3 مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن

به گزارش وبلاگ مزدا 93، طرز تهیه آش دوغ همدان درست مثل آش دوغ سایر شهرها در عین سادگی، بسیار پرطرفدار است. با این همه طعم آش دوغ همدان با سایر انواع آش دوغ فرق دارد و دلیل آن نیز ترکیبات متفاوتی است که در این آش استفاده می گردد. همدانی ها برای تهیه آش دوغ از بلغور و برگ چغندر یا اسفناج استفاده می نمایند و در تویسرکان و نهاوند در آش دوغ رشته می ریزند. در این مقاله از در می توانید با طرز پخت آش دوغ اصل همدان و بعضی شهرستان های آن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طرز تهیه آش دوغ با بلغور پاسخ خواهیم داد.

3 مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن

طرز تهیه آش دوغ همدان با نخود

مدت زمان آماده سازی: 20 دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ همدان: 60 دقیقه

کالری هر 100 گرم آش دوغ همدان: حدود 180 کالری

مواد لازم برای تهیه آش دوغ همدانی

  • دوغ محلی ترش: 4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نخود آبگوشتی: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • بلغور گندم: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • برگ چغندر یا اسفناج: 500 گرم
  • پیاز داغ: 5 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه آش دوغ همدان ساده و خوشمزه

نخود و بلغور مهم ترین ترکیبات آش دوغ همدانی هستند. این آش دوغ بسیار سریع و ساده آماده می گردد، اما طعم فوق العاده ای دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه آش دوغ همدان را دنبال کنید.

مرحله اول؛ خیساندن نخود و بلغور گندم

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ همدان با بلغور باید نخودها را در یک ظرف آب بریزید و برای 1 روز در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته گردد. در این مدت چندین بار آب نخودها را عوض کنید. بلغورها را نیز برای چند ساعت در آب بخیسانید تا برای پخت آش آماده شوند.

در صورت تمایل می توانید، و انواع مثل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله دوم؛ پختن نخود و بلغور گندم

بعد از خیساندن نخود و بلغور گندم باید آن ها را بپزید. برای این کار ابتدا نخودها را درون قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا کاملا بپزند. سپس بلغورهای خیسانده شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا هر دو حبوبات کاملا پخته و نرم شوند.

مرحله سوم؛ اضافه کردن دوغ به آش

در این مرحله از طرز پخت آش دوغ اصل همدان باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. سپس دوغ ترش را به حبوبات پخته شده اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. هم زدن آش در این مرحله از بریدن دوغ جلوگیری می نماید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن اسفناج به آش

بعد از حدود 1 ساعت پس از اضافه کردن دوغ به حبوبات، نوبت اضافه کردن اسفناج است. در این آش می توانید هم اسفناج و هم برگ چغندر بهره ببرید. اسفناج ها را خرد کنید و به دوغ اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن آش دوغ

در این مرحله باید غلظت آش را آنالیز کنید. اگر آش دوغ شما سفت شده، می توانید اندازهی دوغ به آن اضافه کنید تا رقیق تر گردد. آش را هم بزنید تا اسفناج بپزد و آش آماده گردد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف موردنظرتان بریزید. سپس روی آش دوغ را با تزیین کنید.

را به صورت آماده هم می توانید حضوری، تلفنی یا آنلاین از فروشگاه های بخرید.

طرز تهیه آش دوغ همدان بدون حبوبات به روش اصیل

مدت زمان آماده سازی: 30 دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ همدانی بدون حبوبات: 45 دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش دوغ ساده همدان بدون حبوبات

  • دوغ محلی: 1 کیلوگرم
  • بلغور گندم: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نعنا یا پونه خشک: 3 قاشق غذاخوری
  • پیاز: 2 عدد
  • نمک و زردچوبه: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ اصیل همدانی

یکی از رایج ترین روش های درست کردن آش دوغ همدان این است که این آش را بدون هیچ گونه حبوباتی و تنها با ترکیب بلغور، دوغ و اندازهی سبزی آماده کنید. در ادامه می توانید با دستور پخت آش دوغ همدان بدون حبوبات آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن بلغور با دوغ

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اصیل همدانی باید دوغ را داخل قابلمه بریزید و سپس بلغور خیسانده شده را به آن اضافه کنید. مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا دوغ آغاز به جوشیدن کند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن نعنا و نمک

درست زمانی که دوغ آغاز به جوشیدن کرد، باید نعنا یا پونه خشک را به آن اضافه کنید. می توانید بنا به سلیقه خودتان در این مرحله اندازهی نمک نیز به آش اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مثل نعنا، پونه خشک و به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

مرحله سوم، سرخ کردن پیازها

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ باید پیازها را به صورت خلالی سرخ کنید. سپس اندازهی روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شوند. در صورت تمایل می توانید را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن آش

در آخرین مرحله از دستور پخت آش دوغ همدانی باید پیاز داغ را به آش اضافه کنید. سپس اندازهی زردچوبه به آش بریزید و شعله گاز را خاموش کنید. در صورت تمایل می توانید این آش را با اندازهی نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید. برای تهیه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه های انجام دهید.

طرز تهیه آش دوغ تویسرکان با رشته

مدت زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ تویسرکان: 45 دقیقه

مواد لازم برای طرز تهیه آش دوغ با رشته

  • رشته: به اندازه لازم
  • دوغ: 1 کیلوگرم
  • سبزی های کوهی (غازیاقی، اشتر خوار، بابونه، تره گله، تره سرکانی): به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ ساده تویسرکانی با رشته

یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین روش های درست کردن آش دوغ در همدان مربوط به شهر تویسرکان است. درست کردن این آش بسیار راحت است. برای تهیه این آش باید ابتدا اندازهی آب در قابلمه بریزید و روش شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سبزی های کوهی را بشویید و به صورت ریز خرد کنید و سپس به آب در حال جوش اضافه کنید.

چند دقیقه صبر کنید و بعد نمک و دوغ محلی را به آش اضافه کنید. آش را مدام هم بزنید و زمانی که به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. می توانید برای تزیین این آش از پیاز داغ و سیر داغ بهره ببرید.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه آش دوغ همدان

*در صورت تمایل می توانید به آش دوغ همدان اندازهی سیر داغ نیز اضافه کنید.

*برای جلوگیری از بریده شدن دوغ در آش باید آش را مدام هم بزنید و یا این که اندازهی نمک در وسط قابلمه بریزید و دیگر تا جوش آمدن دوغ آن را هم نزنید.

*در صورتی که آش دوغ همدانی شما خیلی رقیق شده است، باید آن را بیشتر بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

*در طرز پخت آش دوغ اصل همدان باید آش را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

*آش دوغ همدانی هم به صورت رقیق و هم غلیظ آماده می گردد و غلظت این آش کاملا سلیقه ای است.

*آش دوغ همدان طبع سردی دارد و از همین رو بسیاری از مردم در کنار این آش نیز درست می نمایند تا بدن بعد از خوردن آش گرم گردد.

سوالات متداول

طرز تهیه آش دوغ نهاوند چگونه است؟

نهاوند از شهرهای همدان است که در طرز تهیه آش دوغ آن از عدس، اسفناج، رشته آش، دوغ، پیاز داغ و سیر داغ استفاده می گردد. طرز تهیه آش دوغ ملایر نیز درست مثل روش درست کردن این آش در نهاوند است.

تفاوت آش دوغ تویسرکان با نهاوند چیست؟

در طرز تهیه آش دوغ تویسرکان از هیچ گونه حبوباتی استفاده نمی گردد و تنها مواد تشکیل دهنده آش دوغ تویسرکان رشته، دوغ و سبزی های کوهی هستند. درحالی که در نهاوند از ترکیب دوغ، عدس، اسفناج و رشته آشی برای تهیه آش استفاده می نمایند.

منبع: افق کوروش

به "3 مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید