چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟ ، واکنش مدیران شهری و تاکسیرانی

به گزارش وبلاگ مزدا 93، براساس آمارها کمتر از 50 درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند ، مدیران شهر و تاکسیرانی این شهر به این موضوع واکنش نشان دادند و قرار است با تاکسیران های متخلف برخورد گردد.

چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟ ، واکنش مدیران شهری و تاکسیرانی

به گزارش وبلاگ مزدا 93، در کلانشهر مرکز استانی که اتوبوس های شهری آن واقعیتی کم دسترس و بی آرتی(اتوبوس های تندرو) و مترو در آن واقعیتی دور از دسترس هستند همه چشم امیدها برای حمل و نقل و جابه جایی مسافر به تاکسی هاست؛ تاکسی هایی که وجود و حضورشان در سطح شهر آن هم در ساعات اوج کاری، خاطر مسافران زیادی را آسوده کند؛ اما زهی خیال باطل.

علاوه بر مسافران سرگردان و چشم انتظار تاکسی، این روزها مسئولان شهری کرمان نیز که به نظر نمی رسد خیلی هایشان سال ها از تاکسی یا اتوبوس استفاده نموده باشند دیگر صدایشان از حضور غایب تاکسی های این شهر درآمده زیرا بالاخره گلایه های مردمی به آنان می رسد و نماینده منتخب همین مردم هستند.

واقعیت اینکه براساس آمارها کمتر از 50 درصد رانندگان تاکسی که مجوز فعالیت گرفته اند در سطح شهر کرمان فعال هستند.

مطابق نبودن تعداد تاکسی های دارای مجوز در سطح شهر کرمان با آمار واقعی آنها در خیابان خود حدیث مفصل و پرابهامی در این شهر شده است؛ فتح الله مویدی عضو شورای شهر کرمان 14 شهریور سال جاری گفت که چهار هزار و 500 تاکسی در سطح شهر داریم اما کمتر از 2 هزار مورد آنها فعال هستند و خدمات رسانی می نمایند.

فرسودگی، دلیل کمبود تاکسی؟

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه چهار هزار و 500 دستگاه تاکسی اعم از پژو، پراید، ون و پیکان در شهر کرمان وجود دارد، یکی از دلیل های کمبود تاکسی در سطح این شهر را فرسودگی تاکسی ها دانست و اضافه کرد: بالای 78 درصد خودروهای تاکسی این شهر فرسوده است.

محمد مهدی نژاد ادامه داد: از سال 93 تا 94 تا به امروز هیچ اعتباری برای نوسازی تاکسی های فرسوده از سوی دولت تخصیص پیدا ننموده و پیروز نشدیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم البته این موضوع در کل کشور وجود دارد و ناگاون تاکسیرانی های شهرهای کشورمان بالای 70 درصد فرسود است.

او تاکید نمود: متاسفانه هرچه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان مکاتبه شده فعلا تا به امروز دولت هیچ اعتباری به این موضوع تخصیص نداده است و از طرفی خودروهای سمند و پژو نیز که برای نوسازی تاکسی ها در گذشته معرفی شده بودند اردیبهشت سال جاری از چرخه فراوری خارج شدند.

مهدی نژاد توضیح داد: در کلانشهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان شهرداری هایی که وضع (اقتصادی) بهتری داشتند هزینه این نوسازی تاکسیرانی را برعهده گرفتند و به رانندگان وام هایی برای نوسازی خودروهای فرسوده شان دادند اما شهرداری کرمان متاسفانه واقعا این بودجه را نداشت.

بهانه فرسودگی تاکسی ها قابل قبول نیست

اما رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است: چهار هزارو 500 مورد تاکسی در شهر کرمان داریم که دولت بیمه این تاکسی ها را می پردازد و این تاکسی ها از سوخت یارانه ای هم استفاده می نمایند اما از این تعداد نصف مواردشان آن هم تنها در مسیرهای خطی فعال هستند.

فتح الله مویدی ادامه داد: ولی در سطح شهر تاکسی هایی که مردم را کورسی سوار نمایند مشاهده نمی کنیم که در این راستا تذکرهای لازم به سازمان تاکسیرانی شهر کرمان نیز داده شده است اما تاکسیرانی می گوید این تاکسی ها فرسوده شده اند که برای ما این موضوع قابل قبول نیست و خواسته ایم که برای برطرف کمبود سرویس های مدارس که واقعا با کمبود روبرو است تاکسیرانی یاری کند.

سوءاستفاده از کارت های سوخت تاکسی های

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان بعلاوه اضافه کرد: اگر سازمان تاکسیرانی شهر کرمان به وسیله گزارش های ارسالی یا نظارت بازرسان متوجه گردد که یکسری رانندگان تاکسی ها در عرصه حمل و نقل مسافر فعالیت نمی نمایند و عمدا عرضه خارج از شبکه سوخت تاکسی هایشان را دارند با آنان قاطع برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به شرایط تاکسی های فرسوده و استفاده از کارت سوخت آن ها گفت: بازرسان تاکسیرانی بعلاوه از رانندگان تاکسی هایی که خودرویشان فرسوده است تعهد می گیرند که از کارت سوختشان استفاده ای در سایر مصارف نداشته باشند.

البته این مدیر شهری به تبصره ای برای استفاده از کارت سوخت خودروهای تاکسی فرسوده اشاره نمود و اضافه کرد: رانندگان تاکسی که خودروهای فرسوده دارند اگر خودرویی را معرفی نمایند که در آژانس و در بحث مسافرکشی فعالیت دارد سازمان تاکسیرانی این اجازه را می دهد که صاحبان خودرو فرسوده به وسیله در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود به این خودروها امرار معاش نمایند.

مهدی نژاد بیان نمود: رانندگان تاکسی های فرسوده هم باید امرار معاش نمایند از این رو ما اجازه می دهیم یک تاکسی دیگری به صورت فرد دوم یاریی باشد تا از این طریق راننده خودرو فرسوده امرار معاش کند و این کارت سوخت نیز در شیفت دوم یک تاکسی دیگر اجاره داده گردد و به عنوان یاریی در سرویس دهی به مسافران کار کند.

فعالیت در تاکسی های اینترنتی

او بعلاوه بعضی دلیل های دیگر کمبود تاکسی های سطح شهر را به تمایل رانندگان به عضویت در شرکت های تاکسی اینترنتی مرتبط ندانست و گفت: در مواردی تاکسی های شهر کرمان در شرکت های تاکسی اینترنتی فعالیت دارند و ما مسئله ای از این جهت نداریم چون به هر حال کار تاکسی های اینترنتی سرویس دهی به مسافران و مردم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شرکت های اینترنتی تاکسی تا تیرماه پارسال با شهرداری کرمان قرارداد داشتند و هزینه ای را نیز به دلیل استفاده از زیرساخت های شهری به شهرداری پرداخت می کردند، تاکید نمود: البته اینک فقط به تعداد محدودی از تاکسی های گردشی، آن هم برای تامین خرج و مخارج زندگیشان در شهر کرمان اجازه عضویت در این شرکت های تاکسی اینترنتی را علاوه بر فعالیت در حوره تاکسیرانی دادیم.

راه برخورد با تاکسی های غیبرطرفال؟

مهدی نژاد مدیرعامل تاکسیرانی در عین حال درباره نوع برخورد با تاکسی های غیبرطرفال معتقد است: سازمان تاکسیرانی از بیستم هر ماه تا بیستم ماه بعد اسامی رانندگان تاکسی یا فهرست خودروهای تاکسی که غیبرطرفال هستند را به اتحادیه تاکسیرانی اعلام می نماید و به صورت موقت کارت سوخت این خودروها غیر فعال خواهد شد.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز چند روز پیش در نشست شورای شهر موضوع لغو بیمه تاکسیرانان غیبرطرفال را به عنوان یک گزینه برای حل این مشکل عنوان کرد و درعین حال تاکید داشت که فهرست تاکسی های غیبرطرفال باید ارائه گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟ ، واکنش مدیران شهری و تاکسیرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تاکسی های شهر کرمان غیب شدند؟ ، واکنش مدیران شهری و تاکسیرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید