ماجرای جوایز ویژه به فینالیست های آوای جادویی ، همه چیز را تکذیب می کنم

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تهیه کننده مسابقه آوای جادویی تاکید نمود: هرگونه حاشیه را در زمینه نداشتن مجوز برای این مسابقه تکذیب می کنم.

ماجرای جوایز ویژه به فینالیست های آوای جادویی ، همه چیز را تکذیب می کنم

به گزارش وبلاگ مزدا 93 او بعلاوه اظهار داشت: مهم، اتفاقی است که الان اتفاق افتاده و مردم برنامه را دوست داشتند و بعلاوه یاری کردیم تا استعدادهای پنهان جوانان کشورمان نمایان گردد.

محمد طهرانی ـ سازنده مسابقه استعدادیابی آوای جادویی ـ درباره روند کلی این مسابقه استعدادیابی موسیقی از زمان فراوری تا گرفتن مجوز، حواشی که به همراه داشت، تاثیرگذاری اش در جامعه و اهمیت به قشر جوان و استعدادهای پنهان کشور صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.

چرا میان فراوری و پخش آوای جادویی فاصله افتاد؟

تهیه نماینده آوای جادویی ابتدا با اشاره به اتفاقاتی که برای پخش مسابقه رخ داد و فاصله ای که میان فراوری و پخش آوای جادویی ایجاد شد، شرح داد: ضمن تشکر از دستگاه های مربوطه و ساترا باید اشاره کنم آوای جادویی از سال 1399 مجوز فراوری داشته و با توجه به رسالتی که داشتیم و کیفیت برنامه برای ما اهمیت داشت، زمان فراوری برنامه با یک برنامه صرفا نمایشی متفاوت شد. در مسابقه ای مثل آوای جادویی داوران ساعت ها برای آموزش یک هنرجو وقت می گذارند اما بیننده فقط یک اجرای پنج دقیقه ای را می بیند. درباره پخش محصول هم ماجرای خاصی وجود نداشت. این یک محصول خصوصی است و در زمانی که مقرر بود منتشر گردد، با مجموعه های متعددی مذاکره شده است.

وی اظهار داشت: هر مجموعه شرایط خاص خود را دارد و در معامله ها بعضی وقت ها ممکن است توافق حاصل نگردد. مسائل یا اختلال در مسیر هر کاری وجود دارد. آوای جادویی از همان ابتدا مجوز داشته است و هرگونه حاشیه ای در این زمینه را تکذیب می کنم. به هرحال موضوعات حاشیه ای اهمیتی ندارد. مهم اتفاقی است که امروز در آوای جادویی افتاده است و مردم مسابقه را دیده اند و از آن استقبال نموده اند.

او سپس درباره نوپا بودن حوزه فراوری مسابقات استعدادیابی موسیقی در ایران و چالش هایی که ممکن است در راه ساخت این نوع برنامه ها وجود داشته باشد، شرح داد: هیچ وقت احساس نکردم که فراوری این کار سخت تر از فراوری یک سریال یا محصول نمایش خانگی است؛ ضمن اینکه این اتفاق برای اولین بار نیست که می افتد. قبل از آن هم برنامه شب کوک در صداوسیما پخش شد و همین الان یک مسابقه مجذوب نماینده با عنوان هماهنگ در حال پخش است.

طهرانی تاکید نمود: هدفمان صرفا فراوری یک برنامه نمایشی نبوده و به رسالت فرهنگی مان برای پیدا کردن استعدادهای داخل کشور توجه نموده ایم.

تهیه نماینده آوای جادویی فراوری مسابقات استعدادیابی موسیقی را مستلزم توجه به نیازهای جامعه دانست و اظهار داشت: افرادی که این محصولات را فراوری می نمایند باید ببینند آیا جامعه ظرفیت پذیرش این فضای استعدادیابی را دارد و می خواهد این برنامه ها را ببیند یا خیر. آوای جادویی برنامه ای بود که نشان داد مردم فضای استعدادیابی خوانندگی را دوست دارند.

ماجرای جوایز ویژه برای فینالیست ها چه بود؟

وی سپس درباره انتشار خبری مبنی بر جوایز ویژه آوای جادویی برای فینالیست ها (از جمله ساخت یک قطعه با آهنگسازی علیرضا افکاری) و انتقادی که از بعضی برنامه های قبلی استعدادیابی موسیقی به خاطر کم تاثیر بودن آنها در آینده استعدادهای موسیقی می شد، به این اشاره نمود که قطعا فکر کردن او به فراوری یک برنامه استعدادیابی موسیقی به خلأ موجود در این حوزه مرتبط بود.

طهرانی افزود: برای همه محتواهایی که در این حوزه فراوری شده اند احترام قائلم اما رسالت هر برنامه می تواند با برنامه های دیگر متفاوت باشد. زمانی هدف از فراوری یک اثر صرفا تفریح و نمایش جهت جلب رضایت مخاطب است ولی یک وقت در کنار این موضوع، هدف بزرگ تری وجود دارد. در آوای جادویی از ابتدا این هدف وجود داشت که اینجا یک آموزشگاه تخصصی باشد که رقابت در آن عادلانه باشد، تیم فراوری هیچ دخل و تصرفی در انتخاب ها نداشته باشد و داوران مستقلا کار خود را پیش ببرند.

وی اظهار داشت: آقای افکاری هم خودشان دوست داشتند این جایزه را به فینالیست هر گروه هدیه بدهند و ما هم تدابیری اندیشیده بودیم که فضایی را فراهم کنیم که هنرجویان صرفا با یک هدیه مالی از مسابقه بیرون نروند. جنبه هنری و زحمت هنرجویان برای ما ارزش دارد و این مسئولیت برای تیم آوای جادویی وجود داشت که در حد توان خودش به عنوان یک مجموعه خصوصی از این استعدادها حمایت کند و خروجی اش محدود به قطعاتی نباشد که هنرجویان در مسابقه به اصطلاح کاور نموده اند.

شباهت آوای جادویی به نسخه خارجی

این تهیه نماینده سپس در پاسخ به پرسشی درباره شباهت نسخه های داخلی مسابقات استعدادیابی به نمونه های خارجی اظهار کرد: مسابقات ساخته شده در جهان الگویی دارند که اگر از آنها استفاده نکنیم اشتباه است. مثلا اینکه یک خواننده صدای یک فرد را بدون توجه به ظاهر آن فرد در حوزه موسیقی انتخاب کند، خیلی منطقی و الگویی درست است. برای رسیدن به چنین هدفی این ایده را پیدا نموده اند که داوران پشت به صحنه روی صندلی بنشینند. بهره برداری کردن از این ماجرا اشتباه نیست؛ ضمن اینکه اصول تاک شوها و رئالیتی شوها کپی است. در همه جهان آدم های خلاق وجود دارند و هر کشوری بنا بر فرهنگ و شرایط خودش آن الگوها را بومی سازی می نماید. آوای جادویی هم می تواند برداشت آزادی از یک نسخه بین المللی باشد.

او درباره نحوه انتخاب داوران و اعلام اسامی بعضی از چهره های مطرح دیگر موسیقی در دوران پیش فراوری آوای جادویی که در نسخه نهایی حضور نداشتند هم گفت: این اشتباه است که بگوییم ما داوران را انتخاب کردیم. ما با این تیم داوری افتخار همکاری را داشتیم و نگاه ما هم این بود که سعی کنیم از تمام طیف هایی دعوت کنیم که امکان حضور در برنامه دارند. با خیلی از عزیزان گفت وگو کردیم که حتی نام هایشان در خبرگزاری ها ذکر نشد اما گاهی اوقات آن شخصیت به خاطر زمان بندی کاری یا اتفاقاتی که در زندگی اش رخ می دهد امکان حضور در پروژه را ندارد.

وی یادآور شد: عزیزانی که در حال حاضر در خدمتشان هستیم هم نهایت همکاری از نظر زمان بندی با پروژه را داشتند و هم نسبت به موضوع استعدادیابی دغدغه داشتند. از سوی دیگر نمی توانستیم از اشخاصی دعوت کنیم که ممکن بود انتقاداتی نسبت به جایگاه آنها به عنوان مربی وجود داشته باشد. افرادی که اکنون در جایگاه داور-مربی حضور دارند هم اسطوره های خوانندگی کشورمان هستند، هم کارنامه های درخشانی دارند و هم دانش کافی را برای انتقال به نسل بعدی دارند.

از استقبال مردم راضی شدیم

تهیه نماینده آوای جادویی بعلاوه درباره ویژه برنامه آوای جادویی با عنوان صدای داوران که با حضور سامان احتشامی منتشر شد، اظهار داشت: این کار از یک طرف یک اتفاق دلی و مجذوب نماینده بود برای اینکه شاید با اینکار بتوانیم قدردان استقبال مخاطبان برنامه باشیم. خود ما از استقبال پر شور مردم راضی شدیم و این مجذوب نماینده بود که خود داوران را روی استیج غافلگیر کردیم و دوست داشتیم این اتفاق بیفتد که داوران به شکل بداهه روی صحنه حضور پیدا نمایند.

اینگونه توانایی ستودنی اساتید در اجرا آن هم بدون آمادگی برای چندمین بار به مردم نشان داده شد و این شاید مهم ترین شاخصه حضور این داوران بود. استودیوی آوای جادویی استودیوی برنامه سازی است و نه استودیوی تخصصی ضبط موسیقی، پس خیلی توانایی می خواهد که بدون تمرین در آن استودیو بتوانی اجرای زنده داشته باشی. داوران آوای جادویی این کار را انجام دادند و خدا را شکر مردم هم استقبال کردند.

او به احتمال وجود غافلگیری های دیگری تا انتهای برنامه اشاره و اظهار داشت: قطعا تا انتهای برنامه سورپرایزهای خیلی مجذوب نمایندهی خواهیم داشت اما اگر بخواهیم الان بگوییم دیگر سورپرایز محسوب نمی شوند.

آوای جادویی ادامه دارد؟

طهرانی درباره احتمال فراوری فصل های بعدی آوای جادویی هم اظهار داشت: قطعا چنین برنامه ای باید تکرار گردد چون مخاطبان از آن استقبال نموده اند و اینگونه برنامه ها می توانند با احترام به سلیقه شنیداری مخاطب در فراوری و انتشار آثار فاخر و اصیل به مرور زمان تاثیرگذار باشند، قطعا دوری از فراوری آثار ضعیف و ضد ارزش امروز دغدغه هر متخصص موسیقی می باشد.

وی ادامه داد: این دست برنامه ها می تواند به استعدادهایی یاری کند که در کشور و خاک خودشان هستند و کوشش می نمایند تا در رشته ای پیروز شوند که در آن تخصص دارند. ما در آوای جادویی چیزی حدود هشت هزار کلیپ از جوانان داشتیم که از بین آنان حدود 50 نفر وارد برنامه شدند. ذات این مسابقه رقابت است ولی حضور این جوانان و معرفی آنان به مخاطب به خودی خود مجذوب نماینده است. مهم است که بدانیم در کشورمان جوانانی هستند که خود سرمایه هستند اما سرمایه مادی یا تهیه نماینده ندارند و یا شاید مسیر معرفی آنها به مخاطب وجود ندارد اما صداهای خیلی فاخری دارند و نیاز به تریبونی دارند که صدای خود را به مردم برسانند.

تهیه نماینده آوای جادویی در خاتمه تاکید نمود: تعداد این جوانان کم نیست. هر کدام از این هنرمندان می توانند در بازار مالی کشور تاثیرگذار باشند و سلیقه شنیداری مخاطب را در کنار بسیاری از خواننده های شناخته شده و خوب کشورمان از محتوای ضد ارزش و هجویات دور نمایند.

اگر هر کدام از این استعدادها بتوانند جایگاه خود را در تخصص شان پیدا نمایند موجب اشتغال گروه های مختلف و ارتزاق بسیاری از افراد پیرامون خود می شوند. فکر می کنم تکرار برنامه هایی از قبیل آوای جادویی هم از جهت نمایشی و جلب رضایت مخاطب و ساختن لحظه هایی قشنگ و مجذوب نماینده برای مردم مفید است و هم از این جهت که بار فرهنگی و مثبتی در جامعه دارد.

پخش مسابقه استعدادیابی موسیقی آوای جادویی که فراوری آن در سال 1400 شروع شده بود با تاخیری بیش از یک سال از 25 اسفند 1401 در نشبکه نمایش هخشروع شد. فصل اول این مسابقه هم اکنون به مراحل خاتمهی اش رسیده است.

کنسرتی که همه را حیرت زده کرد | چهره اش خسته بود اما ادامه می داد | مسئولیتم را سنگین کردید

منبع: همشهری آنلاین

به "ماجرای جوایز ویژه به فینالیست های آوای جادویی ، همه چیز را تکذیب می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای جوایز ویژه به فینالیست های آوای جادویی ، همه چیز را تکذیب می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید