وداع موقت با جهانگرد خارجی
به گزارش وبلاگ مزدا 93، اجرای برنامه مدیریت بحران گردشگری برای بازاریابی و تبلیغات در دو سطح داخلی و خارجی به دوران پساکرونا موکول شد. براساس این برنامه 31 استان کشور برنامه های تبلیغاتی خود را در هر دو سطح داخلی و بین المللی مطابق با طرح 18گانه معین شده دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری پس از بحران کرونا شروع می نمایند.
طرح 18گانه بازاریابی و تبلیغات در حوزه توریستی براساس عنوان شامل معین بازار هدف، تحقیق بازار، تهیه برنامه اقدام، انطباق بازار محصول در برش استانی، برنامه اقدام فوری تبلیغات اعتمادساز توریستی ایران، دیجیتال مارکتینگ در سه طرح ایجاد بسترهای لازم، حوزه توریستی داخلی و بین المللی، معرفی استان سیستان و بلوچستان، استانداردسازی اقلام تبلیغاتی، تورهای آشناسازی، فراوری و توزیع اقلام تبلیغاتی در کشورهای بازار هدف، رایزن توریستی ایران در خارج از کشور، تهیه و تدوین شیوه نامه ها و ضوابط فنی، نشست های تجاری رودررو (B2B)، برگزاری رویدادها و بهره گیری از ظرفیت های سازمان های تخصصی بین المللی می گردد.
شیوع کرونا در ایران همانند سایر کشورها منجر به به تاخیر افتادن اجرای طرح مدیریت بحران شد که اجرای آن را به دوره پساکرونا و رسیدن به شرایط سفید در ایران و دیگر کشورها موکول نموده است.
در سطح داخلی به منظور دستیابی به بازدهی و نفع بردن زودهنگام کسب وکارها با اجرای روش های مختلفی همچون معرفی ظرفیت های توریستی استان ها، برگزاری جشنواره های داخلی، ارائه پکیج های تور آژانس ها و... درجهت تحرک و رونق حوزه توریستی داخلی گام برمی دارد.
در دوره پساکرونا متولی توریستی ایران با همکاری انجمن ها و تشکل های ملی همچون جامعه تورگردانان ایران، انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی ایران، جامعه هتلداران ایران و جامعه راهنمایان ایران به اجرای طرح 18 گانه داخلی و خارجی خواهد پرداخت که این تشکل ها و نهاد ها ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات در حوزه توریستی برای جذب توریستان داخلی و خارجی به شمار می آیند.
از مهم ترین راه های جذب توریست به ایران آشناسازی فعالان توریستی هر استان با علایق و سلایق سایر استان ها و در حوزه خارجی کشورهای هدف است که باتوجه به پتانسیل و ظرفیت های استان ها، توریستان را از مقصدهای هدف جذب نمایند و تبلیغات برای توریستان خارجی باید براساس تقاضای آنها به استان های هدف صورت پذیرد. مثلا با توجه به علایق توریستان ارمنستان استان های متناسب با سلایق توریستی آنان آذربایجان شرقی و غربی، تهران، زنجان و اصفهان است.
براین اساس به منظور آشناسازی با سلایق کشورهای هدف سفرتورهای آشناسازی از 12 کشور به ایران فقط محدود به تهران یا چند شهر خاص همچون اصفهان، یزد، شیراز و کرمان نمی گردد. در حوزه داخلی برای رونق توریستی داخلی دو برنامه به اجرا درمی آید. در برنامه نخست مدیران استانی از وبلاگ مزدا 93، عکاسان، بلاگرها، مستندسازان و انفلوئنسرها برای بازدید و معرفی استان خود دعوت می نمایند تا تبلیغات توریستی استان به وسیله رسانه ها و فضای مجازی به شکل عکس، فیلم، روزنامه و مجله به منظور جذب توریست صورت گیرد. دیگر برنامه موردنظر برای جذب توریستان داخلی به یک استان برگزاری هفته فرهنگی استان مقصد در استان های همجوار است که در آنجا آژانس های توریستی استان با عرضه پکیج هایی به معرفی محصولات خود همچون موسیقی، صنایع دستی و غذای محلی استان می پردازند.
باتوجه به همه گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا فعالیت های بازاریابی و تبلیغات در تمامی کشورها تا سرانجام 2020 امکان پذیر نیست. در کشورهای پیشرو توریستپذیر و توریستفرست همچون ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و چین برنامه ای برای بازاریابی، مقصدسازی، برندسازی و اعتمادسازی تبلیغات مجدد صورت نمی گیرد و درحال حاضر تمرکز خود را بر توریستی مجازی گذاشته اند و تبلیغات در این سطح انجام می پذیرد. در ایران نیز طی برنامه ریزی متولی توریستی 11هزار کیلومتر تور مجازی به اجرا درخواهد آمد که تمامی آثار ثبت دنیای به صورت لایو در فضای مجازی قرار داده خواهد شد.
زمان به اجرا درآمدن برنامه های تبلیغاتی قابل پیش بینی نیست و چشم اندازی برای توریستی و تبلیغات آن تا سرانجام 2020 نه تنها برای ایران بلکه تمام دنیا وجود ندارد، زیرا حتی اگر شرایط بحران کرونا در کشور ما سفید گردد تا در دیگر کشورهای هدف مهار کامل کرونا صورت نگیرد امکان فعالیت های تبلیغاتی و جذب توریست وجود نخواهد داشت. در شرایط سفید شدن اوضاع بحران کرونا در ایران فقط باید بر حوزه توریستی داخلی تمرکز کرد.
تبلیغات برای توریستان و بازارهای اروپایی که زمان سفر آنها در بهار و پاییز است در سال 2020 امکان پذیر نیست. به همین منظور با توجه به اهداف فعالان توریستی ایران برای عظیم کردن بازار توریستان خارجی از اواخر پاییز به بعد از کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان، عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و تا حدودی چین و هند که احتمالا زودتر از کشورهای دیگر به شرایط سفید خواهند رسید اقدام به جذب توریستان این مناطق خواهد شد.
باتوجه به از دست دادن فصل های توریستی و ورود توریستان خارجی، پس از بحران کرونا در ایران تمرکز بر توریستی داخلی، توریستی سلامت از آذربایجان،توریستی زیارتی از عراق، توریستی تجارتی از ترکیه و توریستی اقوام از ارمنستان خواهد بود. توریستی داخلی در ایران برحسب پیش بینی ها پس از سرانجام ماه رمضان با حجم بالایی شروع خواهد شد و سفرهای توریستان خارجی از کشورهای همجوار احتمالا از آذر ماه به بعد امکان پذیر خواهد بود. سفرهایی که انجام می پذیرد به دلیل ورود و خروج شخصی توریستان برای آژانس ها نفع چندانی ندارد اما کسب وکار هتل ها و رستوران ها مجددا رونق خواهد گرفت.
منبع: دنیای سفر