ببینید ، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار پیدا می کنید ، اینجا محل فروش خروس های خوراکی و جنگی است ، قیمت خروس لاری چند است؟

به گزارش وبلاگ مزدا 93، چهارشنبه بازار و بازار علی از دیدنی های قائمشهر در مازندران است. در بازار علی که به بازار پرنده فروشان هم معروف است انواع خروس های لاری و جنگی و خوراکی و تزیینی به فروش می رسد.

ببینید ، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار پیدا می کنید ، اینجا محل فروش خروس های خوراکی و جنگی است ، قیمت خروس لاری چند است؟

وبلاگ مزدا 93 - مریم ورشو: 3 محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس سبب شده تا دسترسی به مازندران پرمسافر راحت باشد و به همین علت معمولا جزو استان هایی که مقدار سفر به آن بالاست. از سویی دیگر تماشای های مازندران تمامی ندارد. از جنگل و دریا گرفته تا جاذبه های تاریخی؛ گردشگران را به سمت خود می کشاند.

یکی دیگر از جذابیت های شمال کشور برای مسافران به جز اماکن تاریخی و طبیعی بازارهای محلی است. تعداد بازارهای هفتگی و محلی هم در این استان بسیار زیاد است. عرضه محصولات بومی و محلی در این بازارها نیز سبب استقبال گردشگران از این بازارهاست. زیرا در آنها بیشتر محصولات کشاورزی و صنایع دستی که مختص یک شهر یا روستاهای آن است عرضه می شود. محصولاتی که از فراوری به مصرف تازه و بی واسطه به دست مسافران می رسد؛ مانند ماهی تازه، ماهی شور، پنیر، ماست و دوغ محلی، انواع ترشی و سبزی های محلی، مهم تر از همه انواع و اقسام برنج از محصولاتی هستند که در بازارهای محلی مازندران یافت می شوند. بعضی محصولات هم نمونه آنها را فقط می توان در فصولی خاص خریداری کرد و با عطر و بوی آنها سرزنده شد.

برای مثال اردیبهشت که از راه می رسد عطر شکوفه های درخت نارنج شهرهای شمالی را پر می نماید. این شکوفه ها و عرقی که از آنها گرفته می شود در بهار به وفور و تر و تازه در بازارهای محلی مازندران یافت می شود. آوازه بهارنارنج مازندران همواره بر سرزبان ها بوده است تا جایی که ناصرالدین شاه قاجار هم در سفر خود به مازندران نوشته است: سرو و نارنج در نظر جلوه گر است. هوش از سر می رباید. مردم ساری از دو چیز زیاد تعجب داشتند؛ شتر و کالسکه.

  • عکس و ویدئو | مازندران گردی با ناصرالدین شاه| وقتی بهارنارنج هوش از سر شاه قاجار برد| تعجب مازندرانی ها از تماشا شتر و کالسکه| شاهی که دورکاری می کرد!

یا اگر ضرب المثل شکر مازندران و شکر هندوستان / هر دو شیرینند، اما این کجا و آن کجا را شنیده باشید، بی شک می دانید که شکر قرمز یا همان شکر قهوه ای نیز محصول چند شهر مازندران است. مثلا پخت شکر قرمز در بهنمیر معمولا از اواخر پاییز آغاز می شود و تقریبا تا آغاز بهار و سال نو ادامه پیدا می نماید، بنابراین در این فصول این محصول تازه در بازارها خودنمایی می نمایند.

  • شهر شیرین مازندران کجاست؟ | وقتی شکر قرمز مازندران به مزاج امیرکبیر خوش آمد

به جز محصولات بومی و دستی یا به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد که در بازارهای محلی مازندران پیدا می شود، اما سرزندگی و نشاط این بازارهای هفتگی و محلی بر جذابیت های آنها می افزاید.

قائمشهر هم که یکی از شهرهای پرجمعیت مازندران در شمال ایران است چنین بازاری دارد و به چهارشنبه بازار معروف است که انواع و اقسام محصولات بومی، محلی و کشاورزی تازه در آن عرضه می شود؛ اما پشت چهارشنبه بازار قائمشهر بازاری به نام بازار علی واقع شده است که بیش از 20 سال از قدمت آن می گذرد. این بازار در واقع بازار پرنده فروشان این شهر است.

  • جاذبه های گردشگری قائمشهر

در این بازار انواع پرندگان مانند بلبل، مرغ عشق، کبوتر و ... به فروش می رسد، اما چیزی که بازار پرنده فروشان قائمشهر را از دیگر بازارهای این دستی متمایز می نماید، فروش انواع خروس است. از خروس هایی که مصرف خوراکی و تزیینی دارند تا خروس هایی که به خروس لاری معروف هستند.

خروس های لاری برخلاف خروس های معمولی برای جنگ و نبرد معمولا خریداری می شوند. سابقه نبرد انداختن بین خروس های لاری در مازندران به گذشته دور بر می شود. برای همین خروس لاری به خروس جنگی معروف است. عضلات پا و ران این نوع خروس بسیار قوی است که با یک نگاه می توان به این موضوع پی برد.

قیمت خروس ها در این بازار بسیار فرق دارد. به عنوان نمونه تا زمان نوشتن این مطلب، قیمت خروس هایی که مصرف خوراکی دارند از 300 تا 400هزار تومان بسته به میزان و وزن خروس فرق دارد. خروس های تزیینی مانند خروس ژاپنی و ابریشمی نیز از 600هزار تومان تا 800هزار تومان به فروش می رسند. اما در این میان قیمت خروس های لاری یا جنگی از همه خروس ها بالاتر است و از یک میلیون تومان آغاز می شود برای همین پرورش و تربیت این نوع خروس ها به نسبت سایر سودآور است. هرچند در عصر مدرن توقع می رود دیگر چنین بازی ها و نبردهایی که خروس ها را به جان هم می اندازند، رواج نداشته باشد؛ مانند نگاه شاعرانه ای که نیما یوشیج نسبت به خروس داشت.

در ویدئوی زیر جلیل ضیاپور(ضیاءپور پس از اولین بازگشت به ایران -1328- با همفکرانش به تأسیس انجمن هنری خروس جنگی که مجمعی پیشرو در زمینه طرح عرصه های هنر نو خاصه ادبیات، تئاتر، موسیقی و نقاشی بود و نیز چاپ مجله ای با همین نام اقدام کرد.) شعر صبح نیما یوشیج را می خواند:

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار پیدا می کنید ، اینجا محل فروش خروس های خوراکی و جنگی است ، قیمت خروس لاری چند است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در این بازار پیدا می کنید ، اینجا محل فروش خروس های خوراکی و جنگی است ، قیمت خروس لاری چند است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید