اَبَرقاره آماسیا تا 300 میلیون سال دیگر تشکیل می گردد

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تحقیقات تازه نشان می دهد که ابرقاره بعدی دنیا، آماسیا، به احتمال زیاد زمانی که اقیانوس آرام در 200 تا 300 میلیون سال آینده بسته می گردد و قاره های فعلی به هم می پیوندند، تشکیل خواهد شد.

اَبَرقاره آماسیا تا 300 میلیون سال دیگر تشکیل می گردد

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه کرتین با استفاده از یک اَبَررایانه برای شبیه سازی شیوه شکل گیری یک ابرقاره استفاده کردند. آن ها دریافتند که چون زمین برای میلیاردها سال در حال خنک شدن بوده است، ضخامت و استحکام صفحات زیر اقیانوس ها با گذشت زمان کاهش می یابد.

بدین ترتیب ایجاد ابرقاره بعدی بر اثر بسته شدن اقیانوس های جوان مانند اطلس یا هند که صفحات زیر آن ها استحکام بیشتری دارند، سخت است. اقیانوس آرام اما با عمر بیشتر، گزینه جدی تری برای بسته شدن و ایجاد ابرقاره است.

نتایج این مطالعات به تازگی در نشریه نشنال ساینس ریویو (National Science Review) منتشر شده است. به گفته چوان هوانگ (Chuan Huang) از گروه تحقیقاتی دینامیک زمین دانشگاه کرتین، یافته های نو اهمیت زیادی دارند و بینشی در خصوص آنچه در 200 میلیون سال آینده برای زمین اتفاق می افتد، ارائه می دهند.

در طول دو میلیارد سال گذشته، قاره های زمین با هم برخورد نموده اند و هر 600 میلیون سال یک ابرقاره را تشکیل داده اند که به عنوان چرخه ابرقاره شناخته می گردد. این بدان معناست که قاره های کنونی هم تا چند صد میلیون سال آینده دوباره گرد هم آیند.

ابرقاره نو آینده پیش از این آماسیا (Amasia) نام گرفته است زیرا بعضی معتقدند که اقیانوس آرام، بر خلاف اقیانوس اطلس و اقیانوس هند که توسعه می یابند، با برخورد قاره آمریکا با قاره آسیا بسته خواهد شد. انتظار می رود که استرالیا هم در این رویداد مهم زمین نقش داشته باشد، بدین ترتیب که ابتدا با آسیا برخورد می نماید و پس از بسته شدن اقیانوس آرام، آمریکا و آسیا را به هم متصل می سازد.

دکتر هوانگ درباره دستیابی به این نتایج گفت: با شبیه سازی چگونگی تکامل صفحات تکتونیکی زمین به یاری یک ابررایانه، نشان دادیم که در کمتر از 300 میلیون سال آینده احتمالا اقیانوس آرام بسته می گردد و امکان تشکیل آماسیا را فراهم می نماید. چیزی که با بعضی از نظریه های علمی قبلی هم سازگار است.

اقیانوس آرام همان چیزی است که از ابراقیانوس پانتالاسا (Panthalassa) به جای مانده است، که 700 میلیون سال پیش و زمانی که ابرقاره قبلی آغاز به تجزیه شدن کرد، شکل گرفت. این اقیانوس قدیمی ترین اقیانوسی است که روی زمین داریم و از زمان دایناسورها نسبت به حداکثر میزان خود کوچک تر شده است.

در حال حاضر، میزان اقیانوس آرام سالانه چند سانتی متر کاهش می یابد و پیش بینی می گردد که بسته شدن اقیانوس آرام با ابعاد فعلی که حدود 10 هزار کیلومتر است، دو تا سیصد میلیون سال طول بکشد.

به گفته پروفسور ژنگ-شیانگ لی (Zheng-Xiang Li) نویسنده همکار این پژوهش از دانشکده علوم زمین و سیاره ای دانشگاه کرتین، قرارگیری کل سیاره تحت سلطه یک توده قاره ای به طرز چشمگیری اکوسیستم و محیط زیست زمین را تغییر می دهد.

او در این زمینه اعلام کرد: همان طور که می دانیم زمین پس از شکل گیری آماسیا بسیار متفاوت خواهد بود. انتظار می رود که سطح دریا پایین تر باشد و فضای داخلی وسیع ابرقاره بسیار خشک با محدوده دمای روزانه بالا باشد.

در حال حاضر، زمین از هفت قاره با اکوسیستم ها و فرهنگ های انسانی کاملا متفاوت تشکیل شده است، بنابراین فکر کردن به اینکه دنیا در 200 تا 300 میلیون سال آینده چه شکلی خواهد بود، مجذوب کننده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ابرقاره آماسیا در آینده

Credit: Curtin University

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ

به "اَبَرقاره آماسیا تا 300 میلیون سال دیگر تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اَبَرقاره آماسیا تا 300 میلیون سال دیگر تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید