سفر به شهری که می سوخت

به گزارش وبلاگ مزدا 93، اگر می خواهید به شهری 5 هزار ساله سفر کنید باید یک راست راهی شهر سوخته شوید که البته قرن هاست در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان آرام گرفته. شهری باشکوه که اگرچه امروز، اطرافش را بیابانی خشک احاطه کرده اما روزگاری دور، دشتی پربرکت در اطرافش داشت. اینجا بزرگ ترین شهر در شرق فلات ایران در دوره مفرغ است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران باستان داشته. شهر سوخته که یکی از پیشرفته ترین

سفر به شهری که می سوخت

سفر به شهری که می سوخت

نویسنده: روح الله شیرازی

راهنمای سفر به شهر سوخته، بزرگ ترین تمدن باستانی شرق فلات ایران

اگر می خواهید به شهری 5 هزار ساله سفر کنید باید یک راست راهی شهر سوخته شوید که البته قرن هاست در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان آرام گرفته. شهری باشکوه که اگرچه امروز، اطرافش را بیابانی خشک احاطه کرده اما روزگاری دور، دشتی پربرکت در اطرافش داشت. اینجا بزرگ ترین شهر در شرق فلات ایران در دوره مفرغ است که نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایران باستان داشته. شهر سوخته که یکی از پیشرفته ترین شهرهای دوره باستان محسوب می شود، در فاصله سال های 3 هزار و 200 قبل از میلاد تا سال های 2 هزار قبل از میلاد شلوغ و پرجمعیت بود. در واقع ارزش این محوطه باستانی در منحصر به فرد بودن بعضی از یافته های آن است که تا به امروز در دیگر محوطه های باستانی جهان به دست نیامده؛ مثل آثار کهن جراحی جمجمه، چشم مصنوعی، بازی فکری و نخستین انیمیشن (پویانمایی) جهان، نمونه های معرق کاری و ظروف سنگ مرمری. این محوطه اوایل قرن بیستم کشف شد و کاوش ها در آن همچنان ادامه دارد.

چطور بگردیم؟

تاریخ در جنوب شرقی

شهر سوخته در یکی از گرم ترین منطقه ها کشور قرار گرفته است و نوروز، زمان مناسبی برای سفر به آنجاست. بازدید از این سایت باستانی این مزیت را دارد که می توانید از امکانات کمپ گردشگری آن مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق و فروشگاه استفاده کنید و رایگان از سایت و موزه آن تماشا کنید.

چطور برسیم؟

راستا تمدن کهن

از زابل و زاهدان، هم با خودروی شخصی، هم با وسایل نقلیه عمومی می توانید به شهر سوخته برسید

خودروی شخصی:

از زاهدان تا شهر سوخته 140 کیلومتر و از زابل 55 کیلومتر راه دارید. اگر از شهر زاهدان قصد رسیدن داشته باشید، باید وارد جاده زابل شوید و دوراهی زابل - نهبندان را به سمت راست بپیچید. بعد از این دو راهی، باید جاده را ادامه دهید تا در سمت چپ جاده، تابلوی بزرگ شهر سوخته و همین طور کمپ گردشگری آن را ببینید. از زاهدان حدود یک ساعت و ربع در راه خواهید بود تا به این سایت باستانی برسید؛ البته نباید نگران گم شدن باشید؛ چون هر چند کیلومتر، تابلوهای سبزرنگ، فاصله شما تا شهر سوخته را نشانتان خواهند داد.

وسایل نقلیه عمومی:

می توانید از زاهدان سوار تاکسی های زابل شوید و با پرداخت 6 هزار تومان از راننده بخواهید شما را روبه روی سایت پیاده کند. همین راستا را به صورت برعکس می توانید از شهر زابل دنبال کنید تا در عرض 45 دقیقه روبه روی سایت پیاده شوید.

چه می بینیم؟

شهری با 50 قرن عمر

باستان شناسان، شهر سوخته را به بخش های مختلفی تقسیم کرده اند که منطقه مسکونی، بخش بناهای یادمانی، گورستان و همین طور موزه از مهم ترین بخش های تماشای این سایت هستند.

بخش یادمانی:

در بخش یادمانی، باستان شناسان بقایای بنای بزرگی را کشف کرده اند که حدود یک هزار و 600 مترمربع مساحت دارد. این محوطه احتمالاً یک بنا بوده که البته کاربری آن هنوز معین نیست و با 93 اتاق و فضای بازی که دارد، واقعاً بی نظیر و تماشایی است.

موزه:

در کنار این سایت باستانی، موزه ای قرار گرفته است که اشیای به دست آمده از کاوش های باستان شناسی در آنجا نگهداری می شود. این موزه شامل چند صد شی باستانی است و می توانید رایگان آنها را تماشا کنید.

منطقه مسکونی:

یکی از بخش های جالب شهر سوخته، منطقه مسکونی آن است که روزگاری شامل خانه های مردم عادی شهر بوده و به وسیله کوچه های مواج باریکی از همدیگر تفکیک می شده اند. این خانه ها نقشه چهارگوش دارند که فضاهایی باز برای انجام فعالیت های روزانه مثل پخت و پز، دامداری یا حتی پیشه وری داشته اند. برای تماشا نمی توانید وارد این منطقه بشوید و به تماشایی از دور باید اکتفا کنید.

گورستان:

گورستان معروف شهر سوخته در بخش جنوب و جنوب غربی محوطه قرار گرفته است. اینجا یکی از وسیع ترین گورستان ها در دوران آغاز تاریخی با عصر مفرغ بوده و جالب است که بدانید که باستان شناسان تخمین می زنند که در یک دوره هزارساله، تا 37 هزار و 500 انسان در این محوطه 25 هکتاری دفن شده اند. چشم مصنوعی شهر سوخته و دانه های انگور درون کوزه ها از میان همین گورها به دست آمده اند.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون

به "سفر به شهری که می سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهری که می سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید