نقش همسر در بهداشت روان دوران بارداری

به گزارش وبلاگ مزدا 93، به علت افزایش نیازهای عاطفی زن در دوران بارداری و افزایش احساسات وابستگی در وی و هم چنین به علت نگرانی های خاص مادر در دوران بارداری، ضروری است که حمایت و توجه و محبت همسر در تمام دوران بارداری همراه زن

نقش همسر در بهداشت روان دوران بارداری

نویسنده: دکتر فاطمه رنجبر کوچکسرایی

به علت افزایش نیازهای عاطفی زن در دوران بارداری و افزایش احساسات وابستگی در وی و هم چنین به علت نگرانی های خاص مادر در دوران بارداری، ضروری است که حمایت و توجه و محبت همسر در تمام دوران بارداری همراه زن باردار باشد تا بدین گونه تنش و اضطراب زن کاهش یابد و زمینه برای رشد و نمو مناسب جنین در رحم مادر فراهم گردد.

بسیار خوب است که زن باردار و همسرش ساعاتی از روز را در کنار هم نشسته و در خصوص نامگذاری فرزند آینده خود، در خصوص شیوه های تربیتی او و تصمیماتی که برای آینده فرزند خود دارند با یک دیگر صحبت نمایند. بهتر است که از یکی دو ماه قبل از زمان وضع حمل، زن و شوهر به همراه یک دیگر برای تهیه وسایل نگهداری نوزاد آینده، اقدام نمایند تا از این طریق احساس مادر و پدر شدن در آن دو هر چه بیش تر تقویت گردد و هم چنین آمادگی زن باردار برای زایمان و شیفتگی او برای رسیدن هر چه زودتر زمان وضع حمل افزایش یابد؛ این مسئله موجب کاهش اضطراب در طول دوره زایمان می گردد. بسیار مهم است که در دوران بارداری و خصوصاً زمان های نزدیک وضع حمل، حتی در صورتی که خانواده با مسائل مالی روبرو است شوهر به گونه ای رفتار کند که همسرش احساس امنیت مالی نماید تا از بروز تنش و اضطراب در وی جلوگیری کند.

مطالعات تازه نشان داده اند که حضور پدر در زمان وضع حمل می تواند نقش بسیار برجسته ای در کاهش تنش و اضطراب زن و در نتیجه در کاهش دردهای زایمانی مادر داشته باشد، به طوری که توصیه می نمایند مرد در زمان زایمان همسرش بالای سر او حاضر باشد و دایماً او را نوازش کند و به او آرامش بدهد تا فرایند وضع حمل با سهولت بیش تر و تنش کم تری انجام گردد.

در هر حال، تغییرات طبیعی احساسات زن در دوران بارداری مسئله بسیار بغرنجی می باشد که در این موارد ممکن است همسر به کلی گیج گردد و نتواند علتی برای حالت های روحی گوناگون زن پیدا کند، خصوصاً اگر زن برای اولین بار باردار شده باشد و یا از نظر داشتن ویارهای دوران حاملگی مشکل داشته باشد.

در این گونه موارد باید سعی کند حمایت های عاطفی بیش تری نسبت به همسر خود داشته باشد و با اطلاعات کافی در خصوص حاملگی و زایمان او را کمک دهد، تا این دوران به خوبی و راحتی سپری گردد. پدر در حین حاملگی مادر، احساس می نماید از معرکه بیرون رانده شده است. مخصوصاً مردانی که انتظار دارند همسر مانند مادر با آن ها رفتار کند و اگر پدر از سرچشمه این افکار مطلع نباشد به شکل های مختلف رفتار خاص نشان می دهد. مثلاً از زیر مسئولیت خانوادگی شانه خالی می نماید یا دیر به منزل می آید.

اگر همسر متوجه این موضوع نباشد ناسازگاری به وجود خواهد آمد. تشریک مساعی شوهر در دوران حاملگی و زایمان برای تقویت و آرامش روحیه همسر تأثیر زیادی دارد.

منبع مقاله :

رنجبر کوچکسرایی، فاطمه؛ (1389)، بهداشت روان زنان در دوران بارداری: روان و حاملگی، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "نقش همسر در بهداشت روان دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش همسر در بهداشت روان دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید