خبرنگاران خط آهن بستان آباد - تبریز در گام آخر

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تبریز - خبرنگاران - قطعه دوم طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز در حدفاصل شهرستان بستان آباد تا ایستگاه خاوران در جنوب شرق تبریز به طول 42 کیلومتر مراحل آخر را برای اتمام و افتتاح سپری می نماید.

خبرنگاران خط آهن بستان آباد - تبریز در گام آخر

به گزارش وبلاگ مزدا 93، طرح ملی 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به منظور کاهش پنج ساعتی زمان و 114 کیلومتری مسافت سفر ریلی به تهران از مرکز آذربایجان شرقی، در سال 1379 شروع شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار همراه با آنچه که مدیران استان در سال های گذشته از آن با عنوان کم کاری پیمانکاران یاد نموده اند، موجب شد که اتمام این طرح بیش از حد انتظار طولانی گردد.

نکته قابل توجه در ارتباط با تاخیر در اجرای این طرح آن است که در سال های تراقتصادی دولت های قبلی، اعتبار کافی برای تکمیل آن اختصاص نیافت، اما دولت تدبیر و امید به رغم تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش، اتمام این طرح ریلی راهبردی برای منطقه شمال غرب و کشور را در اولویت قرار داد.

با این نگاه بود که قطعه نخست این طرح در حدفاصل میانه - بستان آباد تابستان پارسال با حضور رییس جمهوری و پس از صرف 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید و نخستین سفر خود را به مقصد مشهد مقدس و با جابجایی زائران حرم مطهر مزین کرد.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود 203 کیلومتر است که 132 کیلومتر آن شامل راستا میانه - بستان آباد و 70 کیلومتر به جامانده در راستا بستان آباد تا تبریز است و حداکثر سرعت آن برای واگن های باری 120 کیلومتر و برای واگن های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت معین شده است.

با بهره برداری از طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می گردد و اتصال آن به راه آهن نخجوان، ایروان، تفلیس به وسیله جلفا و ترکیه به وسیله مرز رازی به افزایش مبادلات بین المللی و صادرات کالا به جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

با بهره برداری از طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می گردد و اتصال آن به راه آهن نخجوان، ایروان، تفلیس به وسیله جلفا و ترکیه به وسیله مرز رازی به افزایش مبادلات بین المللی و صادرات کالا به جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

اکنون قطعه دوم این طرح به طول 42 کیلومتر در حدفاصل شهر بستان آباد تا ایستگاه خاوران در مراحل خاتمهی است و بهره برداری از آن می تواند آرزوی 60 ساله سفر کوتاه و راحت به تهران از تبریز را محقق کند؛ البته ایستگاه خاوران نیز برای وصل به ایستگاه مرکزی راه آهن در تبریز اجرای طرحی 30 کیلومتری را می طلبد که بیشتر از منظر حمل و نقل بار در سیستم ریلی و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن اهمیت دارد.

به عبارت دیگر رسیدن قطار به ایستگاه خاوران در دامنه های شاقتصادی رشته کوه های سر به فلک کشیده سهند در جنوب تبریز می تواند زمینه ساز کاربردی شدن طرح 2 خطه کردن راه آهن میانه - تبریز باشد و نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی به جد پیگیر آن است و برای نشان دادن شدت جدیت خود به پیمانکاران قطعه بستان آباد - خاوران ضرب الاجل معین نموده است.

اعزام زائران مشهد مقدس از بستان آباد با خط آهن جدید

خط آهن میانه - تبریز از طرح های زیربنایی کشور است

با این رویکرد بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید اخیر خود از انتهای خط آهن میانه - بستان آباد، با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن زودهنگام این قطار به ایستگاه خاوران، گفت: باید هر چه بیشتر کوشش گردد تا قطار تبریز به میانه به صورت کامل تکمیل گردد.

محمدباقر نوبخت اضافه نمود: راه آهن میانه-تبریز یکی از طرح های بسیار مهم زیربنایی کشور است که با پیگیری های اجرا شده، توانستیم راستا میانه تا بستان آباد را سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به مزایای این پروژه از جمله کاهش بیش از 100 کیلومتری راستا ریلی تهران تا تبریز و بهبود مشخصات فنی این راستا، گفت: بخش دوم این طرح از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول 42 کیلومتر تا خاتمه امسال تکمیل می گردد.

نوبخت گفت: تا به امروز از مجموع اعتبار مصوب برای این پروژه، 100 میلیارد تومان اعتبار نقدی برای احداث ابنیه و تجهیزات ایستگاه خاوران پرداخت شده و مابقی اعتبار نیز تا خاتمه امسال پرداخت خواهد شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه قطار در حال ساخت خاوران در جنوب شرق تبریز

وزیر راه: اتمام خط آهن میانه - تبریز احتیاجمند 2 هزار میلیارد تومان اعتبار است

وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز دوم دی ماه امسال در سفر به آذربایجان شرقی گفت: اتمام به جامانده راستا خط آهن تبریز - میانه در حدفاصل خاوران تا تبریز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

محمد اسلامی در بازدید از پل باسمنج خط آهن میانه - تبریز با اشاره به افتتاح قطعه اول طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به طول 132 کیلومتر در سفر سال قبل رییس جمهوری به استان اضافه نمود: باقی مانده راستا در 2 بخش اجرا می گردد که یک بخش آن به طول 42 کیلومتر تا ایستگاه خاوران و بخش دیگر نیز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه آهن تبریز به طول حدود 30 کیلومتر است که با بهره برداری از کل راستا، این خط ریلی به راستا اروپا و قفقاز متصل می گردد.

اسلامی یادآوری کرد: بخشی از این راستا روی زمین و 20 کیلومتر آن نیز در زیر زمین اجرا می گردد؛ پل باسمنج نیز عظیم ترین پل واقع در این راستا است که طول آن یکهزار متر و دارای 20 دهنه 50 متری می باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری کامل از این راستا، یک قطعه دیگر ریلی در کشور و منطقه به وجود آید ضمن اینکه خط آهن میانه - تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار بوده و با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.

اختصاص 650 میلیارد تومان بودجه برای اتمام قطعه بستان آباد - تبریز

در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: کوشش می کنیم پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبریز در شهرک خاوران تا قبل از خاتمه دولت بهره برداری گردد.

جواد رحمتی نهم بهمن ماه امسال در حاشیه بازدید از پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبریز و ایستگاه راه آهن خاوران، گفت: برای این پروژه در امسال 480 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تا به امروز بیش از 650 میلیارد برای آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: سعی می کنیم که زیرسازی این پروژه حداکثر تا 2 ماه آینده تمام گردد و روسازی و ایستگاه این خط آهن در خاوران نیز تا خاتمه اردیبهشت آینده به اتمام می رسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای ایستگاه فعلی تبریز هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما اصرار ما این است که این خط آهن زیرسطحی باشد، زیرا اجرای روسطحی این پروژه جلوی توسعه استان را می گرفت و به همین دلیل ما با اجرای روسطحی مخالفت کردیم.

وی اضافه نمود: سعی می کنیم ایستگاه بین خاوران و ترمینال تبریز هم برای قطار تبریز - میانه و هم برای حمل و نقل درون شهری استفاده گردد که این فاصله به عنوان ابتدای خط 3 و انتهای خط 2 مترو به صورت رینگ وصل و توسط اتوبوس ریلی پوشش داده می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خط آهن بستان آباد - تبریز در گام آخر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خط آهن بستان آباد - تبریز در گام آخر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید