لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت

به گزارش وبلاگ مزدا 93، لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت خوب شامل مواد غذایی با فیبر بالا برای تمام وعده های غذایی است. هر چند رژیم غذایی یک داروی آنچنان موثر به شمار نمی رود، اما برای مدیریت بروز ناگهانی بیماری و علایم آن مفید است.

لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت خوب شامل مواد غذایی با فیبر بالا برای تمام وعده های غذایی است. هر چند رژیم غذایی یک داروی آنچنان موثر به شمار نمی رود، اما برای مدیریت بروز ناگهانی بیماری و علایم آن مفید است.

توسعه دیورتیکول یا کیسه متورم شده در پوشش دستگاه گوارش یک شرایط دردناک است. در اغلب موارد، این شرایط در آزمایشات تصویربرداری از روده بزرگ تشخیص داده می گردد. التهاب، عفونت یا التهاب دیورتیکول باعث ناراحتی بزرگ و عمیق شکم درد می گردد.

این شرایط به اسم دیورتیکولیت شناخته شده است، و درمان آن شامل استفاده از دارو و پیروی از یک رژیم غذایی سخت است. ترکیب مواد غذایی سالم در وعده های غذایی روزانه به مدیریت درد و ناراحتی به طور موثری یاری می نماید. التهاب دیورتیکول و علایم همراه با آن در بین مردم رایج است. افراد دچار شکم درد در حال حاضر و پس از آن باید تحت روش های تشخیصی برای این بیماری باشند چون این بیماری اگر در مرحله پیشرفته شناخته گردد واقعا دردناک است.

پیروی از یک رژیم غذایی بافیبر بالا همراه با دستور العمل های رژیم غذایی سالم در مبارزه با دیورتیکولیت یاری می نماید. ادامه مطلب را بخوانید تا با یک برنامه رژیم غذایی و یک لیست غذایی نمونه آشنا شوید.

رژیم غذایی کم مانده

در طول آغاز علایم، پزشک شما احتمالا یک رژیم غذایی کم مانده را توصیه می نماید. در این دوره، 10 گرم مصرف فیبر در هر روز کافی در نظر گرفته می گردد. رژیم غذایی کم مانده شامل سوپ، مایعات سالم و غذای کم فیبر است. نکته این است که برای کاهش حجم روده، بر دستگاه گوارش و دیگر مسائل دستگاه گوارش فشار می آورند. پس از اینکه بیماری التهابی به خوبی درمان شد، فیبر به تدریج به رژیم غذایی افزوده می گردد.

مواد غذایی رژیم غذایی

بر اساس نظر کارشناسان بهداشت، بیماری مبتلا به دیورتیکولیت باید 20 تا 35 گرم فیبر به صورت روزانه مصرف کند. مواد غذایی که می توان در رژیم غذایی قرار داد شامل موارد زیر است.

غاذهایی بر اساس غلات: سبوس گندم، پوسته سبوس، بلغار گندم، برنج قهوه ای، برنج سفید، جو دو سر و نان گندم

سبزیجات: انواع کدو، مارچوبه، لوبیا، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی، کاهو و کلم

میوه ها: سیب تازه با پوست، تمشک، پرتقال، هلو، گلابی، کیوی، کشمش، انجیر خشک و سیب خشک

آجیل ها و دانه ها: حبوبات، میوه کاج، پسته و دانه کدو تنبل

مواد غذایی که باید اجتناب گردد

عوامل تحریک کننده این بیماری شامل غذاهای دارای فیبر پایین و سبک زندگی بی تحرک هستند. تکرار رژیم غذایی مشابه کمتر از تکرار عوارض بیشتر نیست. با این حال، در طول آغاز این بیماری، شخص باید غذاهای نرم و آن هایی که دارای فیبر پایین هستند را مصرف کند. در چنین مواردی، مواد غذایی که باید از آن ها خودداری گردد شامل غلات سبوس دار، میوه های خشک، غذاهای ادویه دار و سبزیجات کالیست است. پس از آن، زمانی که علایم التهاب فروکش کرد می توان رژیم غذایی را به فیبر بالا تغییر داد.

صبحانه: شیر رقیق، میوه و سبوس پوسته

میان وعده: میوه خشک شده، یا کیک جو دو سر

نهار: گوشت بدون چربی، سالاد، پنیر و مواد غذایی سبوس دار

میان وعده بعد از ظهر: میوه های تازه

عصرانه: بیسکوییت گندم، ذرت بو داده و چای

شام: نان، برنج قهوه ای، ماکارونی گندم کامل، سالاد سبزیجات، مرغ

یک رژیم غذایی با فیبر بالا پایه و اساس رژیم غذایی دیورتیکولیت است. در فکر داشه باشید که یک برنامه غذایی درمان نهایی برای یک بیماری نیست. شخص احتیاج دارد تا گزینه های درمانی اختصاص یافته و فعالیت های بدنی تحت نظر پزشک متخصص را بگذراند تا نتایج سریع را مشاهده کند.

سلب مسئولیت: مطالب ارائه شده در این مقاله صرفا جهت مقاصد آموزشی هستند و نمی توانند جایگزینی برای توصیه های پزشک متخصص باشند.

منبع: راسخون

به "لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست غذایی رژیم دیورتیکولیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید