وعده دولت محقق شد ؛ شروع بهره برداری آزمایشی از تونل زاب برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ مزدا 93، وعده وزارت نیرو محقق و با آب اندازی در تونل زاب، آب انتقالی برای دریاچه ارومیه وارد این تونل شد.

وعده دولت محقق شد ؛ شروع بهره برداری آزمایشی از تونل زاب برای نجات دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ مزدا 93، مجری طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: مطابق قول وزیر نیرو به مردم، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در بهمن ماه به انتها رسید و فرآیند انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه در فاز اول درآستانه عید مبعث شروع شد.

حبیب الله علی اصغری افزود با توجه به اهمیت آبرسانی هرچه سریع تر به دریاچه ارومیه و به جهت حساسیت این موضوع، وزیر نیرو در تابستان امسال از نزدیک از قسمت های مختلف این طرح بازدید و شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران را ملزم به قراردادن طرح در اولویت های اجرایی کردند.

علی اصغری مجری این طرح با اشاره به مسائل و خسارت های به وجود آمده برای 800 متر از 36 کیلومتر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، اضافه نمود: از بهار امسال کارگروه های تخصصی با حضور کارشناسان خبره، تشکیل و طراحی مجدد اجزای سازه ای تونل انجام گرفت و نهایتاً در تیرماه راهکارهای ترمیم تونل به تأیید فنی رسید و عملیات اجرایی شروع شد.

وی اضافه نمود: در این راستا تیم اجرایی پروژه بلافاصله با فعالیت در سه شیفت کاری، بدون وقفه و با استفاده از روش های نوآورانه به صورت همزمان نسبت به دمونتاژ و خروج TBM در قطعه ورودی، پوشش ثانویه تونل به طول حدود 800 متر در بخش های آبرفتی و آسیب دیده (به عنوان مهمترین فعالیت اجرایی) به همراه سایر فعالیت های تکمیلی لازم و جمع آوری تجهیزات و آماده سازی جهت آب اندازی اقدام کرد.

علی اصغری ادامه داد: طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه، متشکل از سد، بند بادین آباد، تونل انتقال 36 کیلومتری و کانال 11 کیلومتری است که با انتها فازهای اول و دوم قابلیت انتقال سالانه حدود 500 میلیون مترمکعب آب مازاد به دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

این گزارش حاکی است، هم اکنون آب اندازی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال اجرا است و به زودی اولین طرح زیست محیطی احیای دریاچه ارومیه با حضور مسئولان ارشد کشوری افتتاح می گردد و پس از بهره برداری از این طرح، سایر طرح های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز به تدریج وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "وعده دولت محقق شد ؛ شروع بهره برداری آزمایشی از تونل زاب برای نجات دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده دولت محقق شد ؛ شروع بهره برداری آزمایشی از تونل زاب برای نجات دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید