نجفی سهی: جای طراحی در صنعت خودروسازی کشور خالی است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تهران (پانا) - عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به جای خالی طراحی خودرو در ایران، همت رئیس جمهوری برای حل فوری معضلات صنعت خودرو را فرصت خوبی بیان کرد تا طرح مسکوت مانده ای که مدت ها قبل از سوی متخصصان خودرویی ارائه شده بود، اجرایی گردد.

نجفی سهی: جای طراحی در صنعت خودروسازی کشور خالی است

بعد از حضور رئیس جمهوری در شرکت ایران خودرو و صدور دستوراتی برای افزایش کمی و کیفی سازی خودرو کارشناسان مختلف درباره بسترهای اجرایی شدن 8 فرمان رئیس دولت سیزدهم اظهارنظر کردند و عموماً معتقدند این دستورات کاملاً قابلیت اجرایی شدن دارد اما باید بسترهای اجرایی شدن این مهم فراهم گردد.

برنامه ریزی بلندمدت لازمه اجرای 8 فرمان رئیس جمهوری

محمود نجفی سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در گفت وگو با پانا، بیان کرد: لازمه اجرایی شدن 8 فرمان رئیس جمهوری یک برنامه ریزی بلندمدت معین است. در شرایط کنونی نقدینگی ایران دچار محدودیت است و فراورینماینده برای تهیه مواد اولیه مسائلی دارد. برای رفع کردن این مشکل فراورینمایندگان،باید بانک ها هم یاری نمایند و منابع را در اختیار فراورینمایندگان خودرو بگذارند.

وی با اشاره به اینکه این ملاقات رئیس جمهوری برای فراورینمایندگان امیدبخش بود، اظهار کرد: تأمین مواد اولیه در داخل با مسائل بسیار زیادی روبه روست و امیدواریم با 8 فرمانی که رئیس دولت سیزدهم صادر نموده اند شاهد رفع شدن این مسائل دست و پا گیر صنعت خودرو باشیم.

جای خالی طراحی خودرو به جای فراوری انبوه خودرو

نجفی سهی درباره مهم ترین بستر اجرایی شدن فرمان های رئیس جمهوری اظهار کرد: در شرایط کنونی خودرویی فراوری می گردد که متعلق به 30 سال پیش است و این در حالی است که مردم حق دارند این ماشین را با یک ماشین چینی مقایسه نمایند. مشکل ما فقط قطعات نیست موضوع ما طراحی و ساخت ماشین است که باید به روز گردد.

وی اضافه نمود: در قالب یک برنامه بلندمدت معین، خودروسازان باید طراحی خودرو را انجام دهند و این مسئله مهم جایش در صنعت خودروسازی خالی است. البته ایران تجربه های موفقی هم در موضوع طراحی خودرو داشته برای مثال سایپا با امکانات محدودی که داشت توانست پراید را به تیبا تبدیل کند و این به روز شدن تجربه بسیار خوبی بود. این تجربه قابل تکرار است ولی باید روی طراحی خودرو تمرکز کنیم.

طرح پیشنهادی خصوصی ها که همچنان مسکوت مانده است

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با اشاره به طرحی که سال ها قبل از سوی متخصصین حوزه خودرو ارائه شده بود و همچنان ابتر مانده است، گفت: مدت ها قبل پیشنهادی در موضوع خودرو داده شد. در این طرح پیشنهاد شده بود که یک طراح بین المللی خودرو را به ایران بیاوریم و همان یک فرد بیاید و با جوان های ایرانی دو پلتفرم طراحی کند، یکی برای سایپا و دیگری برای ایران خودرو و در بستر هرکدام از این پلتفرم ها سه نوع خودرو طراحی گردد. حتی زمان هم محاسبه شده بود و معین شده بود که دو سال طول می کشد تا خودرویی به فراوری برسد. در این دو سال امکان فراوری حدود 2 میلیون خودرو هم در نظر گرفته شده بود که 500 هزار خودرو برای کسانی که می خواهند ماشین نو بخرند و یک میلیون 500 هزار خودرو برای جایگزینی خودروی فرسوده در نظر گرفته شده بود. این باعث می گردد که هم خودروساز و هم قطعه ساز فروش بیشتری پیدا نمایند و آن برنامه طراحی خودرو ماندگار می گردد چون جوان های ایرانی حضور دارند و خودشان می توانند خودرو طراحی نمایند. این برنامه همه جا مطرح شد ولی هیچ وقت عملی نشد. اکنون ما خودروی مونتاژی داریم خوب یا بد زیادی داریم که برای ما ماندگار نمی گردد.

نجفی سهی درباره احتمال باز شدن درهای واردات خودرو به ایران بعد از دستورات رئیس جمهوری اظهار کرد: درباره واردات باید یادمان باشد که کدام کشورها در زمان تحریم خیلی زود میدان را خالی کردند و رفتند. فرانسوی ها 2 بار بعد از ورودشان به ایران و سرمایه گذاری و اعتماد، قطعه سازان داخلی را در بلاتکلیفی رها کردند و قاعدتاً چنین کشوری نمی تواند قابل اعتماد باشد. اگر درهای واردات باز شد نباید فرش قرمز را صرفاً جلوی فرانسوی ها پهن کنیم بلکه کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، آلمان و هر کشوری که خودروی پیشرفته دارد را تحویل بگیریم و ببینیم کدامیک امتیاز بیشتری به ما می دهد. نباید به کشوری که ناپایداری اش ثابت شده اکتفا کنیم.

با واردات زیاد خودرو مخالفم

این کارشناس خودرو با مخالفت درباره واردات خودروی سنگین به ایران بیان کرد: واحدهای فراوری خودروی سنگین در ایران بسیار قوی هستند و بهتر است به جای آوردن اتوبوس چینی، خودروساز را به چینی ها وصل کنیم و هرچقدر می توانیم ماشینی بسازیم که ساخت داخل باشد و بقیه را از چین وارد کنیم. در اینصورت خودروساز داخلی مان هم در همان بخش های قوی باقی می ماند و در بخش هایی از فراوری که ضعف دارد خودکفا می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نجفی سهی: جای طراحی در صنعت خودروسازی کشور خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجفی سهی: جای طراحی در صنعت خودروسازی کشور خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید