپدیون یا جنین سنگی گفت: در حاملگی های خارج از رحمی، جنین به علت این که در محلی خارج از رحم قرار گرفته و شرایط مناسبی ندارد، نمی تواند به خوبی رشد کند. به همین علت تا حدی رشد آن ادامه می یابد و سپس رشدش متوقف می گردد به همین علت بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی تلقی می نماید، سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی می شناسد و آن را کلسیفیه می نماید.

وی ادامه داد: جنین که کلسیمی شده، یک حالت مومیایی پیدا می نماید و ممکن است سالیان سال بدون این که مادر متوجه گردد و علامت خاصی را نشان دهد در بدن او باقی بماند. این عارضه ممکن است به صورت تصادفی و یا گاهی به واسطه دردی که تصور گردد درد گوارشی است، شناسایی گردد.

عضو گروه رادیولوژی بیمارستان شهید ستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص خارج کردن جنین سنگی از یک خانم 52 ساله در ایران شرح داد: در این مورد که اخیراً گزارش شده است، یک بیمار 52 ساله در پی تصادف، به اورژانس مراجعه می نماید. با یک عکس ساده لگن پزشکان متوجه وجود یک توده در بدن فرد می شوند و توده به وسیله جراحی از بدن فرد خارج می گردد. بر اساس آنالیز های صورت گرفته، معین می گردد که این توده لیتوپدیون یا جنین سنگی است.

وی در خصوص تخمین زمانی که این فرد جنین را حمل می نموده گفت: این زمان را به طور دقیق نمی توان برآورد کرد، ولی با توجه به شرایط بیمار ممکن است او حداقل 10 سال جنین سنگی را در بدن خود حمل نموده باشد.

میرزایی با بیان این که این فرد هیچ عوارضی نداشته است، گفت: بعضی بیماران به مرور زمان ممکن است دچار دل درد، درد های مشکوک به بیماری های گوارشی و درد زیر شکم و … شوند، ولی معمولاً این موارد به صورت تصادفی شناسایی می شوند.

وی در خصوص موارد ثبت شده لیتوپدیون در جهان گفت: تا کنون 330 مورد در سراسر جهان در متون علمی گزارش شده است و اولین مورد گزارش شده مربوط به یک زن فرانسوی در سال 1582 بوده است.

پژوهشگر گروه تشریح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که تا کنون در ایران موردی از لیتوپدیون گزارش نشده بود، عنوان نمود: ما در پایگاه های اطلاعاتی علمی آنالیز زیادی کردیم و منابع مختلف را آنالیز کردیم و موردی در ایران گزارش نشده است. به ویژه از سال 2000 به بعد که مقالات در دسترس هستند، موردی از لیتوپدیون در ایران گزارش نشده است.

وی خاطر نشان کرد: تنها یک گزارش در سال 1996 به وسیله پژوهشگران ایرانی منتشر شده است که البته در این گزارش عنوان نشده که بیمار در ایران بوده است یا خیر.

به گزارش ایسنا، این گزارش موردی با عنوان Lithopedion - a rare complication of ectopic pregnancy: A case report در مجله Radiology Case Reports منتشر شده و در تهیه آن سهیل میرزایی، سارا عرب بافرانی، مریم خوش خلق سیما و رکسانا رحمتیان مشارکت داشتند.

منبع: فرارو

به "ماجرای جنین سنگی در بدن زن 52 ساله ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جنین سنگی در بدن زن 52 ساله ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید