معضل آب برای واحدهای صنعتی استان سمنان جدی است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، هفتاد و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با موضوع سه دستور کار افزایش پوشش استانداردهای تشویقی، مسائل ارزی واردکنندگان و مسائل کاهش گاز در فصل زمستان در محل سالن اجتماعات این اتاق برگزار گردید.

معضل آب برای واحدهای صنعتی استان سمنان جدی است

رئیس اتاق سمنان در این نشست گفت: مصوبات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بسیار مهم است تا آنجا که از زمان تصویب یک ماه هیئت دولت فرصت دارد تا این مصوبات را عملیاتی کند، برای اجرایی نمودن بهتر این مصوبات در سفر اخیر رئیس جمهور به استان این پیشنهاد از سوی اتاق بازرگانی ارائه شد تا مصوبات در زمان کمتری به وسیله وزیر اقتصاد ابلاغ بگردد

علی اصغر آدینه ای ادامه داد: صنایع استان نیازمند آب است در حال حاضر بسیار از واحدها پایین تر از ظرفیت کار می نماید با توجه با شرایط حال حاضر واحدهای صنعتی و معدنی، استان مضیقه آب دارد، اگر واحدها فعال بگردد 600 لیتر آب در ثانیه کم داریم این کسری آب صنایع نگران کننده است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان اعلام کرد: عمق چاه های آب استان به 300 متر رسیده، نشست دشت ها مخاطره آمیز است ضرورت دارد اقدام عاجل صورت پذیرد.

آدینه ای اعلام کرد: افزایش گازبهای صنایع با نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای فراوری فلزات و کانی های فلزی برابر با 30 درصد، واحدهای سیمانی 10 درصد و سایر صنایع به غیراز نیروگاه برابر با 10 درصد نرخ میانه خوراک گاز تحویلی به شرکت های پتروشیمی بر اساس بند ط تبصره 1 قانون بودجه 1400 مسائل عدیده برای فعالان مالی ایجاد خواهد نمود به طوری که فراوریکننده نمی تواند برنامه ریزی مصرف گاز بهای واحد خود را تخمین بزند و از طرفی افزایش تعرفه گاز بها بسیار بالا خواهد بود.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان اعلام کرد: بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه وبودجه، نرخ عوارض جابه جایی کالا بر اساس تن - کیلومتر از 4 درصد به 9 درصد کرایه حمل افزایش یافته است این دستورالعمل از 12 بهمن 1400 اجرایی خواهد شد، اقدامات پیشرو هزینه فراوری را بالا خواهد برد.

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: تسهیل در فرایند امور بانکی و تشویق صادرکنندگان به صادرات از مبدأ گمرک استان با تشکیل بانک اطلاعات بسیاری از مسائل صادرکنندگان را بهبود می دهد

وی توضیح داد: شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی باهدف تسهیل فعالیت های بخش خصوصی شکل گرفته است و تا به امروز در استان سمنان عملکرد مناسبی داشته است و برنامه ریزی ها برای رفع موانع صادرات و فراوری صورت می گیرد.

وی در مورد مسائل ارزی صادرکنندگان استان سمنان اضافه کرد: با تشکیل بانک اطلاعاتی صادرکنندگان استان سمنان و راهنمایی صادرکنندگان به سوی صادرات از مبدأ گمرک سمنان و رفع بعضی مسائل بانکی فرایند صادرات استان بهبود می یابد.

هاشمی ادامه داد: موانع فراوری استانی واحدهای فراوریی رفع خواهد شد و دسترسی شهرک های صنعتی استان سمنان به راه آهن برای تسهیل در صادرات باید تسریع گردد.

وی تشکیل کمیته های تخصصی را ضروری برشمرد و گفت: موانع و مسائل واحدهای فراوریی، صنعتی و کشاورزی در کمیته های تخصصی تشکیل شده در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان در سریع ترین زمان رسیدگی گردد.

استاندار سمنان توضیح داد: افزایش ظرفیت فراوری استان در حوزه های کشاورزی، صنعتی و معدنی دغدغه اشتغال را رفع خواهد نمود بعلاوه معضل کمبود آب و تأمین آب واحدهای صنعتی، کشاورزی و شرب در کنار مدیریت مصرف و منابع تأمین آب پیگیری خواهد شد.

وی رفع مسائل تأمین گاز مصرفی واحدهای صنعتی را نیز ضروری برشمرد.

هاشمی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان سمنان اعلام کرد: 145 مصوبه برای 25 دستگاه اجرایی بااعتباری بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص یافته است بعلاوه 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای صنعتی استان سمنان و 23 مصوبه با دستور مستقیم رئیس جمهوری پیگیری خواهد شد.

مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از 40 درصد فراوریات استان به وسیله گمرک های خارج از استان صادر می گردد.

علی سعدالدین ادامه داد: صادرکنندگان استان سمنان با فراهم بودن شرایط مطلوب و سودآور صادرات خود را از گمرک استان انجام خواهند داد که رفع بعضی مسائل حمل ونقل و در نظر گرفتن حمایت هایی در این خصوص برای ترغیب صادرکنندگان برای انتخاب گمرک سمنان صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: به علت نبود دسترسی به سایر گمرک ها و دریافت آمار مقدار صادرات صادرکنندگان استان سمنان اطلاع دقیقی از مقدار صادرات استان سمنان در دست نیست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "معضل آب برای واحدهای صنعتی استان سمنان جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل آب برای واحدهای صنعتی استان سمنان جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید