روایت یک هفته پر دردسر برای سیمکارت رایگان سرپرستان خانوار

به گزارش وبلاگ مزدا 93، علی رغم تصمیم دولت برای یاری اقتصادی به اقشار کم درآمد جامعه واریز پول به حساب های سرپرستان خانواده ها ملزم به داشتن سیم کارت فعال است. این موضوع مشکلاتی زیادی را ایجاد نموده است.

روایت یک هفته پر دردسر برای سیمکارت رایگان سرپرستان خانوار

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ مزدا 93، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر مبتلا شدن تعدادی از هموطنان به ویروس کووید-19 اقتصاد جامعه نیز آن هم در شرایطی بسیار از فعالان بخشی خصوصی روی درآمد زایی شب عید حساب نموده بودند، دچار نوعی بیماری شد و صدمه زیادی دید.

ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال 1398 وارد ایران شد و نخست در شهر قم، شماری از مردم به آن مبتلا و جان خود را از دست دادند. پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی ویروس کووید-19 در سراسر کشور پخش شد و تقریبا تمام شهرهای ایران درگیری با بیماری کرونا را تجربه کردند.

هم زمان با پیشروی کرونا در شهرها و روستاهای کشور هیئت دولت با همکاری ستاد ملی مبارزه با کرونا جلسه های متعددی را تشکیل دادند و برای حفظ جان مردم و پایین آوردن فشار روی کادر درمان کشور تصمیم هایی را اتخاذ و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند.

تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها تا اطلاع ثانویه، ایجاد محدودیت تردد خودروها بین استان ها و شهرهای مختلف کشور، الزام بسته بودن پاساژها و مراکز خرید و چندین مورد دیگر از جمله برنامه های دولت به منظور کنترل بیماری کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا روزهای اخیر است. اما آنچه مردم و به خصوص صاحبان مشاغل آزاد و کسب و کارهای خرد را به شدت نگران نموده مسائل اقتصادی و نداشتن توان اقتصادی برای رفع امور زندگی است.

مسئولان کشور از روزهای شروعین شیوع کرونا صحبت هایی در مورد اعطای یاری های دولتی به اقشار کم درآمد جامعه و افراد در معرض بیشترین میزان آسیب اقتصادی ناشی از کرونا را مطرح کردند. میزان و نوع این بسته های حمایتی از اسفند ماه سال گذشته تا آخرین جلسه هیئت دولت تغییرات زیادی را پشت سرگذاشت.

تدبیر برای بی رونقی بازار

در حالی که کسب وکارها از رونق افتاده بودند و مردم هم ایام عید را به جای دید وبازدید و سیاحت در قرنطینه به سر می بردند و بازهم کفگیر موجودی حسابشان به ته دیگ خورده بود ، خاتمه حسن روحانی رئیس جهور ایران، در 18 فروردین امسال در جسله روزانه هیئت دولت گفت: وامی به مبلغ 1 میلیون تا 2 میلیون تومان برای 4 میلیون خانواده ای که آن ها هم جزو اقشار کم درآمد هستند در نظر گرفته شده است. نرخ سود این وام 4 درصد است.

نحوه دریافت تسهیلات اعتباری یک میلیون تومانی برای خانوارها اعلام شد/ همه چیز درباره وام حمایتی کرونا

روحانی در همان جلسه گفت: این وام به بیش از 23 میلیون خانوار ایرانی پرداخت شده و اقساط آن به تدریج و در طول 24 ماه از یارانه های نقدی کم می شود. مبلغ 25 هزار میلیارد برای اجرای این طرح مصوب شده است. بعد از مدتی نرخ سود این وام حمایتی تغییر کرد دولت سود 12 درصدی را برای آن نظر گرفت.

سود از وام حمایتی اشکال دارد

پس از اعلام میزان سود وام معیشتی علمای اسلام و مراجع تقلید به آن انتقاد نموده و کسب سود از مبلغی که به عنوان یاری به مردم پرداخت می شود را کاملا غیرشرعی دانستند. از همین رو دولت به بانک ها دستور داد به سرعت قانون دریافت سود از افراد واجد شرایط وام یاری معیشتی را حذف نمایند.

خاتمه قرار شد این تسهیلات تا پیش از شروع ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای واجد شرایط پرداخت شود و از تیر ماه امسال مبلغ 35 هزار تومان از یارانه نقدی واریزی به حساب هر خانواده یارانه بگیر کسر شود.

27 فروردین ماه وزارت کار و امور اجتماعی شرایط و ضوابط بهره مندی از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا، ویژه یارانه بگیران را گفت. دولت به منظور جلوگیری از خروج مردم از خانه های خود و تجمع در سازمان های دولتی و بانک ها شرایط ثبت درخواست برای دریافت وام 1 میلیون تومانی را به صورت اینترنتی و یا به وسیله تلفن همراه معین کرد.

خواهانان وام حمایتی، پیامک نمایند

یکی از الزامات ثبت درخواست برای دریافت وام حمایتی کرونا داشتن سیمکارت به نام سرپرستان خانواده ها و ارسال پیامک تایید به شماره سامانه معین شده از سوی دولت است. از همین رو با شروع فرایند ثبت نام برای دریافت وام معیشتی هزاران نفر از مردم در شهرهای مختلف کشور برای خرید سیمکارت به دفاتر پیشخوان دولت و نمایندگی های فروش اپراتورهای مختلف مراجعه کردند.

نحوه نامناسب توزیع سیمکارت و تجمع گسترده مردم در مقابل نمایندگی های فروش سیمکارت موجب شد مردم و تعدادی از مسئولان به آن اعتراض نمایند. در واقع مردم در روزهایی که به علت شیوع بیماری کرونا با سختی ها و مسائل زیادی روبرو هستند باید به منظور دریافت مبلغ نه چندان زیادی از یاری های دولتی ساعت ها در صف دریافت سیمکارت بمانند و سلامت خود و بقیه افراد جامعه را در خطر قرار دهند.

اعتراض کاربران فضای مجازی به نحوه ثبت نام سیمکارت

از همین رو کاربران فضای مجازی نسبت به نوع توزیع سیمکارت های رایگان تلفن همراه اعتراض کردند و خواهان آنالیز مجدد این طرح و اصلاح روش توزیع سیمکارت در شرایط کنونی جامعه شدند. بعضی از کاربران شبکه اجتماعی نوشتند:برای دریافت وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران باید سرپرست خانواده سیمکارت بنام خودش داشته باشد، تا بتواند کدملی خود را پیامک کند، بسیاری از سرپرستان خانوار سیمکارت ندارند و مجبورند رفت وآمد نمایند و به صف های طویل خرید سیمکارت روبیاورند، آیا این امر سبب شیوع کرونا نمی شود؟

کاربر دیگری نوشت: تصاویری از صف مردم در شهرهای مختلف برای دریافت سیمکارت وام 1 میلیونی در شرایطی که سال ها است یارانه 45 هزار تومانی داره به حساب سرپرست خانوار واریز می شود و مسئله ای نبوده است! چرا برای دریافت وام نه تنها باید درخواست ثبت شود بلکه باید سیمکارت هم به نام خود سرپرست باشد؟!

مردم ناچارند در صف طولانی بایستند

کاربر دیگری با اعتراض به صف طولانی ثبت نام سیمکارت نوشت:مردمِ ناگزیر در صف طولانی خرید سیمکارت در حالی که کرونا مردم را دو ماه به فاصله گذاری اجتماعی واداشت، این روزها در کنار بازشدن بخشی از صنوف و حضور مردم در جامعه، موضوع شرایط دریافت وام یک میلیون تومانی یارانه بگیران باعث شد تا فاصله ها بیشتر برداشته شود.

جشن تولدی برای کووید- 20!

یکی از کاربران با اشاره به شیوع بیماری کرونا در صفوف طولانی ثبت سیمکارت نوشت: به نظر می رسد لحظه تولد کووید-20 با روز ثبت نام سیمکارت متقاضیان وام یک میلیونی معیشتی متقارن باشد.

یکی از کاربران نیز خطاب به رئیس جمهور نوشت: جناب آقای رئیس جمهور اطلاع دارید که این چند روز چه تجمع هایی در دفاتر پیشخوان اجرا شده است؟ هفته گذشته جهت دریافت کد بورسی امروز شنبه جهت دریافت سیمکارت برای دریافت وام یک میلیون تومانی. در این تجمع ها تنها چیزی که رعایت نمی شود فاصله گذاری اجتماعی است.

وزیر ارتباطات بالاخره دست به کار شد

اعتراض به نحوه توزیع سیمکارت های رایگان از نمایندگی های فروش اپراتورها و دفاتر پیشخوان دولت تنها به کاربران فضای مجازی محدود نشده و بعضی از مسئولان نیز به این شیوه توزیع انتقاد کردند. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب توئیتری خود نوشت: آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی، صف بکشند. همین الان باید این فرآیند متوقف شود. از مردم آنلاین ثبت نام کنید و با پست سیمکارت را به منازل آن ها برسانید. خدمت رسانی خود به مردم باید با دستورالعمل های وزارت بهداشت باشد.

با وجود انتشار این توئیت از سوی آذری جهرمی بسیاری از مردم بخش عمده ای از مسائل پیش آمده برای توزیع سیمکارت را بر عهده وزارت ارتباطات و شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه دانستند. حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رفع نگرانی مردم در مصاحبهیی گفت: مطابق مطرح شدن بحث پرداخت وام 1 میلیون تومانی به سرپرست های خانوار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات اعلام شد که 2.5 میلیون از سرپرستان خانوار سیمکارت فعال به نام خود ندارند.

فلاح جوشقانی ادامه داد: اپراتورهای فعال در کشور نیز برای اینکه به مردم یاری نمایند، گفتند سیمکارت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد. همین موضوع سبب شد در محل های فروش سیمکارت تجمع هایی صورت گیرد. سازمان تنظیم مقررات به محض اطلاع از این موضوع فروش سیمکارت به صورت حضوری را متوقف و دستور داد که همه اپراتورهای باید از روش اینترنتی برای ثبت نام مشتریان سیمکارت اقدام و با همراهی شرکت پست سیمکارت های خریداری شده را به دست صاحبان آن ها برساند.

پس از ممنوع شدن فروش حضوری سیمکارت در دفاتر پیشخوان دولت و نمایندگی های فروش اپراتورهای مختلف، مردم نسبت به ثبت درخواست خرید سیمکارت در سایت اپراتورهای فعال در کشور اقدام کردند. ولی به گفته بسیاری از مردم سامانه های معرفی شده از سوی اپراتورها به دلایل نامعلوم با اختلال روبرو بوده و مردم در شهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور مجبور هستند برای خرید سیمکارت از خانه خارج شده و ساعت ها در صف بمانند. آنالیز های میدانی نشان می دهد لینک های اعلام شده از سوی اپراتورها برای ثبت درخواست سیمکارت رایگان با اختلال روبرو است و عملا دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست. این موضوع تا چند روز تداوم داشت تا خاتمه در روزهای پایانی هفته، مردم توانستند به وسیله سایت یا تماس با مراکز اپراتورها ، ثبت نام سیمکارت را به انجام برسانند.

کسی به فکر سالمندان روستاهای دور افتاده هست؟!

به نظر می رسد در برنامه ریزی طرح پرداخت وام حمایتی کرونا ، ناتوانی اقشار سالمند جامعه در خرید سیمکارت و ثبت نام اینترنتی توجه نشده است. چنین افرادی ملزم هستند با به خطر انداختن جان خود و دیگر افراد جامعه از خانه خارج شده و برای دریافت سیمکارت به صورت حضوری به مراکز فروش بروند.

مخاطبان در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ مزدا 93 گفتند که به تدریج شرایط نابسامان فروش آنلاین سیمکارت های اعتباری بهتر شده و هم اکنون مردم می توانند در سایت اپراتورهای مختلف کشور درخواست خود را ثبت نمایند. شرکت پست نیز ملزم به همکاری با اپراتورها شده و سیمکارت ها را به دست مردم می رساند. مراحل احراز هویت خریداران نیز توسط ماموران اداره پست انجام می شود.

با وجود اینکه دو اپراتور عظیم کشور در روزهای ابتدایی ثبت نام برای دریافت سیمکارت رایگان با مسائلی زیادی به ویژه در زمینه فروش اینترتی روبرو بودند ولی تعدادی از شرکت های خدمات دهنده شبکه اینترنت روش های آسان و کم خطری را برای دریافت سیمکارت کاربران خود معرفی و احتیاج آن ها را رفع کردند. قطعا چنین موضوعی نشان می دهد در شرایطی که تقاضای برای محصولی بالا است باید از ظرفیت شرکت های کوچک نیز استفاده کرد.

نگاهی دقیق به طرح وام 1 میلیونی و شرایط لازم برای دریافت آن نشان می دهد که دولت برنامه ریزی مناسبی برای رفع ساد ه ترین دغدغه های مردم در کنار توجه به بهداشت و سلامت مردم ، نداشته و در این میان ، به اقشار ضعیف و سالخورده ، توجه کافی نشده است.

در موضوع وام حمایتی کرونا،کاربران فضای مجازی دقیق تر و تیزبین تر از مسئولان ، احتیاجهای مردم را به صورت کاملا شفاف مطرح و خواهان رفع آن ها می شوند به عنوان مثال یکی از کاربران توئیتر با اشاره به ضعف دستگاه های ثبت اطلاعات خانوارهای دریافت نماینده یارانه نوشت: 2.5 میلیون سرپرست خانوار داریم که هیچ سیمکارتی بنامشان ثبت نشده است، زیبا نیست؟

کاربر دیگری اپیدمی کرونا در کشور را بسیار جدی دانست و نوشت: سال ها است که یارانه 45500 تومانی به صورت اتوماتیک به حساب سرپرست خانوار واریز می شود، اما حالا در شرایط بحرانی و اپیدمی ویروس کرونا حتما باید برای دریافت وام هم درخواست ثبت شود و هم سیمکارت به نام خود سرپرست خانوار باشد! آقا این مسخره بازیا چیه؟!

ماهی دوبشکه نفت به جای یارانه

بعضی از کاربران ایرانی توئیتر نیز با در نظر دریافت قیمت رو به افول نفت در بازارهای جهانی گفتند: اصلا از این دولت بعید نیست سر ماه دو تا بشکه نفت بدهد به سرپرست خانوار و بگوید این جای یارانه تان خودتان ببرید بفروشید!

با وجود اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا بارها نسبت به شلوغی بیش از اندازه و رعایت نشدن فاصله اجتماعی بین مردم در وسایل حمل و نقل عمومی هشدار داده است اما همین خواسته برای وام حمایتی ، موجب شد تا افرادی که به هر طریق قرنطینه را رعایت می کردند در همان روز نخست اعلام خبر ثبت نام سیمکارت ، آن را زیر پا گذاشته و در صفوف طولانی بایستند. اگر هماهنگی لازم بین دستور رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشت ، شاهد حضور مردم سرگردان و سر درگم پشت دفاتر ثبت سیمکارت نبودیم و اگر وزیر ارتباطات ، پیش از مشاهده عکس تجمع مردم برای دریافت سیمکارت ، این موضوع را از قبل پیش بینی می کرد و به اپراتورها دستور می داد تا فرایند ثبت سیمکارت را تسهیل ببخشند، احتیاجی به واکنش این مقام مسئول در فضای مجازی و توئیتر نبود. روایتی که خواندید ، از یک تصمیم و دستور بود که خاتمه پس از گذراندن فراز و نشیب به یک نقطه امن رسید. نقطه امنی که ریش سفیدان و اهالی مناطق دورافتاده، در حاشیه آن قرار دارند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "روایت یک هفته پر دردسر برای سیمکارت رایگان سرپرستان خانوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت یک هفته پر دردسر برای سیمکارت رایگان سرپرستان خانوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید