اصول ما مبتنی بر کیفیت است

به گزارش وبلاگ مزدا 93، تهران (پانا) - دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید دارد که اصول این جشنواره مبتنی بر کیفیت است و آثاری در این دوره پذیرفته شده اند که کیفیت قابل قبولی داشته باشند.

اصول ما مبتنی بر کیفیت است

امیر مشهدی عباس که سال ها در زمینه تئاتر کودک فعالیت داشته است در گفت وگو با پانا درباره تاثیر کرونا بر این حوزه شرح داد: طی دو سال اخیر تئاتر کودک و نوجوان برخلاف گذشته نتوانست هیچ گونه فعالیت جدی داشته باشد و ما امیدواریم با برگزاری جشنواره تئاتر کودک در اردیبهشت ماه سال جاری افراد امکان فعالیت جدی بیابند.

وی اضافه کرد: همیشه تئاتر کودک و نوجوان را برای بچه ها امروز می بینیم درحالی که اگر برای تماشاگران فردا فکر کنیم، متوجه می شویم طی این دو سالی که کار نکردیم تعدادی از تماشاگران آینده را از دست دادیم. این موضوعی جدی است که نسل های ما تربیت نشده اند. تئاتر همیشه هنر اندیشه بوده و مخاطب این هنر اهل تفکر و مطالعه است. پرورش چنین مخاطبانی اهمیت بسیاری برای جامعه دارد و باید مخاطبان این حوزه را جدی تر گرفت.

این کارگردان در مورد تعویق زمان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: از آن جایی که مخاطبان ما بچه ها و نوجوانان هستند و سلامت آن ها از هر چیزی برای ما مهم تر است و از سوی دیگر نمی توانیم جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم زمان را به اردیبهشت ماه انتقال دادیم و امیدواریم در شرایط خوبی بتوانیم این دوره را برگزار کنیم. البته اگر در این زمان هم پیک کرونا باشد جشنواره را به صورت مجازی برگزار نخواهیم کرد.

مشهدی عباس با تاکید بر این که اصولش برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مبتنی بر کیفیت است، توضیح داد: آثاری را پذیرفتیم که کیفیت قابل قبولی داشته باشند. البته نقد نمی کنم و نمی گویم دبیران گذشته خوب عمل ننموده اند همین حالا که من اینجا هستم زحمات افراد گذشته باعث آن بوده است. وقتی کیفیت اولویت قرار می گیرد بسیاری از گروه های حرفه ای هم از جشنواره خارج می شوند و می توان گفت سال جاری در بخش کودک و نوجوان آثاری ارزشمند داریم.

وی درباره بخش هایی که به بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اضافه نموده شده اند، گفت: بخش تئاتر ایرانی در این دوره به جشنواره اضافه شد که شامل خیمه شب بازی، نقالی و پرده خوانی و ... است که جایش در این جشنواره بین المللی خالی بود و باید یک بخش ایرانی داشته باشیم. بخشی هم با عنوان تئاتر فراگیر در دوره های گذشته داشتیم که زمانی که من در کانون بودم با همراهی دوستان این بخش را احیا نموده بودیم. این بخش برای افرادی بود که با وجود مسائل جسمی، ذهنی و حرکتی توانایی های خاص دارند و حرفه ای کار می کردند و در این دوره هم این بخش را خواهیم داشت چون باید جشنواره بازتاب فعالیت های یک سال تئاتر کودک در تمامی حوزه ها باشد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک با بیان این که در این دوره علاوه بر بخش تئاتر دانش آموزی که هر دوره وجود داشته و در واقع خروجی آثاری است که از جشنواره های دانش آموزی مثل فردا بیرون آمده اند، بخش بچه ها و نوجوانان زیر 18 سال هم در جشنواره گنجانده شده، شرح داد: این بخش مختص آثاری است که شرکت کنندگان آن دانش آموز هستند اما فعالیت هایشان مستلزم مدرسه نیست و این فعالیت در فضاهایی چون مراکز کانون پرورش فکری یا انجمن های فرهنگی و هنری شهرداری و ... شکل گرفته اند. این بخش همیشه نادیده گرفته می شده و در جشنواره سال جاری به این بخش هم توجه خواهیم داشت.

به گفته مشهدی عباس، بخش هایی که مربوط به بچه ها و نوجوانان است، غیررقابتی است. چون رقابت در سنین کودکی توصیه نمی گردد و تنها آثار پیروز این بخش به جشنواره راه می یابند.

وی در سرانجام با اشاره به اقداماتی که در زمینه مستندسازی از جشنواره انجام شده، گفت: ما هیچ مستنداتی از 15 دوره قبلی جشنواره نداشتیم و منوچهر اکبرلو زحمت کشید و متریال تمامی دوران ها را استخراج کرد و روی سایت جشنواره نهاده شد. دبیرخانه جشنواره فعال است و بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم اردیبهشت ماه در همدان برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اصول ما مبتنی بر کیفیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول ما مبتنی بر کیفیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید