شهری در اصفهان که نان آن هرگز بیات نمی گردد!

به گزارش وبلاگ مزدا 93، خبرنگاران: نان در سفره ایرانی ها همیشه محترم بوده و نماد برکت است. شهرهای مختلف ایران به فراخور اقلیم و زمین های حاصلخیزشان نان های خوشمزه و متفاوتی دارند، اما شهری در اصفهان است که نان های یک متری آن هرگز بیات نمی گردد. شهری به نام کمشچه که بانوانش همه نانوا هستند!

شهری در اصفهان که نان آن هرگز بیات نمی گردد!

به گزارش وبلاگ مزدا 93، برای رفتن به شهر نان و برکت وارد استان اصفهان شده، به سمت زینبیه حرکت کنید. سپس از زینبیه به سمت اردستان اصفهان را ترک کنید. پس از گذر از شهرهای علی آباد و حبیب آباد درست در 25 کیلومتری اصفهان به شهر کمشچه می رسید.

کمشچه در شمال اصفهان واقع شده و حدود 7 الی 8 هزار نفر جمعیت دارد. چرخ زندگی مردمان این شهر با نانوایی می چرخد. به برکت نان پزی کمشچه جز معدود شهرهای ایران است که بیکار ندارد.تا تقریبا 2 دهه پیش کمشچه را کسی نمی شناخت اما یک حرکت هوشمندانه و ابداعی به وسیله مردمان همین شهر بود که کمشچه را به شهر نام و برکت تبدیل کرد و آوازه آن را به گوش جهان نیز رساند؛ تاجایی که نانوایان این شهر بزرگ ترین نان جهان را پخته و عنوان بزرگ ترین نان جهان را از آن خود کردند.

حرکتی که از آن نام بردیم صنعتی سازی نان کمشچه بود، مردم کمشچه در گذشته تقریبا هر کدام یک تنور گلی در خانه های خود داشته و نان مورد احتیاج خانواده خود را پخت می کردند و گاها اضافه پخت خود را به فروش می رساندند. همین موضوع باعث شده بود تا مردم این شهر مجبور باشند برای گذران زندگی به اموراتی همانند کشاورزی نیز بپردازند. علت این موضوع نیز واضح است چون تنورهای گلی بازدهی کمی دارند و به نسبت صرف زمان خروجی آن ها کم است، فراوری انبود عملا امکان پذیر نبود.

وقتی نانوایی های صنعتی پا به عرصه گذاشتند، این مشکل حل شده و کم کم مردمان شهر به فکر فراوری انبوه نان و ارسال آن به شهرهای اطراف افتادند. این حرکت هم فال بود و هم دیدن، مردمان شهر دیگر احتیاجی به کارهای متفرقه برای تامین احتیاجهای خود نداشتند، با راه اندازی یک واحد نانوایی صنعتی هم میراث مردم شهر که نان باکیفیت است حفظ می شد و هم زندگی مردم شهر روی غلطک می افتاد.

این روال از دو دهه پیش تا به امروز ادامه پیدا نموده و بر تنوع نانوایی ها نیز اضافه شده است؛ به طوری که این روزها تقریبا در هر کوچه و خیابان کمشچه بوی نان به مشام می رسد و می توانید واحدهای نانوایی صنعتی، سنتی و نان خشکه رژیمی را مشاهده کنید.محبوبیت نان های کمشچه به ماندگاری بالا و طعم آن بر می گردد. تقریبا همه نان های کمشچه اگر در شرایط دمایی مناسب نگهداری شوند تا مدت زمان نسبتا زیادی طراوت خود را داشته و طعم خود را از دست نمی دهند. برای مثال نان نرم کمشچه چه نان نرم سنتی و چه نان نرم صنعتی چنانچه فریز گردد تا نزدیک دو هفته عطر و طعم اولیه خود را داشته و بیات نمی گردد.

در شهر کمشچه اصفهان 25 نوع نان طبخ می گردد و 13 نوع آن ثبت ملی شده است.شهر کمشچه که محلی ها آن را کُمشه هم می گویند معانی زیادی برای نام خاصش بیان شده که شکارگاه یکی از معروف ترین آنهاست. برخی معتقدند کمشچه همان قنات کوچک یا قمشه کوچک به معنی اقامتگاه شاهان بوده است و بعدها، کلمه قم تحت تاثیر زبان فارسی به کلمه کم تغییر و قمشچه به کمشچه تبدیل شده است.

در این شهر 6100 نفری، بیش از 130 واحد نانوایی رسمی و چند دَه واحد نانوایی خانگی وجود دارد و هر روز میلیون ها قرص نان پخته می گردد. بیشتر خانم ها در این شهر نانوا هستند. نانوایی های این شهر از صبح علی الطلوع تا ساعت 11 ظهر مشغول پخت و بسته بندی نان هستند و بعد کارشان تمام می گردد.

چند مدل نان خشکه پزی و نرمه پزی، نان دوآتشه، نان سبزی و نان رژیمی که مخصوص بیمارستان هاست، در نانوایی های شهر فراوری می گردد. الان بیشتر نان های کمشچه در شهرهای استان اصفهان، تهران و … توزیع می گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "شهری در اصفهان که نان آن هرگز بیات نمی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری در اصفهان که نان آن هرگز بیات نمی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید