کاروانسرای افضل شوشتر ثبت جهانی شد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: کاروانسرای افضل شوشتر از سوی سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.

کاروانسرای افضل شوشتر ثبت جهانی شد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، محمد حسین ارسطو زاده عصر یکشنبه در گفتگویی رسانه ای اظهار کرد: کاروان سرای افضل شوشتر به همراه 53 کاروانسرای دیگر کشور در قالب پرونده کاروانسراهای ایران به عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی اضافه نمود: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار گردید، روز، یکشنبه 26 شهریورماه 1402، پرونده کاروانسراهای ایران تأیید شد و به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: بدین ترتیب، کاروانسراهای ایران بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در لیست جهانی یونسکو است.

کاروانسرای افضل یا سرای افضل مجموعه ای مربوط به دوره قاجار است و در شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ فرش واقع شده و این اثر در تاریخ 17 اسفند 1381 با شمارهٔ ثبت 7940 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا به وسیله خاندان افضل در کنار محله قدیمی دُلدُل ساخته شده است. خاندان افضل که از خانواده های معروف و قدیمی شوشتر هستند اغلب به شغل تجارت مشغول بوده اند. ویکی پدیا

کاروانسرای افضل کجاست؟

کاروانسرای افضل یا سرای افضل مجموعه ای مربوط به دوره قاجار و یکی از میراث جهانی ایران است. این کاروانسرا در شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ فرش واقع شده و در تاریخ 17 اسفند 1381 با شمارهٔ ثبت 7940 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این کاروانسرا در 26 شهریور 1402 (17 سپتامبر 2023) در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، با پرونده چندین کاروانسرای ایران به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این کاروانسرا چهاردهمین میراث جهانی در شهر تاریخی شوشتر است.

این بنا به وسیله خاندان افضل در کنار محله قدیمی دُلدُل ساخته شده است. خاندان افضل که از خانواده های معروف و قدیمی شوشتر هستند اغلب به شغل تجارت مشغول بوده اند.

ویژگی بنای کاروانسرای افضل

بنا در چهار طبقه ساخته شده است که شامل طبقات هم کف، اول، شبستان (زیرزمین) و شوادان می باشد. در سکوی دور حیاط تزئینات آجری به صورت فخرومدین کار شده است. در دیگر بخش های بنا سایر نقوش آجری و طرح های خوون چینی خفته و راسته و حصیری، اجرا شده است. در کف سازی حیاط قاب آجری به کار رفته و بعلاوه نیم ستونهایی که در آن مصالح آن از سنگ و ملات سیمان و گچ به کار رفته است. معماران این بنا از معماران برجسته شوشتر به نام فردی نژاد و معماریان بوده اند.

کاربری نمایشگاه صنایع دستی

در حال حاضر این کاروانسرا محل دائمی نمایشگاه صنایع دستی است و در غرفه های مختلف آن کارگاه های صنایع دستی برپا می گردد. کاروانسرای افضل بزرگ ترین مرکز فراوری صنایع دستی استان خوزستان به شمار می رود و صنعتگرانی در رشته های مختلف هنری در آن فعالیت دارند.

ثبت در لیست میراث جهانی

در 26 شهریور 1402 در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، کاروانسرای افضل به همراه 53 کاروانسرای تاریخی دیگر (جمعاً 54 کاروانسرا در 24 استان ایران) تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در لیست میراث جهانی قرار گرفتند. این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین و هفتمین اثر جهانی کشور ایران شناخته می گردد.

منبع: دنیای سفر

به "کاروانسرای افضل شوشتر ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای افضل شوشتر ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید