تغییری که با جسم و جان آدمی بازی می کند خبرنگاران

به گزارش وبلاگ مزدا 93، هرساله رسم است در آغاز سال جدید ساعت ها بدلیل صرفه جویی در مصرف انرژی یک ساعت به جلو کشیده شود، با این حال تحقیقات دانشمندان در چندسال اخیر نشان داده است که تأثیرات جانبی که این تغییر ساعت بر جسم و روح انسان دارد و توصیه به لغو این تصمیم کرده اند.

تغییری که با جسم و جان آدمی بازی می کند خبرنگاران

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ مزدا 93، سید مهدی حسینی فعال رسانه ای طی یادداشتی به بهانه قانون تغییر ساعت رسمی که به موجب آن ساعت رسمی هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می شود، نوشت:

تنها چندروز به انتها سال باقی نمانده است، به طبع در سالی که گذشت اخبار کرونا تبدیل به مهمترین بخش از زندگی ایرانیان و بلکه مردم دیگر کشور ها شده بود. به گواه پژوهش های میدانی استرس ناشی از ابتلای به بیماری کرونا سبب افزایش آمار در افرادی که مستعد بیماری افسردگی هستند، شده است.

رسم است که هرساله هیأت دولت با یک مصوبه تغییر ساعت رسمی کشور در یکم فروردین و روز آخر شهریور را اجرایی کند.

با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تغییر ساعتی موجب بروز اختلالاتی در سلامت روان و جسم افراد جامعه می شود. به ویژه آنکه در حال حاضر مردم با بحران کرونا و افسردگی ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند باید از هر قانونی که سلامت روان جامعه را تحت شعاع قراردهد اجتناب ورزید.

برهمین مبنا نگاهی به نتایج اخیر تحقیقات دانشمندان در چندسال اخیر گواهی بر ادعای بالا است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

فرودین ماه سال 98 بود که اعضای مجلس اروپا برای عدم تغییر ساعت سالانه و ثابت نگه داشتن آن به دلیل مخاطراتی که متوجه شهروندان می کرد به اجماع رسیدند.

اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر شویم مبنای این تصمیم اعضای اتحادیه اروپا برگرفته از تحقیقات مفصلی بوده که درسال های قبل از آن انجام گرفته است.

با آنکه این تغییر ساعت بدلیل صرفه جویی در انرژی بعد از جنگ بین الملل انرژی و با موافقت 84 درصد از ساکنین آن اتحادیه انجام گرفته بود، اما به مرور دست خوش تغییر شد و تأثیرات منفی آن باعث برهم زدن این اتفاق آرا شد. به طوری که این اتحادیه در گزارش سالانه خود گفته بود: مسأله تغییر ساعت به دلیل ایجاد اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن خطر بیماری ها را افزایش می هد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز نخواهد شد.

همچنین براساس بررسی های که در ژورنال پزشکی اوپن هرت (Open Heart) در سال 2014 انجام و در مجله بیزینس اینسایدر نیز قرار گرفته نتایج نشان داده است که، میزان حمله قلبی در دوشنبه بعد از جلوکشیدن ساعت به میزان 24 درصد افزایش یافته است و سه شنبه ای که ساعت ها به حالت عادی خود برگشته است نیز 21 درصد کاهش در حمله های قلبی را شاهد بودیم. (اینجا)

علاوه بر آن مطالعات اخیر کارشناسان اتحادیه اروپا نشان داده است فرضیه صرفه جویی انرژی که به واسطه جلو کشیدن ساعت نیز مطرح بود نیز به چالش کشیده شده است و خط بطلانی به این فرضیه توسط دانشمندان کشیده شده است. (اینجا)

همچنین براساس نظر محققان انجمن The Society for Research on Biological Rhythms آمریکا که در شبکه NBC آمریکا انعکاس یافته حاکی از آن است که یکی از عواقب عقب و جلو کشیدن ساعت به هم خوردن تنظیم زمانی بدن با طلوع خورشید است و یکی از عوارض آن را می توان افزایش ریسک سرطان، به هم ریختن زمان خواب و تأثیر منفی در اضافه وزن برشمرد. (اینجا)

با این حال تأثیرات آن تنها بر جان انسان نیست چراکه تأثیرات سوئی نیز بر روح و ذهن آدمی از خود بر جای می گذارد، بنا بر تحقیقی که در رسانه CNN آمریکا انتشار یافته است نتایج مطالعات دانشمندان دانمارکی بین سال های 1995 تا 2012 بر روی 185 هزار بیمار روانپریش نشان داده است که میزان افسردگی حاصل از تغییر ساعت در بین این افراد در طول مدت 10 هفته پس از تغییر ساعت تابستانه 11 درصد افزایش یافته است. (اینجا)

صفر و یکی نبینیم

با این حال در این یادداشت اگرچه به مضرات روحی و جانی اثرات سوءتغییر ساعت پرداخته شد، اما باید به روی دیگر سکه نیز و وجوه مثبت آن نیز پرداخت، که از جمله مثبت ترین آن می توان به افزایش امکان زمان فعالیت مراکز تفریحی مانند شهربازی ها، باغ وحش ها، سینماها، استخر ها و موارد دیگر اشاره کرد که به واسطه این تغییر زمان می توانند زمان بیشتری را برای ارائه خدمات خود به مشتریانشان که بیشتر ترجیح می دهند در هنگامه بعدازظهر و عصر از خدمات آن ها استفاده کنند اختصاص دهند.

ولی با وجود بیماری کرونا، و توصیه های بهداشتی مبنی بر پرهیز از حضور در جمع های شلوغ این وجه مثبت نیز به کمترین حد خود تنزل پیدا کرده است.

حال باید دید قانون گذاران ما در مجلس شورای اسلامی یا اعضای هیأت دولت فکری به حال این لغو تغییر ساعت برای سال آینده خواهند کرد یا خیر؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تغییری که با جسم و جان آدمی بازی می کند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییری که با جسم و جان آدمی بازی می کند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید