راهنمای خرید پلی استیشن 5 در ایران؛ ابهام زدایی از مدل ها و ریجن ها

به گزارش وبلاگ مزدا 93، حدود یک سال از شروع نسل نهم بازی های ویدیویی می گذرد؛ نسلی که با عرضه کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری رقم خورد. به جرات می توانیم بگوییم که شروع نسل نهم و یک سال ابتدایی آن، در مقایسه با نسل های کنسولی قبلی حرفی برای گفتن نداشته است. سال گذشته و با عرضه پلی استیشن 5 مطلبی نوشتیم تا شما را از پرداخت ارقام تخیلی برای این کنسول بازداریم. در این بازه یک ساله، شرایط برای خرید کمی بهتر شده است. هنوز هم سر حرف های سال قبل مان هستیم، اما اگر تصمیم به خرید پلی استیشن 5 گرفته اید و می خواهید این کنسول را تهیه کنید، بد نیست پیش از خرید چند نکته را بدانید.

راهنمای خرید پلی استیشن 5 در ایران؛ ابهام زدایی از مدل ها و ریجن ها

نکته نخست این است که قیمت خرید پلی استیشن 5 در حال حاضر واقعی نیست و این موضوع در بیشتر نقاط جهان صدق می نماید. یا باید در کشورهایی که کنسول به صورت رسمی توزیع شده است، طی کوشش های ممتد و چالش برانگیز یک کنسول برای خرید دست و پا کنید، یا از سمت فروشنده های غیر رسمی وارد شوید و رقم بیشتری برای خرید پرداخت کنید. مشخصا در مملکت ما توزیع رسمی پلی استیشن 5 وجود ندارد و مطمئن باشید آن هایی هم که کنسول را وارد کشور نموده اند، قیمتی بیشتر از رقم اصلی آن پرداخت نموده اند. در نتیجه شما به عنوان خریدار هم در حال حاضر قیمت بیشتری از ارزش اصلی کنسول پرداخت خواهید کرد.

نکته دیگر، بحث نرم افزاری است. در طول یک سالی که از عرضه پلی استیشن 5 می گذرد، شاید یکی دو بازی درست و درمان مختص این کنسول عرضه شده باشد؛ بازی هایی که بسیار خوب هستند و روی هیچ پلتفرم دیگری پیدا نمی شوند. این مشکل به این زودی ها هم برطرف نخواهد شد، چون شرکت های بازی سازی به خاطر چالش های ناشی از قرنطینه ها، با روندی کاملا متفاوت در توسعه بازی روبرو شده اند. حتی بازی های بزرگ ساخته خود سونی، مثل هورایزن فوربیدن وست و گاد آو وار رگناورک و گرن توریسمو 7 که برای عرضه در سال 2022 برنامه ریزی شده اند، هم روی پلی استیشن 4 عرضه می شوند و هم روی پلی استیشن 5. در نتیجه به راحتی می گوییم که تا سال آینده هم هیچ اجباری به خرید کنسول نخواهد بود.

با این حال، به هنگام صحبت درباره خرید پلی استیشن 5، نکته بسیار مهم دیگری هم مطرح می گردد که فقط مختص ممکلت خودمان است: آینده به هیچ شکلی قابل پیش بینی نیست. فرضا همین حالا توانایی خرید کنسول را دارید، آیا شش ماه یا یک سال آینده هم توانایی خرید را خواهید داشت؟ متخصص مالی نیستیم، اما تجربه شخصی مان در زندگی داخل این کشور به ما آموخته است که ارزش واحد پولی ثابت نخواهد ماند. البته اگر می خواهید برای خرید پلی استیشن 5 صبر کنید، راه حلی وجود دارد و این راه حل، حفظ ارزش پولی است که برای خرید این کنسول کنار گذاشته اید. پاسخ هایی برای چگونگی حفظ این ارزش هم داریم، اما همانطور که گفتیم، متخصص مالی نیستیم، در نتیجه حرف ما را نشنیده بگیرید.

با تمام این اوصاف، اگر تمام قصه هایی که گفتیم را خوانده اید و هنوز هم قصد خرید کنسول را دارید، در ادامه با آنالیز مدل ها و نسخه های مختلف کنسول پلی استیشن 5 با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که این مطلب راهنمای خرید پلی استیشن 5 در ایران است، آن هم به این علت که اخیرا آگاه شدیم فروشنده های ممکلت دست به ترفندها و حیله ها و دروغ های محیرالعقولی می زنند تا جنس خود را بهتر جلوه دهند و با قیمت بالاتر به خریدار قالب نمایند. به همین دلیل هم این را وظیفه خود دیدیم تا هر چه سریعتر موضوع را شفاف سازی کنیم.

مدل های مختلف پلی استیشن 5

ممکن است برای خرید پلی استیشن 5 وارد فروشگاهی شوید و فرضا فروشنده به شما بگوید که این مدل ساخته فلان جا و مدل دیگری ساخته بهمان جاست و برای هر کدام از مدل ها هم یک قیمت متفاوت به شما بدهد. در ثانیه چنین فروشگاهی را ترک کنید که از همان لحظه ورود شما، فرایند به بازی گرفتن تان شروع شده است؛ فرایند ای که نهایتا به پرداخت رقمی بسیار بیشتر، برای محصولی یکسان که هیچ فرقی ندارد منجر خواهد شد.

بگذارید همین ابتدا این موضوع را به سادگی برای تان روشن کنیم: کنسول ها، بدون در نظر گرفتن جعبه و عدد و رقم و شماره سریال آن ها، همگی در دو سه خط فراوری یکسان ساخته می شوند. این خطوط فراوری هم همگی بلااستثنا در چین قرار دارند و نه تنها هیچ برنامه ای هم برای ساخت کنسول در کشور دیگری از سوی سونی وجود ندارد، بلکه حتی اگر چنین اتفاقی هم بیافتد، فرقی در محصول نهایی ایجاد نمی نماید. محصول مورد بحث ما که میوه یا گوشت نیست که برای مثال گوشت گوسفند هلندی اش کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گوسفند دام داری محل تان داشته باشد.

کنسول از یک تراشه خاص استفاده می نماید که آن هم در کارخانه مثلا فاکس کان چین ساخته و برای استفاده به کارخانه های سونی، آن هم دوباره مستقر در چین فرستاده می گردد. حتی فرقی نمی نماید کنسول ساخته خط فراوری شماره 1 باشد یا خط فراوری شماره 2، در نهایت تراشه ها و بردها و متریال های کاملا یکسان در ساخت آن استفاده می گردد و محصول نهایی یکی است.

بگذارید ساده تر بگوییم: جعبه کنسول شما متعلق به هر نقطه و مکانی باشد، محصول داخلش یکی است و هیچ فرقی نمی نماید.

حدود یک ماه پیش، سونی سخت افزار داخل کنسول پلی استیشن 5 را کمی تغییر داد. این تغییرات همواره صورت می گیرند و هدف آن ها هم کاهش هزینه های ساخت و افزایش سوددهی است و هیچ تاثیری هم روی عملکرد نهایی یک کنسول ندارند. سونی در همه حال مشغول آنالیز سخت افزار و در پی راه هایی برای بهبود آن است، اما این تغییرات نه برای مصرف نماینده و بلکه برای خودشان است.

گاه ممکن است برای حل مشکل کمبود قطعات، مثلا شرکت ارایه دهند ه قطعه حافظه را تغییر دهند و حرکاتی از این قبیل. حتی تغییری به این کوچکی روی شماره سریال دستگاه تاثیر می گذارد. شماره سریالی که مشخصا برای استفاده در داخل سونی تعبیه شده و شخص مصرف نماینده ذره ای دانش در چگونگی خواندن آن را هم ندارد. اگر کسی بحث شماره سریال را به هنگام خرید کنسول میان کشید، شک نکنید که می خواهد سرتان کلاه بگذارد. نه او می تواند از آن شماره سریال چیزی سر در بیاورد و نه شما. آن شماره سریال برای متصدی سونی است که محض بازگشت کنسول، با ورود شماره سریال متوجه شوند کنسول از کدام سری است و چه مدل قطعاتی در آن استفاده شده.

یک بار دیگر ساده تر می گوییم: شماره سریال و شماره مدل یک کنسول، هیچ تفاوتی در آن دستگاه ایجاد نمی نماید و اساسا برای من و شما نیست. شماره سریال از سری ساخت کنسول می گوید و هیچ کس جز سونی هم نمی داند هر حرف و رقم آن دقیقا به چه معناست. اگر حرف از شماره سریال می زنید، بدانید که بازیچه دست یک عده سودجو شده اید.

این موضوع هم برای کنسول و هم برای دسته و لوازم جانبی آن صدق می نماید. در حال حاضر، یعنی آبان ماه 1400 که این مطلب نگارش می گردد، لوازم جانبی تقبلی که هیچ، حتی لوازم جانبی غیر رسمی برای پلی استیشن 5 هم وجود ندارد. صد درصد که در آینده نزدیک چنین نخواهد بود، اما سونی حتی در حال حاضر به شرکت های رسمی سازنده دسته هم اجازه ساخت دسته پلی استیشن 5 را نداده است، چه برسد به اینکه نسخه های تقلبی آن ساخته گردد. فعلا می توانید سفت و سخت در دهن آن فروشنده ای که می گوید کنسول و دسته من اصل است و جنس بقیه تقلبی، بکوبید. ولی یادتان نرود که در آینده این کار را نکنید که ممکن است حرفش درست باشد.

به هنگام خرید پلی استیشن 5 چه کنیم؟ پیش از هر چیز انتخاب کنیم که آیا مدل دیسک خور را می خواهیم یا مدل تمام دیجیتال، سپس مقرون به صرفه ترین مدل را بخریم. منظورمان این است که اگر فروشنده گفت این مدل و این ریجن مقرون به صرفه تر و دیگری گران تر است، فلان شماره سریال بهتر و آن یکی بدتر، شما مقرون به صرفه ترین را خریداری کنید و اطمینان داشته باشید که هیچ فرقی ندارد. البته که از نظر ما با چنین فروشنده ای معامله نکنید که در روز روشن قصد کلاه برداری از شما را دارد.

اما ریجن که همین فروشنده ها به کنسول و قطعات می بندند، دقیقا چیست؟

ریجن های مختلف پلی استیشن 5

چه کنسول ها و حتی چه دیگر محصولاتی که به وسیله شرکت های بزرگ در تمام جهان عرضه می شوند، مشخصا با در نظر گرفتن بازار هدف بسته بندی خواهند شد. بگذارید یک بار دیگر و محض تکرار بگوییم: با توجه به بازار هدف بسته بندی خواهند شد. تنها یک نوع محصول وجود دارد و محصول مورد بحث ما هم اینجا پلی استیشن 5 است. با توجه به اینکه قرار است این کنسول در کدام کشور و ناحیه فروخته گردد، این محصول را در جعبه متفاوتی قرار می دهند؛ جعبه ای که نوشته های روی آن و دفترچه داخل آن، با زبان و گارانتی کشور هدف تنظیم شده اند.

همانطور که بالاتر گفتیم، بیشتر محصولات الکترونیکی عرضه رسمی در کشور ما ندارند. در نتیجه ممکن است از هر ناحیه ای وارد مملکت ما شوند. ممکن است کنسول برای آسیای شرقی بسته بندی شده باشد، یا برای اروپا یا امریکا. محصولات سونی، از سه رقم استفاده می نمایند. آن هایی که برای آسیای شرقی (ژاپن و هنگ کنگ) بسته بندی شده باشند، ریجن 3 هستند، اروپا و خاورمیانه ریجن 2 و امریکای جنوبی و ایالات متحده هم ریجن 1.

آیا محصول داخل این بسته ها فرق می نماید؟ خیر. کنسول در همان خط فراوری یکسان کارخانه ساخته و برای این منطقه ها مختلف بسته بندی می گردد.

مشخصا با یکی از فروشنده های کنسول بزرگ کشور تماس گرفتیم و علت تفاوت قیمت ریجن ها را پرسیدیم. چرا قیمت پلی استیشن 5 ریجن فلان از ریجن بهمان کمتر یا بیشتر است؟ پاسخی که شنیدیم این بود: کنسول هایی که از خاورمیانه آمده اند، مشخصا آن هایی که روی جعبه شان عربی نوشته است، هزینه حمل و نقل متفاوتی از کنسول مدل اروپا داشته است. این هزینه حمل نقل روی قیمت نهایی مدل های مختلف تاثیر گذاشته است.

آیا ریجن کنسول تاثیری در تجربه استفاده دارد؟ خیر. کنسول در تمام بسته ها و جعبه ها یکسان است. با خیال راحت هر مدل و هر ریجن که مقرون به صرفه تر است را خریداری کنید و به این قیمت گذاری های عجیب و غریب که فقط مختص فروشنده های مملکت ما است تن ندهید.

پس بحث اکانت و بازی چه می گردد؟ آیا ریجن اکانت یا بازی های من نباید با کنسول یکسان باشد؟ آیا ضربدر و دایره در کنسول های ریجن ژاپن برعکس نیست؟ و جواب تمام این ها هم خیر است. ریجن کنسول هیچ تاثیری در هیچ چیز ندارد.

این سوال را هم از فروشنده پرسیدیم که چرا ممکن است کسی هزینه بیشتری برای آن مدل ریجن اروپا بپردازد و جواب کمی غافلگیرمان کرد: چون نمی خواهد روی جعبه کنسولش ژاپنی و عربی نوشته شده باشد و می خواهد انگلیسی باشد. اطمینان پیدا کنید که شما آن خریدار نیستید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید پلی استیشن 5 در ایران؛ ابهام زدایی از مدل ها و ریجن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید پلی استیشن 5 در ایران؛ ابهام زدایی از مدل ها و ریجن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید