تأثیرات نگران کننده شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان و دانشجویان

به گزارش وبلاگ مزدا 93، این روزها استفاده از شبکه های اجتماعی در بین اغلب مردم رواج دارد و به رفتاری طبیعی تبدیل شده است. در این میان ما فراموش کرده ایم که مهم ترین موضوع برای شرکت های سرویس دهنده شبکه های اجتماعی ماندگاری در بین مردم است. به همین دلیل تمام الگوریتم ها و روش های تبلیغاتی درون برنامه ای خود را به صورتی تنظیم می کنند که شما بیشتر و بیشتر از آن ها استفاده کنید. همین موضوع است که باعث ایجاد تأثیر منفی شبکه های اجتماعی در افراد می شود.

تأثیرات نگران کننده شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان و دانشجویان

علاوه بر شبکه های اجتماعی وبلاگ ها و ویدیوبلاگ های زیادی وجود دارد که دانش آموزان از آن ها استفاده می کنند و به شکل فعالی با آن ها درگیر هستند. امروز در وبلاگ مزدا 93 مگ قرار است درباره تأثیر منفی شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین بر دانش آموزان را بررسی کنیم.

استفاده از شبکه های اجتماعی و تأثیرات منفی آن بر دانش آموزان

دانش آموزان برای یافتن اطلاعات مختلف مربوط به درس ها و همچنین تحقیقات خود به صورت روزانه از شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین استفاده می کنند و به اطلاعات منتشر شده در آن ها اعتماد دارند. این دسترسی زیاد و کنترل نشده نمایانگر این موضوع است که تمرکز آن ها بر روی یادگیری و حفظ اطلاعات در ذهن بسیار پایین آمده است.

یکی دیگر از تأثیرات منفی دسترسی آسان به انواع اطلاعات این است که دانش آموزان در تلاشند تا چند کار را هم زمان انجام دهند. درحالی که در سایت های مختلف به دنبال اطلاعات می گردند در شبکه های اجتماعی هم حضور دارند و موضوعات مختلف را بررسی می کنند. این موضوع پس از مدتی باعث افت تحصیلی و کاهش کیفیت عملکردهای تحصیلی آن ها می شود. همچنین عامل اصلی حواس پرتی در آن ها و کاهش قدرت تمرکز بر روی موضوعات از عوارض همین اتفاق است.

تأثیر منفی شبکه های اجتماعی به عدم تمرکز خلاصه نمی شود، دانش آموزان مدت زمان زیادی را در فضای آنلاین می گذرانند و به مرور زمان میزان معاشرت های حضوری و واقعی آن ها کاهش پیدا می کند. این اتفاق خود را به صورت تغییر لحن، انعطاف پذیری در برابر موضوعات و تحرکات بدنی نشان می دهد. پس لازم است که شما، به عنوان والدین، آن ها را به برقراری ارتباطات حضوری تشویق کنید تا زمان کمتری را در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بگذرانند.

شبکه های اجتماعی و انواع بلاگ های متنی و تصویری، به دلیل انتشار سریع و گسترده انواع اطلاعات، در مدت زمان کوتاهی بسیار محبوب شده اند. به دنبال این روش انتشار اطلاعات دستور زبان و تلفظ های جدیدی از کلمات ایجاد شده است. حتما با این موضوع روبه رو شده اید که دانش آموزان شکل نوشتاری صحیح خیلی از کلمات را نمی دانند یا علائم دستورزبانی را اشتباه استفاده می کنند. این اتفاقی است که در اثر استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی پیش می آید.

مخفی بودن هویت افراد در فضای مجازی باعث شده است که دانش آموزان فیلتر و بازنگری مطالبی که ارسال می کنند را فراموش کنند. به تازگی بعضی از مدارس و مؤسسه های آموزشی در زمان پذیرش دانش آموزان علاوه بر بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه با فرد، تمایل دارند که پروفایل آن ها را در شبکه های اجتماعی هم بررسی کنند. دانش آموزان زیادی هستند که بدون بررسی، محتواهای مختلفی را منتشر می کنند و این موضوع می تواند برای آن ها عواقب بدی داشته باشد.

دانش آموزانی که به صورت مداوم و منظم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند علاوه بر مسائل خواب درگیر اضطراب، استرس و دردهای معده می شوند. همچنین این دانش آموزان با اختلالات روانشناختی، تمایلات خودشیفتگی، رفتارهای ضداجتماعی و تمایلات پرخاشگرانه روبه رو هستند.

تأثیر منفی شبکه های اجتماعی در استفاده روزمره دانش آموزان را در معرض مسائل سلامتی جسمی هم قرار می دهد. دقیقا اینجاست که شما باید به عنوان والدین یا معلم وارد عمل شوید. شما باید آگاهی های لازم درباره معضلات و آسیب هایی که استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی را در اختیار آن ها قرار دهید تا بدانند زمان زیادی که در فضای آنلاین می گذرانند چه تأثیراتی بر روان و جسم آن ها خواهد داشت.

سخن آخر

این روزها به دلیل تغییر روش آموزشی و آنلاین شدن کلاس ها استفاده از فضای مجازی در بین دانش آموزان رواج بیشتری پیدا کرده است. در این میان دسترسی نامحدود به اطلاعات و همچنین استفاده آسان از شبکه های اجتماعی معضلات و تأثیرات منفی زیادی بر روان و جسم دانش آموزان می گذارد. در این مطلب آسیب هایی که دانش آموزان با آن ها روبه رو هستند را بیان کرده ایم تا شما به عنوان والدین یا معلم آگاهانه رفتار آن ها را زیر نظر گرفته و در زمان مناسب یاری شان کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ مزدا 93 مگ را بخوانید.

منبع: business2community

منبع: دیجیکالا مگ

به "تأثیرات نگران کننده شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان و دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات نگران کننده شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان و دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید