هنر دادگستری را ببینید

به گزارش وبلاگ مزدا 93، ساختمان باشکوه و بسیار زیبای کاخ دادگستری، واقع در خیابان خیام به وسیله معماری چیره دست و طراحی زبردست به نام گابریل گورکیان ساخته شد. این معمار سرشناس مشهور ارمنی توانست به برترین شکل ممکن کاخ دادگستری را بسازد. این اثر تاریخی با شماره ثبت 14614 در 16 اسفند سال1384 در لیست آثار ملی ایران نهاده شد.

هنر دادگستری را ببینید

وبلاگ مزدا 93 - رضا نیکنام : برای تماشای این بنای تاریخی باید به محدوده مرکزی تهران، خیابان پامنار، خیابان شوش و خیابان خیام بروید. وقتی برای اولین بار ساختمان دادگستری(وزارت عدلیه) را می بینید، موضوعی که بیشتر از همه توجه شما را جلب می نماید، وجود مجسمه های بزرگ و بسیار زیبای آن است. این مجسمه ها که جلوه ای خاص به این ساختمان دادند، یادگاری گرانقدر و ارزشمند از استادان بزرگ ایران هستند. تندیس بانوی عدالت با دستان هنرمند و خلاق استاد ابوالحسن صدیقی شکل گرفته است و نقش برجسته انوشیروان دادگر خالقی جز استاد غلامرضا رحیم زاده ارژنگ نداشته است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

گابریل گورکیان که در کنار برخی از مهم ترین شخصیت های جهانی معماری مدرن مطرح است، در ساخت ساختمان دادگستری و در کلیت بنا از جناح های ساختمانی مدرن و متقارن و نئوکلاسیک که چند حیاط دارد، استفاده نموده و در تقسیم بندی بنا به سه بخش و جناح مرکزی تاکید زیادی شده است. بر نمای ساختمان نقوشی برجسته به سبک نو هخامنشی دیده می گردد که به علت کشفیات تازه باستان شناسی در تخت جمشید و شوش و هم چنین علاقه مندی او به تاریخ این سرزمین بوده است.

در نگاه نخست، عظمت و ارتفاع ساختمان با ستون ها و نقش برجسته ها و پنجره های بلند و متعدد کاملا منطبق است. در نمای اصلی چهار ستون بزرگ اصلی و در دو جناح چهار ستون باریک وجود دارد. در سردر اصلی بنا، آرم شیر و خورشید بوده که در سال1357، این آرم برداشته شده و آرم جمهوری اسلامی ایران نصب شده که این عمل نیز به خوبی اجرا شده است. در دو طرف ساختمان ورودی، دو صفحه حجاری شده وجود دارد که تصویری است از قضات در حالت های نشسته و ایستاده که برخی قلم و برخی دیگر کتابی بزرگ در دست دارند و همگی نگاهی خاص به نقطه ای دارند که نشان دهنده افق های دور است.

  • نمایی از کاخ دادگستری
منبع: همشهری آنلاین

به "هنر دادگستری را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر دادگستری را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید