معرفی اوکالیپتوس و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ضد عفونی کننده قوی مجاری تنفسی و بینی و رفع کننده التهاب بینی ناشی از سرماخوردگی، خارج کننده اخلاط سینه و ضد سرفه، ضد تب یونجه و مفید برای سرماخوردگی، کاهنده تورم غشایی مخاط گلو و رفع کننده

معرفی اوکالیپتوس و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

اوکالیپتوس گونه های مختلفی دارد که تقریباً همه گونه ها در ایران می رویند. در اینجا به نام علمی و معینات مربوط به یک گونه از اوکالیپتوس که برگ آن خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Eucalytus globulus LABILL.، نام فرانسه Eucalyptus و نام انگلیسی آن Gum tree می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اوکالیپتوس، شجرة الکافور و آلگ نامیده شده است.

تیره گیاه:

مورد Myrtaceae

نوع گیاه:

درخت

معینات ظاهری:

درختی است چند ساله به ارتفاع حدود 20 متر گاهی موارد بیشتر با تنه ای ضخیم و پوست تنه نقره ای رنگ می باشد. برگ های آن متقابل، افقی، بدون دمبرگ، بیضی شکل، دراز و رنگ برگ ها در شروع سبز مایل به آبی ولی تدریجاً به رنگ سبز مایل به سفید در می آید. ضمناً در درختان مسن وضع برگ ها کاملاً با برگ های ذکر شده فرق دارد. گل های آن به رنگ سفید مایل به کرمی و میوه اش به صورت کپسول که شامل 3 تا 5 خانه می باشد.

بیشتر بخوانید:بخور اوکالیپتوس گل دارو

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

بومی استرالیا و بعداً به اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا انتقال داده و کاشته شد. در ایران نیز بیشتر در نواحی استان های شمالی، خوزستان و فارس انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اسانس، سینئول، پینن، رزین، روغن، تانن، مواد تلخ، صمغ و غیره در آن معین شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ

نحوه مصرف:

در استعمال خارجی معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده و بیشتر از بخور آن استفاده می نمایند و به ندرت مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

ضد عفونی نماینده قوی مجاری تنفسی و بینی و رفع نماینده التهاب بینی ناشی از سرماخوردگی، خارج نماینده اخلاط سینه و ضد سرفه، ضد تب یونجه و مفید برای سرماخوردگی، کاهنده تورم غشایی مخاط گلو و رفع نماینده ترشحات گلو و بینی، نرم نماینده سینه و رفع نماینده ترشحات میکروبی، ضد اسپاسم و مؤثر برای آنفلوانزا، دفع نماینده اخلاط مسلولین و مفید برای برونشیت، کاهنده قند خون و ضد اسهال، ضد کرم و مسکن دردهای عضلانی، محرک و خوشبو نماینده، ضدعفونی نماینده مجاری ادراری و تنها ضدعفونی نماینده هوا می باشد. ضمناً جویدن برگ خام آن محکم نماینده لثه است.

تذکر:

زیاده روی در مصرف آن سبب التهاب کلیه، فشار بر سیستم عصبی و احتمالاً قطع تنفس می گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی اوکالیپتوس و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اوکالیپتوس و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید